slagger i stokerfyr

Fyrer jeg med korn kommer jeg kridt i for at undgå slagger, da jeg har fået det råd. Nu fyrer jeg ikke så meget med korn, da det kun var nogle få sække jeg havde fået og det har været lidt mere bøvlet.

Men ind i mellem få jeg også slagger, som sætter sig fast og skal bankes af, når jeg fyrer med træpiller. Vil iblandet kridt også hjælpe her?

Jeg henter pillerne i løsvægt samme sted hver gang ved den lokale foderstofforretning. Nogle gange læsser de med en gummiged. Andre gange via et transportbånd, hvor de ryger i traileren med høj hastighed. Når de bliver læsset med bånd er der altid mange piller der bliver pulvoriseret til savsmuld. Har det nogen betydning for slagger?

Hvad er det der gør at der dannes slagger? Indhold i det man fyrer med? Metode man fyrer? eller andet?

mvh Hans
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Der er ikke noget i vejen med at prøve kridt i træpillerne. Jeg ville ikke købe pulvariserede piller. Slagger vil der vel altid være noget af, men jeg mere slagger, jo ringere kvalitet. Jeg opfatter det sådan at slagger skyldes urenheder i pillerne.

mvh Anders
Nu skriver du jo ikke noget om hvilket fyr, ej heller hvilken styring, der er tale om.
Efter min erfaring kan slagger, fra træpiller, også komme af forkert luftmængde, specielt i forbindelse med meget lav fyringseffekt.
Endeligt er der forskellige områder i brandehovedet der er mere sårbart for slagger end andre, igen efter min egen erfaring, med et hjemmebygget stokerfyr, der efter visse forsøg, nu køre fuldstændigt uden slagger. Både på korn og piller.
Fyret er af den type hvor sneglen skubber pillerne frem i et rør hvor de brænder i røret så der stå en flamme ud af enden og asken falder ned i en askeskuffe inden kedelen. Luftdyserne er 6 rækker små huller i røret.

Gives der meget luft i forhold til piller. Brændes der langt tilbage (til det sidste lufthul) og pillerne vil være afbrændt langt før de bliver skubbet i askeskuffen. Noget af luften fra de sidste dyser vil være overflødig og kun bidrage til kølng i stedet for opvarmning.

Gives der for lidt luft i forholde til piller, vil pillerne blive skubbet i askeskuffen inden de ar afbrændt. Der ligger de og ulmer, men får ikke den nødvendige luft til en ordentlig forbrænding.

Jeg forsøger at tilpasse forholdet så pillerne ar afbrændt kort før de falder i skuffen. Luft og pille mængde er indstillet, så ydelsen kun er lidt over mit forbrug. D.v.s. at der køres med "fyring" næsten hele tiden og næsten ingen "pausefyring". Det gør jeg for at holde røggastemperaturen nede og effiktiviteten oppe (røggas før skorsten ligger som regel på 110C).

Både under fyring og under pausefyring kan jeg individuelt indstille tid og pause for kørsel med snegl. Min indstilling under fyring er nu 70-90 sek pause og ca. 1 sek kørsel. Der bruges ca. 40 kg. piller om dagen.

Blæserhastighed kan justeres. Blæseren kører konstant under fyring. Under pausefyring starter den kun kortvarig op hver gang sneglen kører.

Slagger oplever jeg på to måder:
Dels, så bliver der ofte skubbet et sort porøs let glødende klump frem og ud af røret i stedet for normal aske. Den kan godt stikke 5-6 cm ud over enden af røret uden at knække af.
Og dels som noget meget hårdt sort der kan sætte sig fast inde i røret og spære for de små lufthuller. Det fjærnes kun med hammer og mejsel.

Skal der bare noget mere knald på - mere luft og mere piller? Dermed dog også mere varme ud i skorstenen.

mvh Hans
Du kunne også prøve at forelægge dit problem her:

http://www.stokerpiller.dk/phpbb2/viewforum.php?f=11

Min erfaring med stoker er, at jo mere smuld der er i træpillerne, jo flere problemer. Det kommer dog noget bag på mig, at en type som din skulle give de samme kvaler, som jeg har.
Jeg bruger en TB-mini på en Salamander kedel, og har til denne sæson fået meget mere smuld end i fjor, og må rense brænderen 3 gange så ofte i år som i fjor.
Jeg har måttet sætte luften op og tåle en højere skorstenstemperatur for at undgå de værste slaggedannelser.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Opklarende spørgssmål.
Har fyret kørt før, uden problemer?
Er det hjemmebygget, eller købt?
Hvor opstår de sorte slagger? Og er det hele vejen rundt, eller kun top eller bund?
Er området med lufthullerne større end sneglrøret?
Hvor store er lufthullerne?
Snakker vi kun fyring med piller?

Der er stor forskel på at fyre med piller og korn.
Jeg har også haft de sorte slagger i branderen, der er hårde som helvede og lukker for tilførslen, men kun med piller.
Er der mange sorte, uforbrandte korn, i aksen kan det skyldes at der er for lidt kridt i kornet. Asken skal ligne gråt mel, med få uforbrandte sorte kornkerner.
Kornet kan også smelte sammen til en grå lang pølse, der rager ud af branderen, så blandingen skal være rimelig præcist.
Endelig afhænger kornfyring også af sorten, men jeg regner med at vi kun snakker piller?
Når de er oppe og køre giver de en rimelig indikation om hvad der skal ændres for at fyret kan køre med korn.
Men at få det op med korn, inden det køre med piller er håbløst.
Fyret har kørt fint på piller. Dog var der enkelte små sorte porrøse slagger stykker i asken.

Jeg prøvede at blande noget korn i og bøvlede med at få det til at brænde helt af, så de fik noget mere luft. Jeg droppede kornet for et stykke tid og fyrede videre på piller. Ved et tilfælde opdagede jeg den fastbrændte meget hårde slagger inde i røret, men ved ikke helt om den er kommet i forbindelse med piller eller korn. Men når jeg fyrer med piller nu kommer der ind i mellem nogle lange porøse barer i bunden, der kan hænge langt ud over enden af røret og nogle gange næsten lukke det, hvis jeg ikke lige skraber rundt i det en gang i mellem med en murerske. Uden at være sikker, har jeg en teori om at det er værst når der er meget savsmuld i pillerne.

Nu prøvede jeg så at fyre udelukkende på korn her i weekenden. De sidste par sække skulle jo brændes af og det var bere at trække bøvlet i langdrag at blande dem i pillerne efterhånden. Det fik noget mere kridt end sidste gang 3%, mod sidst 2%. Jeg har fået forskellige råd mht mængde på 1 eller 2 % og også at det skulle være afhængig af sorten. Det er byg og der skulle efter sigende ikke kræve så meget. Kornet har været lidt muggent men er tørt.
Det gik overraskende godt med at fyre på korn alene. Det glødede dog stadig lidt når det kom i askeskuffen, men asken var helt fin lys grå pulver. Flammen var mere hisig og fyldte hele røret ud.

Fyret er købt brugt og bygget af en smed.

Så vidt jeg husker var der mest slagger der sad fast i toppen af røret.

Sneglrøret er firkantet og røret hvor det brænder i er rundt med en diameter svarende til trærmålet i firkantrøret, så ja det er større.

Lufthullerne er nok ca. 3mm og der er 6 eller 8 rækker med 6-8 huller i hver.

Jeg har ikke synlige (synlige mens det kører) problemer med fastbrænt slagger efter jeg fik hugget det af. Det jeg kan komme til skraber jeg med mellemrum røret indvendig med en mureske. Dog kan jeg ikke komme helt ind uden at slukke for ilden. Hvilket er meget besværligt. Så jeg kan ikke se om der igen er kommet fastbrændt slagger længere inde.

mvh Hans
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis