Revne i beton 3 måneder efter støblning...

Hejsa,

jeg ved problematiken har været oppe at vende flere gange. Jeg har også søgt i forumet.

Mit problem er, at jeg for over 3 måneder siden har fået støbt betongulv i min stue. Jeg har gulvvarme slanger ståbt ind, som for ca. 3 uger siden blev tilsluttet. Efter der er kommet varme på, så har vi opdaget en lang revne i betongulvet. Selve betonen er vibrationsfri styrke 25.

Selve opbygningen er på 30 cm Flamingo (styrolit). Armeringsnettet hvorpå slangerne er spændt fast er ikke løftet. Det sagde producenten ikke var nødvendigt. Min søster har også fået støbt betongulv og her løftede håndværkerne heller ikke armeringsjernet.

Nu er min bekymring så, at hvis revnen er hele vejen ned, så er det kun gulvvarmeslangerne som holder de to betonkappe sammen. Havde vi nu løftet armeringsjerne, så ville det også være med til at holde.

Hvis revnen går hele vejen igennem, så er det vel kun et spørgsmål om tid før slangerne brister pga. de to betonkappe arbejder forskelligt?!

Kan jeg på nogen måde undersøge hvor langt revnen går ned? Og, kan jeg på nogen måde udbedre skaden, hvis dette er tilfældet.

Ps. Gulvet er støbt ud i et og på en gang!

Har I nogen gode ideer?

/Brian
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok ikke gå i koma over en sådan revne, idet jeg tror, det blot er en svindrevne.
Det er jo meget begrænset, hvor meget gulvet i det hele taget belastes og bevæger sig.
Det med at hæve nettet, er ikke en garanti for ikke at få en revne, har jeg ved selvsyn set. De revner jeg har oplevet her er dog kommet ved grov punktbelastningbelastning, en 2-søjlet værkstedslift og den anden en palle med 1000 kg. last på, der dumpede 8-10 cm.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Ktm,

tak for dit svar.

Gulvet har dog været udsat for lidt vold, men der så vi ikke nogen revne. Jeg har revet en murstens væg ned og der faldt nogle store stykker mursten ned. Og, det gav et ordentligt rung i gulvet. Kan det have fået gulvet til at revne da varmen blev tændt?

Noget jeg ikke helt forstår er, at revnet først kommer nu? Og, ikke meget tidligere?

Jeg er simpelthen så nervøs for, at revnen går hele vejen igennem og at slangerne på et tidspunkt bliver revnet over på grund af "pladerne" arbejder forskelligt.

/Brian
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ov, ja. Glemte.... Hvad med Radon? Kan jeg gøre noget for at lukke revnen?

Hjælp. Hjælp. Hjælp *s*.

/Brian
Hvor stor er din revne?
Flere cm bred eller en hår fin revne?

Hvad skal du have ovenpå af gulv belægning?
Eller skal betonen stå poleret?

MVH Njord
Hej,

tak fordi du vækker en gammel tråd i live igen.

Hullet i revnen er lille 1-2 mm., men gennemgående. Det ved jeg, fordi jeg har skåret ned i den på begge sider (under 5 mm). Jeg har efterfølgende spartlet hele gulvet med selvnivellerende gulvspartel masse. Ovenpå ligger jeg parket gulv, så der kommer jeg dampspær på. Men alle gode råd og ideer
modtages...

Måske du ved om man kan slibe ovenpå gulvspartelmasse med en almindelig gulvslibemaskine med en grovkornet skive. Der er et sted, hvor det er gået helt galt med gulvspartelmassen. Der skal ca. fjernes 1 cm.

/Brian
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej

Ja der kan slibes, men gå til et størrere udlejningsfirma. Her lejer du det rigtige grej til at slibe et betongulv med. Det er lidt større grej med noget der nok ligner mest en stor slibesten. Og ikke mindst skal du sørge for at få en ordentlig industristøvsuger med der er beregnet til at suge den slags støv væk. Det vil støve en hel del. Men ender med at blive godt.

Prøv fx www.delpin.dk men der er også an masse andre. Brug et af de store da det ikke er alle der har grej der er så specielt som dette.

MVH Njord
Tak for linket. Jeg bor på Amager/i København. Kender du tilfældigvis nogen som udlejer sådan noget grej?

Hvad hedder maskineriet, så kan jeg måske være heldig at finde et udlejningsfirma. hvis jeg søger på Internettet...

/Brian
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også