Aptering af båd

Jeg er ved at istandsætte min motorbåd, og i den forbindelse vil jeg gerne udskifte al aptering i båden.
Mit spørgsmål er om der er nogen der kan foreslå et foretrukken materiale til indendørs træaptering i en motorbåd ?

Teakmaterialer har jeg droppet, pga prisen.
jeg har kigget lidt på Knivskåret Khaya, da der kan fås bla. lister til kanterne, men syntes prisen pr plade er ret peberet.

Har du en ide ?

På forhånd tak..
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træ på alle fladerne er nok ikke det man ser mest af her i nyere tid.
Men meget at der er store lyse / hvide flader og kanter der er med træ. Det i form af lister osv. Kan være i teak eller mahogny alt efter smag.

Men da der i denne og næste weekend er bådmese i Fredericia er det nok en inspirationstur værd.. www.boatshow.dk

I "gamle" både er der ofte malede flader, at der inde bagved er ædeltræ er helt naturligt... Men dengang havde ejeren sikkert penge.... Mange flere end vi andre har idag..

Lad os høre mere om projektet og tankerne.

MVH Njord
Hej Bramsnæs.
Du kan ved enhver lidt større trælast købe noget der kaldes Østen krysfiner, det er Mahonig og det er meget billigt i forhold til hvor god en kvalitet det er.
Det er kogefast limet, noget der er vigtigt i en båd.
Jeg har apteret mange både med lige netop den type træ, for når først det har fået den rigtige omgang lak ser det lige så flot ud som væsentligt dyrere matrialer.

Og til Dig Njord.
Jeg tror såmænd ikke "folk" havde flere penge end vi har i dag da de flotte både med fuldtræs aptering blev bygget.
Det skyldes nok de høje timelønninger og rovdrift på ædeltræs sorter.

V.h. Håndværkeren
Hej Njord og Håndværkeren,

Tak for jeres tilbagemelding, det er rigtigt rart når man er i tvivl.
Desværre når jeg ikke til Bådmessen i år (plejer ellers at besøge den).
Jeg er ikke vild med tanken om at skulle male træ, det er en ældre båd fra 79, og jeg syntes faktisk at træ klæder den og gør den "varm".

Håndværkeren, hvordan "kanter" man Østen Krydsfiner ? Kan der købes lister til pålimning eller hvordan gør man for, at få en flot afslutning, uden at man kan se finerlagene ?
Det drejer sig primært om sidebeklædning, skabe, skabslåger og borde.
Man kan godt købe mahonig lister, jeg lavede dem nu selv. Men det kræver at du har en fræser og en god rundsav / Båndsav hvis der ikke skal gå for meget træ til spilde. Mohonigen købte jeg i planker som jeg så skar op i de dimentioner jeg skulle bruge.
Hvis du ikke lige kan få lister i den nøjagtige dimention, kan du købe dem lidt større og høvle dem til når du har limet dem på.
Det ser iøvrigt rigtig flot ud hvis du bruger en hvid Ramin, det er en teaktræs sort der er ret hård, så udsatte steder på skabe o.l. ikke bliver så modtagelige for stød.

V.h. Håndværkeren
Hvor ligger vi ca. prismæssigt for en plade Østen finer i f.eks. 6 mm og 122x244 cm? Vi skal nok bruge noget til vores gamle dame på et tidspunkt.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Knud Larsen trælast i Hvidovre har det.. og jeg mener han har priser på en hjemmeside wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Albino.
Nu er det længe siden jeg sidst har apteret en båd, men dengang var det til ca. en tredie del af den ægte vare.
Jeg har underøsgt marked lidt og har bla. fået denne pris på Apterings-krydsfinér, dekorativ 2 sider Eksteriør-limet
Mahogni 250 x 122 - 6mm. til kr. 174 + moms pr m2.
Jeg har for en del år siden ejet en Granada som jeg ombyggede, hvor jeg brugte en billig østen-finer som blev bejset så farven passede med den oprindelige teak-aptering, der blev brugt massive teaklister , men de var dyre .Du kan lakere med en syrehærdende klarlak eller en alkydlak .

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også