Brændeovn med/uden vandtank

Hej

Vi har et hus fra 79 (144 m2), hvor der er installeret brændeovn med vandtank. Kredsen omfatter alle radiatorer og gulvvarme (radiatorkredsen). Brændeovnen er fra starten af 80'erne, er hjemmelavet, og ikke specielt effektiv. Desuden er den katastrofal hvad angår brugervenlighed...

Der er også fjernvarme i huset, som via en varmeveksler kan overføre varme til radiatorerne, når brændeovnen ikke leverer tilstrækkelig varme (eller er slukket).

Systemet kører som sådan udemærket, lige bortset fra at temperaturstyringen (elektronisk termostat) sidder i stuen. Det betyder, at når der er varmt i stuen, så slår fjernvarmen ikke til. Fint nok. Men temperaturen i radiatorkredsen når sjældent ret meget over 40-45 grader, hvlket er for lidt til at varme ret meget op i den anden ende af huset (stuen ligger i den ene ende..). Så der bliver nemt varmt nok i stuen, men ikke i resten af huset.

Lige nu står termostaten i stuen på 21,5 grader. Hvis vi vil have det varmere i den anden ende af huset, skal den skrues op. Det koster altså noget mere i fjernvarme. Lige nu går det meget godt med ca. 22-24 grader i stuen, og 3 grader koldere i bunden af huset, men når der en dag kommer børn, vil det være et problem ikke at kunne skrue op for varmen..

Nå, spørgsmålet!:

Vi overvejer at skifte til en nyere model med de mange fordele der er i det (mindre forbrug, lettere betjening, pænere ovn).. Men skal man købe med eller uden vandtank? Prisforskellen er måske 3000-5000 kr. Køber vi med vandtank udnytter vi måske varmen bedre i brændet, men får måske fortsat problemer med alligevel at skulle skrue op for fjernvarmen (med mindre den nye ovn er mere effektiv på vandsiden..?).. Skal vi det, så kan vi måske lige så godt gå over til "alm" fjernvarme, og købe en alm. brændeovn??? Så vil der altid være varme i radiatorerne, hvor termostaterne selv kan åbne og lukke efter behov..

Det skal lige siges, at vi lige nu bruger små 6000 kr. i fjernvarme, og for ca. 2000 i brænde. Huset er rimelig godt isoleret. Den brændeovn vi kigger på er: http://www.hwam.com/Produkter/Specialovne/Vandtanksovne/HWAM+Monet+med+vand?channel=1&edition=3 (Med vandtank) og http://www.hwam.com/Produkter/Br%c3%a6ndeovne+-+mellem/HWAM+Monet?channel=1&edition=3 (Uden vandtank).

Hvad ville i gøre?

På forhånd tak for hjælpen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mr3. Kan du varme 144m2 op for lige under 8.000 om året med 23 gr. i stuen og 20 gr i resten af huset ville jeg ikke gøre noget, det er vel også rigeligt når der kommer børn confused Mvh.

Benny N.
har du adgang til billg brænde..ellers kunne en pilleovn med vandcirkulation være en mulighed. Den er lidt pebret i anskaffelse, men skulle efter sigende være rar at have. Den kan så vidt jeg ved både regulere efter temperaturen i vandbeholderen og evt via rumtermostat.

MVh. Jesper
Hej Jesper

Jeg har adgang til billig brænde, så en pilleovn er ikke aktuel.
Mr3 Min erfaring, brændeovn ind, tænder brændeovn, 2 min. efter slog min elektroniske termostat fra i stuen, dejligt varmt i stuen og pisse koldt i resten af huset, ud med den elektroniske, og nu styring med radiatortermostaterne, nu åbner jeg alle de indvendige døre, tænder brændeovnen, når huset er rimeligt varmt, går jeg ud og tænder gasfyret. inden vi går til ro. Mvh. rolleyes rolleyes

Benny N.
Tak for svar til jer alle..

Er konklusionen at jeg skal gå efter en brændeovn med vandtank igen, eller skal jeg bare købe en "alm" brændeonv?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis