Hvilke rettighedder har jeg?

Spørgsmålet går på at jeg for lige under 2 måneder siden købte en brugt Toyota avensis sportsvan-diesel (5år-70.000Km)
Igår på vej hjem gik turboen, hvordan er jeg stillet i forhold til at få den repareret på garanti??? og må jeg køre i bilen intil da???
Håber der er nogen der ka hjælpe:o
Er lidt ked......
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Købt privat eller hos forhandler?!?

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Så har du reklamationsret!! Uanset hvad de skriver i slutsedlen... Det er noget med at det første år skal sælger bevise at det ikke er hans skyld. Efter et år er det kunden... (ret mig hvis jeg tager fejl!!)

Men prøv da at surfe FDM.dk igennem. je gved de har haft flere artikel om det.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg ville først og fremmest prøve at snakke med Toyota!!! Og NEJ - kør ikke en meter i den (før du har snakket med dem og spurgt til det!) - enhver fornuftig værkfører vil hævde, at du har ødelagt mere end godt er, fordi du fortsat kørte i bilen.
Desuden kan du jo være heldig, at det ikke er så galt, som du tror!???

Under alle omstændigheder har du reklamtionsret, desværre vil den være i en gråzone, i og med turboen er en sliddel. Men en turbo går normalt ikke efter 70.000 km, så man kan formentlig med rette hævde, at det er en konstruktionsfejl som var til stede ved handelens indgåelse.

Men tal med FDM, hvis Toyota ikke er til at tale med - de har lige vundet en klar sejr over Peugeot Danmark for en af mine kammerater (og lad det lige være sagt - jeg vil aldrig, aldrig, aldrig handle bil hos et firma, der i den grad ikke vil stå ved sit ord. FØJ PEUGEOT!). - så fik jeg også lige den med wink

Mvh.

Jan R.
Hmmmmm...har lige været ude og køre i bilen i dag og da virkede turboen?????? Når jeg i mit spørgsmål siger at turboen gik på vej hjem var det nærmere fordi på en motorvejstur hjem(150km) skete der det at da jeg havde kørt 50km ville bilen ikk køre mere end 130-140km/t med fuld gas hvor den normalt kører omkring 190!og jeg ku ikk høre turboen når jeg gav gas, jeg holdt inde på en rasteplads og startede op gennem gearne igen og ku stadig ikk høre turboen og den var langsom! derfra konstaterede jeg at turboen var gået og resten af vejen hjem virkede turboen ikk! Nu har jeg lige været ude og køre i den og den kørte fint og massere af turbolyd???? mon jeg bør gå til toyta alligevel og forklare dem det eller mon de bare griner?smile

Tak for de andre gode svarsmile
Annonce
øeh - det lyder umiddelbart som en varm motor.. Er der rigeligt med olie på den??? Kan også være wastegaten der har sat sig - eller turboen der ikke kan mere....etc...
Og ja - ind til toyota med den, inden du splitter den helt ad...

For en god ordens skyld er der ingen motorer (og da slet ikke en diesel), der har godt af fuldgas på lange stræk - det splitter dem ganske enkelt ad... Hvis din topfart er 190, vil jeg holde en marchfart på max. 170 over længere stræk.

Og det slår mig lige, at visse biler slår på "nødprogram", hvis turboen bliver for varm - så vidt jeg husker noget med en thermo-føler, der skal nulstilles, inden bilen er køreklar igen. Ganske enkelt for at beskytte motoren. Men prøv nu lige værkstedet alligevel!

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

øeh - det lyder umiddelbart som en varm motor.. Er der rigeligt med olie på den??? Kan også være wastegaten der har sat sig - eller turboen der ikke kan mere....etc...
Og ja - ind til toyota med den, inden du splitter den helt ad...

For en god ordens skyld er der ingen motorer (og da slet ikke en diesel), der har godt af fuldgas på lange stræk - det splitter dem ganske enkelt ad... Hvis din topfart er 190, vil jeg holde en marchfart på max. 170 over længere stræk.

Og det slår mig lige, at visse biler slår på "nødprogram", hvis turboen bliver for varm - så vidt jeg husker noget med en thermo-føler, der skal nulstilles, inden bilen er køreklar igen. Ganske enkelt for at beskytte motoren. Men prøv nu lige værkstedet alligevel!

Tak for svaret! Tror jeg kører på toyota engengsmile
By the way, holder jeg ikk fuld gas over lange stræksmile holder sjældent fuld gassmile
Husk at skifte olie og oliefilter efter hvad der står i instruktionsbogen.
Brug en olie der opfylder de krav som der stilles til olien. Hvis du har kørt langt og hurtigt og stopper motoren pludseligt så kan du aflive turboen. Eks hurtig motorvejskørsel og ind på en rasteplads. Lad motoren køre i tomgang i 20 sek for at køle turboens lejer. Har haft en KKK turbo der virkede efter 648000Km.

Du har 6 måneders garanti hvis du har købt bilen privat. Det gæder uanset hvad forhandleren har skrevet på slutsedlen!
Derefter 18 måneders klageret hvor du skal bevise at fejlen var der ved købet(umuligt).

Hvis det er et ehvervskøb gælder kun hvad der står på slutsedlen.

Mvh Thomas

Du skal ind til Toyota og have udlæst ECUéns fejlkoder. Hvis den eks. registrerer et kort varigt for højt ladetryk, går ECU´en i et "limp-mode" og motoren kører uden ladetryk.
Det kan være mange ting - som nævnt waste-gaten, diverse tryk- og temperaturfølere, dyser, pumpe osv.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Hej til ulledog.

Jeg vil ikke kommentere det mekaniske problem. Men det med "garanti" det ord er så vidt jeg husker ikke i den nye købelov nu er det reklamationsret. Almindeligt gældende er 2 år det første halve år formodes det at fejl havde været der fra starten derefter skal du bevise det. Når det gælder brugte biler så skal reklamationsretten også ses i forhold til bilens alder og stand. Og en forhandler kan ikke fraskrive sig købelovens bestemmelser. Og en privat kan sælge sin bil helt uden efterfølgende forpligtelser. Se iøvrigt www.forbrug.dk

Med venlig hilsen Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis