LED belysning

Jeg er ved at være færdig med at renovere min gang i huset. Huset er en tradionel villa fra slutningen af 60´erne med en fordelingsgang til alle rum i huset. Gangen er formet som et L hvor lyset er delt op i 2. Hver af disse er med konspondance så man kan tænde fra flere steder.

Jeg vil gerne have nogle LED spot men har ikke helt styr på det LED.

Hvad skal jeg bruge? Nogle spots, transformater og evt. en driver? Hvad er en driver som jeg kan se de skriver om på flere hjemmesider.

Kan man bruge LED pærer i normale halogen fatninger? Dvs. kan jeg bare købe nogle halogen lamper og skifte pærene ud med LED?

Nogle som kender nogle online butikker som sælger LED? (Ud over lige www.led-online.dk ?)
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan få led pærer i GU10, MR11, MR16, E14

De findes i 230 volt, eller 12 volt

Ja, du kan bare købe nogle lamper, med ovennævnte fatninger, så kan du få led pærer til.

Mvh

Klaus
Hej Benja + andre

Jeg tillader mig lige at komme med et spørgsmål jeg har tænkt på. Sidst jeg kiggede på LED 'pærer' til at erstatte de strømslugere der sidder i mine halogen spots var lyset der kom fra LED kilderne temmeligt 'koldt'.

Er det problem blevet løst ?

Mvh
Niels
Nej det er ikke løst.

Nu ved jeg ikke hvor gamle, eller hvilken kvalitet du har kigget på før, de første var meget blå i lyset, det er de ikke mere(i hvert fald ikke dem jeg har) de giver et klart hvidt lys.

Jeg har dem selv i mit tagudhæng, carport samt til havebelysning, her syntes jeg de giver et fint klart lys, og så er jeg lige glad med at de står tændt. Det er det bedste ved det hele.

Mvh

Klaus
Klaus! Man burde ikke være ligeglad med at lamper tændt eller ej og det er uanset om det er halogen, glødepærer, sparepærer eller led. Belær mig ikke at led bruger så lidt i strøm, for mange bække små gør en stor å.
At man bruger led er skidegodt, men huske at slukke dem er endnu bedre.

 

Du har ret Handyman!!! Men der er tale om en dårlig formulering, jeg er ikke sådan en energi frådser.

Det jeg mente med det var at før jeg skiftede til led, så var jeg ikke så meget for at tænde mine 45 stk 35 watt halogen i haven. Men nu tænder jeg dem gerne, når jeg er hjemme, og når det er nødvendigt selvfølgelig.

Mine led`s bruger 3 watt stykket, så det løber alligevel lidt op på årsbasis.

Mvh

Klaus
Dvs. det nemmeste er vel at finde en halogenlampe som jeg synes er pæn og så bare købe LED pærer til den?

Hvor meget lyser en LED ca.? Dvs. hvis jeg køber de LED på f.eks. 3 w hvad kan jeg ca. sammeligne det med af halogen/alm. pærer? Jeg skal bruge dem i en gang hvor der ikke rigtigt kommer andet lys end disse LED. Så det skal give en del lys.
Citat fra Benja

Dvs. det nemmeste er vel at finde en halogenlampe som jeg synes er pæn og så bare købe LED pærer til den?

Hvor meget lyser en LED ca.? Dvs. hvis jeg køber de LED på f.eks. 3 w hvad kan jeg ca. sammeligne det med af halogen/alm. pærer? Jeg skal bruge dem i en gang hvor der ikke rigtigt kommer andet lys end disse LED. Så det skal give en del lys.


Ja, det er helt klart det nemmeste, du kan få de samme LED`s både til 12 volt og 230 volt, så det bedste er vel hvis du kan finde en lampe der passer til 230 volt.

En 3 watt LED lyser vel omtrænt lige så meget som en 30 watt halogen.

Mvh

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Ja, det er helt klart det nemmeste, du kan få de samme LED`s både til 12 volt og 230 volt, så det bedste er vel hvis du kan finde en lampe der passer til 230 volt.

En 3 watt LED lyser vel omtrænt lige så meget som en 30 watt halogen.

Mvh

Klaus


NEJ.... DE LYSER IKKE SOM 30W

Hvis dine gør, så vil jeg meget gerne se datablad.....

Du skal forvente omking 15W for 3-4W led.
Du kan få dem i flere farve temperarure... Fra gul, varm hvid og over i hvid med blåt skær.

Der er flere typer på markedet, og der er mange dårlige...

De skal også have stor spredning på lyset, man kan finde mange med 15 grader og der er efter min mening alt for lidt... Hvis det er til erstatning for halogen.

Kig efter noget på omking 60 grader.

Lyset fra Led er ikke diffust som halogen, så hvis de skal monteres i en gang (indbygget i loftet), så skal de tættere på vægen. Hvis du bygger dem ind i loftet, vil du kunne opleve at gulvet er oplyst, men vægene er helt mørke. Så virker hele gangen mørk.

Husk, hvis du køber en 12V lampe. Så anbefaler jeg at der er en transformator (jernkerne eller ringkerne). De nye "elektriske (switsmode)", er ikke velegnet til Led. Led er en meget lille belastning for transforneren, og det kan en ikke styre. (Det er den ikke lavet til).

Mvh
Brian
Hvis jeg udskifter en 35 watt halogen med en 3*1 watt med 60 gr. lysspredning, så lyser den en lille anelse mindre ind halogenen!

Du skriver selv at der findes mange dårlige typer på markedet!

Mvh

Klaus
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis