Hjemmebyg af et lille monster

Hej alle på LDS

Jeg sad her en dag og kiggede på DBA.dk, og der faldt jeg over en "lille" tingest. (se billede) den er udstyret med en Volvo B20 motor og Gearkasse.
Mine spørgsmål er:
Hvad koster sådan en at bygge?
Hvor lang tid tager det ca. at bygge sådan en?
Hvor kan man købe motorer (ud over DBA)?
Hvilket udstyr skal man bruge?
Hvor kan man lære at svejse?
Hvor let er det at lære at svejse/ at svejse, har fået at vide begge ting er meget lette?

min fætter er udlært smed, og han er god til det! men desværre arbejder han på maskinstation, og det er meget meget tidskrævende.. æv æv

Flere spørgsmål kommer, som jeg finder ting jeg søger svar på. (hvis i kan svare på dem smile )

jeg ved godt den ser rodet ud men det bliver min eventuelle ikke! og den bagende er forfærdentlig

Tak tak tak til dem der giver sig tid og svarer på mine spørgsmål, håber dette projekt kan blive virkelighed!
på forhånd tak
Jeppe,
der ingen erfaring har :o
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jeppe.
Dit spørgsmål er meget svært at besvare, for det kommer helt an på hvem der bygger den. Du skriver at du er helt uden erfaring, så syntes jeg godt nok det er for stor en mundfuld at tage, jeg tror simpelthen at du løber sur i opgaven inden den nogen sinde bliver færdig.
Det er ikke nok du kan svejse (lære det) du skal også have mekanisk viden, lidt om el er heller ikke skadeligt. Endelig ville lidt lære om konstruktion og vægtfordelig være en fordel.

V.h. Håndværkeren
Vel at mærke skal det siges at jeg har mod på det - og tålmodighed.
uden erfaring mener jeg at jeg ikke har lavet noget før. jeg har læst, og læser hver dag, for at udvide min viden.
Jeg har en ven der er uddanet elektriker, og har da også en i familien.
Så skulle det da være muligt at lære noget om det?
Evt. nogle materialer der ville være gode at læse/ se?

jeg håber virkelig jeg kan få noget hjælp med dette.
For som jeg selv siger: man skal starte et sted!
oog man må da kunne starte med de grundlæggende, og lette opgaver og så opbygge ens praktiske evner i de sammenhænge, og dermed få mere mod på at gå vide.
altså gøre det stille og roligt, trin for trin. confused

men stadig, håber jeg kan finde ud af at få hjælpen jeg har brug for. rolleyes

tak
Jeg er helt sikker på at du vil kunne få meget hjælp her på LDS. men start nu lige med at lære at svejse først.
Jeg kan godt lide din holdning om ikke at give op, vi lære alle sammen efterhånden som vi bevæger os ind på nye " Jagtmarker"

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Jeg er helt sikker på at du vil kunne få meget hjælp her på LDS. men start nu lige med at lære at svejse først.
Jeg kan godt lide din holdning om ikke at give op, vi lære alle sammen efterhånden som vi bevæger os ind på nye " Jagtmarker"

V.h. Håndværkeren


jo tak, må snakke med en af mine gode venner som kan svejse. og spørge om han evt. kan lære mig det smile

så det er punkt 1. godt

tak for det!
Det er et spørgsmål om hvilet matriale du skal svejse i, men er det bare jern i tyndere formater, vil jeg tro at et Co2 anlæg er det bedste.
ok... og jern i tyndere formater er f. eks. plader? altså nu spørger jeg lige igen..

hvilken slags metal ville være bedst til sådan et projekt?
fordi det ville jo være det der er bedst til det der er mest relevant...
medmindre jeg, når den er færdig engang, skal til at lave karosseri wink
Du skal vel bare have noget firkantprofil i forskellige størrelser.. Tror bare du skal gå efter noget standard jern i firkant -evt U-profil.

Forhjulene på den der tingest er da latterlig små.. hehe
jaja, den er et udgangspunkt, tror jeg blev nævnt før? (mht hjulene)
den skal have udseende også.

den viste på billederne, er konstruktionen værd at kopiere, altså den måde det er svejset i zigzag mønster, det må da give styrke? eller tager jeg helt fejl?

hvad er U-profil? et gæt: samme som firkant, bare uden den ene side, det må da være billigere, og ikke svagere, det sidste afhængig af hvor det bruges på konstruktionen?

men det tekniske først.
tak for kommentar!
Lige lidt mht. svejsningen, du burde nok bruge et elektrodesvejseværk til at svejse den bærende konstruktion sammen. Af den simple grund, at hvis du skal have en CO2 svejser der skal klare 3-4mm gods, som du nok skal bruge, så koster det relativit mange penge.
Hvis du derimod køber et elektrode svejseværk kan du få samme kraft for en brøkdel af hvad en CO2 koster..

Men du skal selvfølgelig lige lære at svejse først... :-)
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis