Ladestrøm fra en 5 hk mariner 4-takt?

Hejsa alle
Jeg har en 5 år gammel Mariner 5 hk 4-takter påhængsmotor siddende på min 22 fod flirt quillard sejbåd (jeanneu) og vil godt kunne få noget ladestrøm fra den.
Jeg har fået at vide at den bare skal have monteret en dims til ca. 1.200 kr så vil den kunne lade.. men det er mange penge for en dims...
nogen der ved hvad det er for en dims og kan man selv lave den??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dimsen er en lade ensretter, og du kan sådan set godt lave den selv, men (undskyld udtrykket) det er og bliver noget lort. Den færdige dims du kan købe er nr. 1, den kan tåle vibrationerne og er forseglet så havvand ikke kan beskadige elektronikken.
Så de 1200,00 Kr. er godt givet ud.

V.h. Håndværkeren
Det er altså ikke et godt LDS-råd, håndv. Alt kan købes færdigt og dyrt.
Et forsøg kan gøres ved at finde et eller andet gammelt ladeapparat, skille det ad og pille transformeren (det er jernklumpen med kobbertråd bundet om, og som 230 volt er koblet til) ud og smide væk. De to ledninger som gik fra transformeren til elektronikken forlænger du ud gennem kassen og helt hen til påhængsmotoren.
Nu er det påhængsmotoren, som virker som laderens transformer. Og måske virker det, -i de fleste små ladeapparater er der moteret et amperemeter, som viser om der lades.
Jeg kan følge håndværkerens ide så langt, at du gerne må gå til Jern & Fisk og købe en lille lader til ca. en hund, og så slagte den. Altså laderen.

Venlig hilsen
Knud
Nej jeg ved godt det ikke lige er i tråd med LDS. Men som mangeårig sejler ved jeg også at saltvands fugtigheden trænger ind over alt hvor der bare er en miliontedel hul, og ødelægger elektronikken. Så kan man selvfølgelig bare lave en ny og bare lave en ny o.s.v.
Som en skriver her et sted !
Køb dyrt og græd en gang, køb billigt og græd mange gange.

V.h. Håndværkeren
I Andys 48 fods luksuscruiser er der ingen huller, og når man har købt en luksuscruiser, har man ikke flere penge til dyre ladeapparater. Eller osse har han lyst til at eksperimentere?

Venlig hilsen
Knud
Annonce
Hvis Andy er = grandoldman, så er hans båd 22´ det kan du læse i hans første indlæg.
Men uanset om manden har købt en 48´ luksus cruiser eller en Kosør pram, er det altid bedst at købe noget der virker hvergang og som kan holde i mange år fremover.
Ellers er det man bliver fattig ved hele tiden at skulle bruge penge på noget der skal repareres ustandseligt.

V.h. Håndværkeren
først - ja Andy og GrandOldMan er den samme og båden er 22 fod wink
jeg har fundet en solcelle regulator.. til kun 148 kr.. den kan sidde inde i båden.. der er vel ingen grund til at den sidder uden kappen på motoren.. jeg skal bare lige tjekke om der er en diode (ladeensretter) i.. hvis ikke så koster en diode kun nogle få kroner i en elektronik butik..
Men jo den optimale løsning er den originale ensretter der sidder monteret under kappen.. men den må vente til jeg har flyttet båden og fundet en plads på Fyn eller Tåsinge.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg kom til at tænke på om du har forsøgt ovre ved Ribers Trælast, så vidt jeg ved er noget af havnen der ovre stadig deres. Det er derovre ved siden af hvor Ærø færgen lægger til.

V.h. Håndværkeren
Det er jo ingen skade at kontakte dem.. tak for tippet.. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis