pc på båd

icon7.gif pc på båd
er der nogen der kan fortælle mig om det kan lade sig gøre at bruge en pc på en båd til at styre og se, autopilot, gps, omdrejninger på motor(diesel) osv., for at gøre det kort vil jeg gerne at jeg kun har en berøringsskærm ombord og ikke andre instrumenter.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej opfinderen

Dine ide kan sagtens gennemføres. Jeg kan skitsere hvordan jeg har lavet noget lignende.

En minitower PC med indbygget 12 - 240 V omformer. Der er også indbygget en 22 kanalers datalogger. Jeg har valgt en løsning med 2 LCD skærme. En 12" til søkort og en 8" til data fra motorer, batterispændinger og tankindhold.
Hele mollevitten kan styres fra en trådløs trackball. Data fra GPSen sendes ind på RS232 porten. PCen står i en kistebænk der alligevel altid samlede rod. Det hele kan laves til en pris der er væsentlig lavere end en kortplotters pris.

Der findes også relækort til USB porten, således at relæerne kan styres med musen.

VH bjor
tak for dit svar jeg er imponeret, har du en idé om hvor man køber disse relækort til usb.
1)det næste problem er om man kan se radar signaler på sin pc skærm og om det kræver et special program.
2)I din opstilling har du da din gps til at styre en autopilot.

opfinderen
Jeg har kørt lidt videre ud fra det du nævnte om usb kortet og fundet et firma der sælger den software du efterspørger(www.jobtek.dk).
så nu har jeg noget at komme videre med.
Vh.opfinderen
Jeg bruger en "ren" 12v pc (EPIA), som "drengene" bruger som "car-pc", samt en Garmin som GPS - og så Det Levende Søkort.
Som jeg ser det, så anviser leverandøren en mulighed for at slutte øvrige udstyr - bl.a. ekkolod/log som giver NMEA-output, samt multiplex af flere input til samme serial port. Fint nok,
men jeg tror ikke du skal forvente besparelser, når jeg har kigget på de instrumenter som giver NMEA output, så er prisen højere, end det tilsvarende stand-alone.
Men klø endelig på, og skriv lidt undervejs, overrask mig gerne med besparelser, så finder jeg selv til "læderet" (skal i hverttilfælde have et fungerende ekkolod, vindviser/måler står også på ønskelisten - og "hun" skal sikkert også have en form for krægningsmåler).
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Det er ikke hver dag man får noget foræret:

Er der nogen som kunne være intereceret i en 30 fods motorsejler/sejlbåd fra værftet på Store Okseø er bygget i 1924 se den under såvel som over vandet på http://www.sonderballebaadelaug.dk
nb. du skal være hurtig
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis