På svej i Svendborg Sund

Jeg er netop flyttet fra København til Vindeby på Tåsinge (Svendborg, Fyn) og det er desværre ikke sådan lige at få en både plads i en havn.
Derfor bliver jeg nød til at lægge min 6 meter sejbåd på ca. 1.000 kg på svej.
Lige nu leder jeg så efter en der kan lave en p-ring så hvis du kender en god smed på Tåsinge må du godt give mig et prej.
Samtidig kunne det være fedt at få noget info fra andre der har erfaring med at lægge en sejlbåd på svej.. hvad skal jeg især passe på og hvordan gør jeg det til en rimelig penge.
båden stikker ca. 90 cm men er jo 8.5 meter høj med mast så vinden kan jo godt rive noget i den.
Kender du en bådebro eller havn der har plads så kunne det jo være den bedste løsning.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt glemme alt om en P ring i Svendborg Sund,strømmen vender ca. 4 gange i døgnet og den er ofte ret stærk. Helt nøjagtigt vender strømmen hver gang der er gået 5 timer og 45 minutter. Du skal have en beton morring på omkring 1 Ton, med en 1/2 tomme kæde på mindst 3 m.
Men det bliver nok svært efter hånden at finde et sted i nærheden af Vindeby hvor du kan ligge for svaj.
Har du overvejet at lægge den ovre i Thurø bund eller ved Troense, og så have en lille jolle liggende på land som du kan komme ud til den med.
Du kan eventuelt se om der er ledige pladser ved Svendborg Sund marina, det er den der ligger ude ved Thurø dæmningen. Jeg vil dog fra starten fortælle dig at det er en mindre god plads, der er meget uroligt på de pladser, især i sommer månederne hvor "Helge" sejler.
Grunden til at du ikke kan bruge P ring er at den vil blive brækket op hver gang strømmen vender, så den vil aldrig få tid til at grave sig rigtigt ned i sandet.

V.h. Håndværkeren
tak for dit svar.. jeg havde godt nok en mistanke om at det med en p-ring ikke virkede der i sundet.. og en klods på 1 ton er ikke sådan lige at få i vandet..
Svendborg sund marina har jeg haft fat på og der er ikke plads i år..
som jeg har kunne læse så har thurø bund også en lang venteliste.. men vil lige se om jeg kan finde et telefonnummer....
Fordelen ved at ligge på vestsiden af broen ved Vindeby er jo at jeg så kunne se båden fra mit vindue wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Andy.
Nu er det efterhånden mange år siden jeg rejste fra Svendborg Sund, mine forældre bor i en af villaerne lige ovre på den anden side af Svendborg Sund, lige ned til Lystbådehavnen.
Det er slet ikke så svært at lave en Morring på ca, en ton og heller ikke at anbringe den. Man skal bare bruge sin "Tantesofi"
Du tager et lastbil dæk, lægger en krysfiners plader ind i så der bliver en bund der fra undersiden vil give en hulning. Fyld så dækket op med beton og sæt en passende jernbøjle ned i betonnen, husk at slå på siderne af dækket så du får "vibreret" betonnen helt ud i siderne på dækket.
Når du så skal have den ud i vandet binder du to 200 Liters olietønder sammen og lægger en god planke tværs hen over tønderne. Læg derefter en god trosse omkring planken og ned igennem øjet, tønderne skal befinde sig oven på dækket. Når du så skal have den i vandet skal du have fat i en vognmand med kran der kan løfte den op på ladet og køre den ned til havnen hvor han søsætter den. Med en jolle trækker du morringen ud hvor du skal ligge og hugger trossen over. Øh husk lige at kæde og tov skal være monteret inden du slipper morringen, det er så bøvlet at skulle dykke ned for at montere den bag efter.
Ca. en gang om året er det så fladvandet i Sundet at du kan gå ud til morringen for at tjekke kæde og tov.
Ps. det er en god ide at sjækle en zinkanode på kæden så holder kæden længere i de strømforhold.

V.h. Håndværkeren
Måske en admin kan flytte spørgsmålet.. eller opfinderen kan slette sit indlæg og lave en ny tråd.
men det er let at tage fejl.. der står jo på knappen "nyt indlæg" der kunne jo bare stå "svar" eller "svar på tråden" smile

For øvrigt tak for det gode svar. Nu må jeg så lige finde en jolle... skulle jeg under alle omstændigheder, når den skal ligge for svej..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

rolig, rolig min ven, som du kan se er jeg helt ny medlem og var ikke klar over hvordan man startede en ny tråd, andet er der ikke i det.
Som spiller på nettet gennem mange år, har jeg læst i mange forum. Desværre er det tit sådan at den tone et indlæg er skrevet i ikke er den samme tone som det læses i.
Jeg syntes jo også det var "ubehøvlet" men var jo klar over du, som jeg, er ny på dette forum og ikke gjorde for for at være ubehøvlet..

Tilbage til tråden - jeg syntes det lyder lidt vildt at skulle smide 1 ton i vandet.. må lige tænke over hvordan og hvorfra..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tænk lige på et legeme der vejer i forhold til vandet det fortrænger, når først morringen er under vand vejer den ikke længere en ton.

Ja alle kan jo tage fejl, selv jeg laver nogle brølere af og til, men får så også på puklen for det.
Undskyld jeg bryder ind - men først lige en til håndværkeren ..... denne gang var du seriøs og kom med et svar man kan bruge - POSITIVT !
men tilbage tråden.
Jeg har også ligget for svej engang i det forrige århundrede, men jeg brugte en pæl med et bildæk om og en 4 m lang kæde + fortøjningstrosen. Vil umiddelbart tro det også kan bruges i Svendborgsund ??
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis