Ratstammen knager

Hej

På min Peugeot 205 er ratstammen begyndt at knage meget når jeg drejer på rattet mens bilen holder stille.

Er de nogen der har erfaring med dette og hvad kuren er, kan det smøres væk, skal der skiftes et leje eller..?

På forhånd tak.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har haft samme problem med en 309.
Smøring og sågar udskiftning af ratstammen hjalp ingenting.
Det var svært at høre præcis, hvor knirkeriet kom fra. Det viste sig, at det skyldtes en tør gummimuffe, hvor ratstammen er ført igennem ud mod tandstangen. Et sprøjt siliconeolie klarede problemet.
Hvis det er en grovere knagelyd kan det også skyldes et tørt leje i det nederste kardankryds.
En tredie mulighed er plastafdækningen omkring stilkkontakterne. Den kan gnave mod ratnavet.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Citat fra HansW

Jeg har haft samme problem med en 309.
Smøring og sågar udskiftning af ratstammen hjalp ingenting.
Det var svært at høre præcis, hvor knirkeriet kom fra. Det viste sig, at det skyldtes en tør gummimuffe, hvor ratstammen er ført igennem ud mod tandstangen. Et sprøjt siliconeolie klarede problemet.
Hvis det er en grovere knagelyd kan det også skyldes et tørt leje i det nederste kardankryds.
En tredie mulighed er plastafdækningen omkring stilkkontakterne. Den kan gnave mod ratnavet.

Lyden er ret kraftig og faktisk er jeg begyndt at kunne mærke det i rattet, så jeg tror det er et leje. Lyden stammer dog ikke ude fra motor-rummet. Så jeg må have skilt det nederste af instrumentpanelet ad for at se nærmere på sagen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis