Overfræser bøsning

Hej

Jeg har en overfræser til fræserjern med 12mm skaft. Med i pakken kom dog også en reducer til 8mm. Nu sidder jeg dog og gerne vil have mulighed for at bruge fræserjern i tommer. Er der nogle som ved hvor man kan anskaffe sig en bøsning fra mm til tommer?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
[Indlæg slettet]

MVH Njord
Det er jo ret enkelt.

Du tager en stykke jern eller måske messing og drejer en bøsning i drejebænken. Efter at have drejet bøsningen slidser du den op 2/3 af vejen fra den ene ende oog 2/3 fra den anden ende men drejet 90 grader i forhold til første ende. Opslidsningen kan klares med enten en junior sav og en snal klinge eller en "Dremel" med en tynd fiber slibe klinge.

Om du kan købe den ved jeg ikke. Men mon ikke leverandøren af din fræser kan levere en. En 12mm aksel er temmelig kraftig. det mest anvendte er vist 6 og 8 mm aksler. Eller nogenlunde tilsvarende i tommer.

MVH Njord
Ja det kan da godt være at man bare bliver nødt til at finde en som kan fuske den for mig. Det ville jo bare have været lettere hvis man kunne have fundet en så jeg ikke skulle bruge oceaner af tid på at finde en gut med en drejebænk.
Citat fra njord

Efter at have drejet bøsningen slidser du den op 2/3 af vejen fra den ene ende oog 2/3 fra den anden ende men drejet 90 grader i forhold til første ende. Opslidsningen kan klares med enten en junior sav og en snal klinge eller en "Dremel" med en tynd fiber slibe klinge.


Kommer fræseren ikke ud af balance med kun 90 graders forskydning af opslidsningen?

Mvh.
bodker

Hej

Nej der skal slidses op i begge sider, i hver af de to ender. Altså to slidser i den ene ende og to i den anden. De to slidser i samme ende ligger overfor hinanden. Og de to i den anden ende ligger så forskudt 90 grader.

Det skal naturligvis være ret pæne pasninger, et par hundrede dele under mål på udvendig diameter og og et par over på hullet. Bliver det lavet slasket kommer der nemt ubalance i fræseren, specielt med store fræsejern.

Har kørt med en bøsning mellem 6 og 8mm med kun en slids hele vejen igennem uden problemer. Men de store skaftdiametre indikerer at jernene kan være lidt større...

MVH Jens

MVH Njord
Annonce
OK. Nu forstår jeg det.

Mvh.
bodker

Hej!

Du fortæller ikke hvilken maskine det drejer sig om.
Du kan prøve flg. addresse. De er leveringdygtige i næsten alt inden for snedkerværktøj. www.dorchdanola.dk/



Mvh.Bamse56
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis