Hvad betyder min opvaskemaskinefejl?

Hjælp!

Jeg ved, det ikke er direkte LDS, men måske der alligevel er en opvaskemaskinekyndig, der kan hjælpe:

Jeg har netop installeret min nye Bauknecht opvaskemaskine,og alt var i den skønneste orden - troede jeg; Når maskinen har kørt et par minutter stopper den og viser "F6" i displayet. Er der nogen, der ved hvad denne fejl betyder? - I manualen står der bare "ring efter servicetekniker":-(

Thomas

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasPont (den 23-06-2003).]

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når maskinen er nu må garantien jo dække..
Så bagefter kan du fortælle om hvad det betyder...

Venligst Njord wink

MVH Njord
Jo, men lidt GDS er der jo alligevel i det - jeg har selv tilsluttet den og klippet stikket af, så jeg ville jo gerne være sikker på, at det ikke er mig selv, der har kvajet mig:-)

Mvh
Thomas

Det har du sikkert IKKE..
De nye maskiner tilsluttes oftest som 230 V instalektioner. Altså en fase en nul og en jord.
Det var tidligere mere kriminelt.. Da havde man 2 eller 3 faser og man kunne så få skidtet til at køre den gale vej osv...

Venligst Njord wink

MVH Njord
Du har ret, jeg har sat den til fase, 0 og jord (taget fra den tre-fasede installation, som den gamle maskine sad på. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt jorden er forbundet "i den anden ende", og om det kan være problemet - det mener jeg dog ikke, det burde, da den jo bør kunne tilsluttes uden jord til en helt almindelig stikkontakt!

Findes der en måde at teste jordforbindelsen på, uden at skille installationen og måletavlen ad?

Alernativt skulle det være afløbet, der ikke fungerer, men den er tilsluttet same studs (lige over vandlåsen til køkkenvasken) som den gamle maskine, så også der har jeg lidt svært ved at se, hvordan det skulle kunne gå galt.

Mvh
Thomas

Du bør have jorden forbundet.. Det er et sikkerhedsspørgsmål.

Faktisk tror jeg også at det er et lovkrav, men jeg er ikke sikker. Alm stikkontakter behøver ikker jord, altså i gamle instalektioner. I nye huse skal jorden med og det bør man også ved ombygninger og moderniseringer af el i gamle huse.
Men netop disse maskiner som vaskemaskine opvaskemaskine, hvor der også er en vand tilslutning bør specielt have en jord for ikke at få overgang i skidtet.

vENLIGST nJORD wink

MVH Njord
Annonce
Men det er IKKE pga. jorden du får en F6 fejl.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

@Njord:
Jeg er enig i, at den bør _jordes_ (det er jo også derfor jeg gerne vil teste, om min jord "virker"), men hvis jeg bare slutter den til med det medfølgende stik bliver den jo ikke jordet - der er "jordhul" i stikket (jeg ved ikke, hvad det hedder), men der er ikke noget ben i, så jeg kan ikke tro, det er lovpligtigt i mit hus fra '37.

@PeterR:
Betyder det, at du ved hvad fejlen er, eller er det bare fordi det er helt usansynligt, at elektronikken ville reagere på manglende jord?

Mvh
Thomas

Kender ikke fejlen, men fejlen er der IKKE pga. manglende jord. Den danske importør har sikkert en oversætter tabel med fejlkoder, spørg dem. Jeg fik engang udskiftet hele computeren i min Hoover vaskemaskine pga. af den engang imellem sagde E1, elektrikkeren skiftede den bare uden at slå op, hvad det var at elektronikken egentlig prøvede at fortælle sine omgivelser, det var "Jeg kan ikke komme af med det satans vand inden for den tid der er sat af inde i mig, så der er noget galt med afløbet". Og det var der, men ham der elektrikkeren checkede ingen koder, fejlen forsvant da vi flyttede (læses lige den fejl).
Dit stik er tysk hvor man bruger en slidse i siden af stikket til overførsel af jord (smartere end de danske syntes jeg, havde vi denne type her i dk, havde vi nok nogle billigere 3 stik med jord på markedet).

PS du er ikke alene, se hvad jeg fandt:

spülmaschine
Wer kann mir helfen Spülmaschine zeigt fehler code F6 an was könnte das bedeuten . Spülmaschine bekommt kein Wasser. Marke Bauknecht GSI 4895.
Ali

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis