Hvor meget trækkraft?

Jeg vil gerne montere en automatisk portåbner i min garage.

Men hvordan finder jeg ud af hvor meget trækkraft der skal til?
Jeg kan huske disse små newton-vægte fra fysiktimerne? Kan man låne sådan en et sted for at se hvor meget porten trækker ned med? Det er en mahogniport, så den er rimeligt tung.

Mon 60 kg er nok?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Donslund.
Er det en ledhejseport eller en vippeport ? er der ikke en mærkat på portbladet hvor der står angivet vægten af portbladet.

Hvis det er en ledhejseport og der ikke er vægt angivelse, så tager du en badevægt og sætter der hvor porten rammer gulvet, sætter porten på vægten, er der torsionsfjedre er du nødtil at dreje dem lidt modsat mens du får en anden til at aflæse vægten, de skal kun lige drejes så meget at der kommer et lille slæk på wiren, ikke for meget da du risikere at de flytter sig på tromlen, når du har vægten af portbladet, skal halvdelen til 2 tredjedele af vægten svare til de newtonmeter som portautomatikken kan levere.

puha lang smøre, håber du kan bruge det til noget.
MVH
Steen
Hej
Hvis din port er i balance og du ikke skal bruge for mange kræfter til at åbne og lukke den, så burde en med 60nm være nok, det virker på de træ porte hvor jeg har monteret automatik på, hvis den "smækker" når du lukker den så må du se om du kan stramme fjedrene lidt.
Mvh
Steen
Så tror jeg også, at 60nm er nok. En anden lille ting, hvor meget luft må der være mellem port og loft når den er oppe? Jeg har omkring 40 cm. Er det ikke for meget?
den stang der skal monteres på portbladet, skal når porten er lukket være ca. 45 grader, normalt følger der nogle stænger med til at hænge automatikken i ned fra loftet, ellers kan man også lægge klodser mellem loft og automatikken ( stangåbner )rolleyes

mvh
Steen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis