Utæt undertag?

Hej,

Jeg købte i sommer et hus. Huset var oprindelig en landsby skole fra 1921, men er i 1999-2004 blevet renoveret med bla. nyt tegltag med undertag af fiberplader. Problemet er at nu efter sneen er begyndt at smelte begynder der at løbe vand en del steder. Der kommer ned langs nogle fritlagte spær og er bla. også havnet i en kugle-glas lampe i stueetagen. Det er jeg selvsagt ikke helt tryg ved. Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal kigge efter? Hvordan kan jeg finde ud af om undertaget er ok? Før det begyndte at tø var jeg nogle gange på loftet for at se om der lå sne, og i den forbindelse kunne jeg se at fiberpladerne ligefrem bulede pga. tyngden fra sne.

Mvh, Mikkel
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mikkel.
Det er jo en skjult fejl i dit hus, så du må have fat i sælgeren.
Jeg ser det som at det tag ikke er lagt ordentligt når der kommer så store mængder sne ind. Og træfiberplader som undertag, fusk !
At vandet fra sneen ligfrem kan komme ned i dine elindstalationer er meget farligt, det vil kunne starte en brand ved elindstalationerne og der fra til resten af huset.
Så se hellere at få fat i sælgeren, og brug uvildig vuderings mand og en advokat så du ikke bliver snydt.

V.h. Håndværkeren
Hej

Men det er da meget normalt at der kan ligge fygesne på loftet, og når det så smelter, kan der løbe vand ind div steder. er det ikke det de har sagt i nyhederne. Vi har næsten samme problem, men det er ved vore veluxvinduer i taget. der løber der vand ind og det har det aldrig gjort før. Selv når det regner kraftigt kommer der ikke vand ind

med venlig hilsen

NTvede

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
Hej NTvede.

Nå er det meget normalt ! Det er et tegn på Byggesjusk så det vil noget.
Jeg bor selv i et ældre hus med tegltag, huset er bygget i 1904 og der er intet fygesne på loftet, det til trods for at taget ikke engang er under eller overstrøget som mange gør ved ældre tegltage.
Såeh det er en OMMER, NTvede !

V.h. Håndværkeren
Med den storm vi havde samtidig med det sneede så kan det vist ikke undgåes mht. sne oven på undertaget, men at det buler.... Er det vendt rigtigt, det har jeg set et par gange at det vender omvendt og så suger det som en svamt.

Mit undertag (dug) var også snedækket kunne jeg mærke. Men jeg har også en ordentlig luftsprække i tagfod, og rigtig udluftning i rygning, så her er virkerlig sus oven på undertaget.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra Håndværkeren

Hej NTvede.

Nå er det meget normalt ! Det er et tegn på Byggesjusk så det vil noget.
Jeg bor selv i et ældre hus med tegltag, huset er bygget i 1904 og der er intet fygesne på loftet, det til trods for at taget ikke engang er under eller overstrøget som mange gør ved ældre tegltage.
Såeh det er en OMMER, NTvede !

V.h. Håndværkeren


Det lyder godt nok specielt dit tag så!
Hvordan er det gjort tæt, hvis det ikke er understrøget?
Annonce
Det er flade tegl hvor der er not og fer der går ind i hindanden.

V.h. Håndværkeren
Jeg har tjekket pladerne, og de har den "blanke" side ud mod taget. Der er ikke røget så meget sne ind på selve loftet, kun ved er lille tagvindue og ved de tre skorstene. Men blev lidt bekymret da jeg opdagede vand i lampen i stueetagen. Jeg var oppe på loftet og kigge, men kunne ikke umiddlebart se noget sne i det område, den kunne dog allerede være smeltet. Jeg tror det er nær umuligt at undgå fygesne på loftet i en snestorm som den vi havde heroppe i vendsyssel, men var bekymret over den mængde sne der lå på undertaget, og om det nu løb den rigtige vej ud når tøen kommer. Men lige nu ser det faktisk ok ud. Pladerne ser lidt våde ud i kanterne, og de buer lidt, men jeg ved ikke om det er "inden for tolerancen". Jeg vil prøve at tage et par billeder. De forklarer lidt bedre end ord.

//Mikkel
Citat fra Håndværkeren

Det er flade tegl hvor der er not og fer der går ind i hindanden.

V.h. Håndværkeren


Men så at sige at ved andre tegltage uden undertag, at det er byggesjusk hvis der kommer fygesne ind og så nok lige at stramme den ikke?

Det er vidst mere regel en undtagelsen at der kommer fygesne ind ved ældre tegltage unden undertag.
Og helt normal byggeskik dengang.
Ham manden der er 2 metet høj og med arme på 2 meter og som havde 5 led på hver arm, som var 4 cm. tyk. Ære være hans minde......

Han døede en gang i 1940, siden da har ingen kunnet understryge ordentligt under en skunkvæg.

Hvordan søren gør dem der kan det der understrygning..... Hvis stenen er 1,5 meter nede i skunken, der er ikke tilgang nede fra. Der er nogen der understryger ude fra, men det ligner sgu da lort.



MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Morten.
Nu er der jo tale om et hus der er istandsat i årene 1999 - 2004 at manden har købt i sommers. Ville det så ikke være noget du selv ville brokke dig over i tilfælde, at du havde brugt penge på et hus hvor fygesneen ligefrem får pladerne til at bule ned. Noget kunne jo tyde på at de plader er slået på for at skjule at taget mangler understrygning, og når det ligefrem trækker ned i mandens elektriske indstalationer med smeltevand, så ville jeg råbe ekstra højt.
BYGGE SJUSK !

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis