På svej i Svendborg Sund

Jeg er netop flyttet fra København til Vindeby på Tåsinge (Svendborg, Fyn) og det er desværre ikke sådan lige at få en både plads i en havn.
Derfor bliver jeg nød til at lægge min 6 meter sejbåd på ca. 1.000 kg på svej.
Lige nu leder jeg så efter en der kan lave en p-ring så hvis du kender en god smed på Tåsinge må du godt give mig et prej.
Samtidig kunne det være fedt at få noget info fra andre der har erfaring med at lægge en sejlbåd på svej.. hvad skal jeg især passe på og hvordan gør jeg det til en rimelig penge.
båden stikker ca. 90 cm men er jo 8.5 meter høj med mast så vinden kan jo godt rive noget i den.
Kender du en bådebro eller havn der har plads så kunne det jo være den bedste løsning.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg er netop flyttet fra København til Vindeby på... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Don.
Takker ærbødigst.
Problemet med at bruge en pæl i Svendborgsund, og især lige der hvor Andy vil ligge, er at der ligger mange både på meget lidt plads, og så er der den med at der er ret trafikeret tæt på, så båden vil ligge meget uroligt mange gange i løbet af en dag.
En anden ting er at strømmen vender ca. 4 gange i døgnet og i de to gange af denne vendning opstår der idvand og hvivler lige omkring dette sted. Hvilket ville betyde at båden ville kunne ligge og skamfile på pælen. Så kunne man selvfølgelig sætte noget blødt om pælen !

V.h. Håndværkeren
Jamen nu er der kommet lidt mere skred i det.. Vi er skrevet op til en plads i Vindeby havn.. uanset ventetid så vil vi meget gerne have den liggende der.
Så har jeg talt med en Per der bygger bådebroer, graver sejlrender og som har en slæbebåd.. han vil smide en klods ud for en okay pris.. og så har jeg også hans ekspertise til at råde mig om hvor man kan ligge.
Vi er også på venteliste i selve Svendborg kommunes havne og står ret højt på listen til vindebyøre. Så jeg venter ca. 1 måned med at gå i panik.. wink
Men kender i en der har en privat bådebro hvor vi kan ligge må i godt give et prej. den stikker ca. 90 cm 21 fod og 2.5 bred

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tror nok jeg skrev at der skulle et dæk om pælen.....altså fra en bil uden fælg !
Det virker andre steder...også hvor der er tidevand og strøm.
Men vil ikke påstå dit svar ikke er rigtigt (håndværker). Har bare svært ved at se at det er meget anderledes i SVB.sund ....har set det med pæl i Øresund.
Ja jeg gider ikke tærske langhalm på den !
Jeg er født ved Svendborg Sund, og har haft egen båd der nede siden jeg var 14 år.

V.h. Håndværkeren
ok så længe har jeg ikke været her.. men min nye kæreste har boet her i over 20 år.. og gennem det sidste ½ år har jeg da oplevet sundet .. lige fra højvande der gik over bådebroerne til meget lavvande... og det bliver mere lavvande 1 gang om året siger de lokale.. så den med pælen tror jeg ikker rigtigt på.. Jeg har fået fat på en lokal bådebrobygger som ikke mener at en klods på kun 1 ton er nok.. men jeg vil kontakte ham igen hvis ikke jeg får en bådeplads..
Jeg står som kun nr. 2 til vindebyøre. så mon ikke det lykkedes mig.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
nej Håndværker det skal vi ikke blive ved at diskutere, for lige på det område er jeg sikker på at du muligvis har ret.
Og det ser jo ud til at problemet bliver løst så fint nok, det er jo det der er meningen med dette.
slut herfra og igang med et nyt problem *S*
Hej Andy.
Ja nu ved jeg ikke med Vindeby lystbåde havn, men for en del år siden blev der ryddet grundigt op på Svendborg siden, hvor det viste sig at flere af pladserne var lejet ud til en person der ikke havde båd, der "lånte" dem ud mod en lettere ? forhøjet leje.
Der er altid nogen der vil snyde systemet.. Men Vindeby er jo heldigvis på den anden side...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis