Radiatorstreng ude af drift

Vi har akut behov for hjælp fra dette forum.
Vi har i 2006 fået nyt badeværelse med gulvvarme. I starten virkede alt fint, men i løbet af vinteren, specielt i kolde perioder, virker gulvarmen og alle de radiatorer, der tilkoblet denne streng ikke. Vi har haft VVS folk på 5 gange!!!!!! , og de kan stadigvæk ikke finde fejlen. Alle filtre er tjekket, ligeledes tryk, luft osv.

Der er varme til alle andre radiatorer.

Rørerne fra fjernvarmeanlægget er varme ca 3 m. ud af strengen, så bliver de kolde. Vi havde ingen problemer før vi fik gulvarme.

Det seneste bud fra VVS-folkene er, at det kan være snavs i de gamle dele af rørerne. Vores problem nu er, at vi risikerer at skulle betale for dyre reparationer, der ikke løser problemet.

Er der nogen, der har ideer til, hvad der kan forårsage problemerne????

Ankergaard
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du mulighed for at lukke helt til gulvvarmen, så du eventuelt kunne se om det er der skurken er.
Uden dog at have ret meget forstand på centralvarme,ville jeg også blive lidt mistænkelig om at der må sidde noget der forbruger al varmen lige efter det sted hvor du kan mærke varmen forsvinde i rørene.

V.h. Håndværkeren
Prøv at lukke for varmen i alle de øvrige strenge. Det giver et højere tryk på den fejlbehæftede streng. Kommer varmen så længere ud end de nævnte 3 m?

Noget tyder på, at modstanden i den nævnte streng er for stor til at pumpen kan drive vandet igennem, så når pumpen kun skal forsyne denne ene streng, skulle vandet løbe lettere igennem. Hvis det ikke er tilfældet må der være en decideret prop i røret.
Min erfaring er, at varmen er lige så doven, som jeg selv, dvs. går altid den letteste vej. Når jeg startede, eller genstartede varmen i mit gamle hus var det altid "de andre" radiatorer som kom først, og når først termostaterne lukkede der kom varmen rigtigt rundt. Endvidere var det et sp. om tålmodighed med gulvvarmen i badeværelset, kunne gå ½-1 dag. Så derfor må du prøve, at lukke alt andet af, og se om det så hjælper. Hvis det gør, kunne du jo overveje en lille cirkulationspumpe til badeværelse mv. - selvfølgelig med risiko for, at du så fryser andetsteds. Måske du også bare kunne sætte vandtemp op i en periode.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Det er som de andre indikerer, helt klart et fordelingsproblem! Dine andre varmegivere 'stjæler' det hele fordi modstanden i din nye kreds er større end i de gamle!
Start som Efry skriver med at lukke de strenge af der virker og se om du på den måde kan tvinge noget varme ud i den kolde kreds! Hvis du kan det, og det kan du ganske sikkert, fordi skidtet virker, når det ikke er så koldt, så skal du kige på om du har mulighed for at begrænse flowet til de strenge, der virker.
Det er jo præcist som I har beskrevet. Når vi lukker for de andre radiatorer, virker strengen igen.

Men ,men, men kan det være rigtigt, at vi kun skal have varme i den ene halvdel af huset?? Vi har betalt VVS'erne (dem, som ikke kunne regne problemet ud) 70.000 kr. ex. moms for at lave VVS i det nye badeværelse. Radiatorrørerne er skiftet fra kælderen, hvilket vil sige, at de hele tiden har vidst, hvormeget der kørte på strengen.

Vi har to spørgsmål:
1. Hvad kan der gøres ved problemet (vi orker ikke helt løsningen med at vi kun kan åbne for nogle radiatorer og ikke andre) Skal nogle af vores nuværende radiatorer over på andre strenge? eller skal vi have en ekstra pumpe som nogen foreslår?

2. Kan vi sige, at VVS'erne gav et tilbud på opgaven, og at det er deres opgave at løse problemet, uden omkostninger for os. Problemet ligger i den måde de har valgt at løse opgaven på.
Vi har allerede betalt dem yderligere 1.000 kr. for rens af filtre osv. - hvilket faktisk ikke løste problemet.

Ankergaard
Annonce
Jeg ville sætte en større cirkulationspumpe på til en indledning, evt. en lille hjælpepumpe til den "dovne" kreds, hvis det kan arrangeres.
Jeg har mange triste erfaringer med at tilføje yderligere installationer på et eksisterende anlæg uden at hjælpe med ekstra pumper eller i det mindste ekstra pumpekraft.
En kamp med VVSen bliver lang, trang og dyr.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Du skal have monteret nogle balanceventiler på udgangen af radiatorerne, så modstanden gennem dem bliver større. De erstatter den vinkel der sidder der i forvejen.

Jeg har gjort det på alle mine radiatorer i stueetagen, for at få tryk nok til 1.salen, og der giver yderligere den fordel at jeg har kunnet afmontere de enkelte radiatorer for at male dem, uden at skulle have alt vandet af anlægget. Da jeg var i gang monterede jeg også bundaftap i radiatorene.
Balanceventilerne indstilles så den nederste del af radiatorern er kold selvom termostaten er fuld åben. Med mindre dine radiatorer er for små.
Moralsk har du da ret i, at en fagmand burde have kunne gennemskue problemet. (Og så vælg sådan en næste gang). Der er jo klagenævn - garantiordninger vel også inden for VVS (det hyler de da om hver gang talen falder på polske håndværkere). Hvis jeg havde betalt 70 k for noget lort ville jeg gå i gang med at klage, men inden du går i gang så husk lige, at du skal kunne bevise hvad du har aftalt. Hvis jeg var "klamp-værker" ville jeg nok kunne fremlægge bevis for, at jeg alene havde lavet det kunden havde bedt om, og jeg tillige skulle have haft et "rådgivningshonorar", hvis jeg skulle tage ansvaret for virkemåden (og der er vel så'n ca. 30% oven i).
Men jeg tænker også - har du varme nok på anlægget? Opnår det ikke en form for ballance, når huset er gennemvarmt(På et tidspunkt må termostaterne da lukke af?) - Er der evt. nogle haner ud til de forskellige strenge, som kan lukkes lidt af?
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Citat fra MT

Vi har akut behov for hjælp fra dette forum.
Vi har i 2006 fået nyt badeværelse med gulvvarme. I starten virkede alt fint, men i løbet af vinteren, specielt i kolde perioder, virker gulvarmen og alle de radiatorer, der tilkoblet denne streng ikke. Vi har haft VVS folk på 5 gange!!!!!! , og de kan stadigvæk ikke finde fejlen. Alle filtre er tjekket, ligeledes tryk, luft osv.

Der er varme til alle andre radiatorer.

Som der er flere, der har nævnt indikerer det du har skrevet (og jeg har fremhævet) at du har et flowproblem. Og det er dét du skal have gjort noget ved.

Citat fra MT

Rørerne fra fjernvarmeanlægget er varme ca 3 m. ud af strengen, så bliver de kolde. Vi havde ingen problemer før vi fik gulvarme.

Det seneste bud fra VVS-folkene er, at det kan være snavs i de gamle dele af rørerne. Vores problem nu er, at vi risikerer at skulle betale for dyre reparationer, der ikke løser problemet.

Er der nogen, der har ideer til, hvad der kan forårsage problemerne????

Den gulvvarme du har fået lavet, og som ikke virker, er det en enkelt lille kreds med en returtermostat, eller er det en med en blandeshunt på?

Hvis det er med returtermostat, så skal der et højere tryk til at smide vandet gennem strengen, og derfor kan du miste flowet.

Jeg tror ikke på at du løser dit problem med flere pumper. Du risikerer nærmere at skabe ubalance i dit varmeanlæg, og få lagt sug/vaccum hvor der burde have været tryk - Not good.

Du har fået det foreslag med returbegrænsere, det er også en hamre god ide. Ikke alene kan de skabe det nødvendige modtryk i en større installation, de kan også indregulere dine radiatorer, og derved hæve din nyttegrad på din fjernvarmeinstallation (du kan spare penge). Jeg ville personligt vælge at sætte begrænsere på alle radiatorer PLUS termostater med forindstilling. Det er lidt "dobbeltkonfekt" men det virker.

Men tilbage til dit oprindelige problem. Du skriver at det først rigtig optræder nu hvor det er koldt. i andre perioder fungerer det fint. Det er naturligvis fordi dine termostater har lukket for de øvrige radiatorer, når der er varmt nok. Nu hvor der er koldt så stiger varmebehovet i hele huset, og de åbner alle. Nu er der så ikke tryk nok til at få smidt vandet helt ud i de yderste afkroge.

Du har fjernvarme, dvs du har et tryk på ca. 4bar, hvilket svarer til en lodret vandsøjle på ca. 40meter op i luften (40mWs). En cirkulationspumpe kan i beste fald give en halv bar (5,0mWs), så det giver ikke ret meget i den her sammenhæng.

Jeg tror du kan få løst en stor del af problemet, hvis du får din differenstrykregulator indreguleret, jeg tror den står for lavt eller er defekt. Den sidder nede hvor din måler og alt det andet til fjernvarmen sidder. Og det, den gør, er at sikre at der ikke er for stort tryk på spjældet i termostaterne. Da fjernvarmeværket sender fire bar ind, og termostaterne kun kan klare omkring en halv bar, så ville de ikke kunne lukke, hvis den ikke var der.

Tag du og kik på: www.fjr-ordning.dk, og find en certificeret installatør i dit område og få dig en snak med ham.

Best of luck.
JpS

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også