Lydisolering

Hej,

da jeg skal dele en lejlighed med en ven, er vi nødt til at lydisolere lidt.. Der er et par franske døre mellem vores værelser, hvilket betyder at der er meget lydt mellem de to værelser.

Vi skal bo der i 1 1/2 år, hvorefter de franske døre igen skal benyttes. Er der nogen som har forslag til hvordan jeg kan isolere mellem de to værelser? Jeg kan selvfølgelig tage dørene af, og bare sætte dem i igen når de skal bruges. Karmen er ca 10 cm i dybden.

Umiddelbart havde jeg forestillet mig, at man kunne sætte et par plader op på hver side af karmen til dørene, og så smide noget lydisolerende stenuld imellem.. Men er der andre, bedre og mere oplagte løsninger, eller bare forslag??

Venlig hilsen
Rune
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en lejlighed til "ungerne", hvor vi havde samme problemstilling, som du beskriver. Vi løste problemet på samme måde som du foreslår.
Vær opmærksom på eventuelle sprækker ved gulvet, som lyd kan komme igennem.

Mvh.
bodker

Hey bodker,

tak for indlægget - er lidt spændt på at høre, om det virker efter hensigten?

Hvilke materialer brugte i? Umiddelbart ville jeg forestille mig at nogle gipsplader ville være godt, men hvis man kan få et tilfredsstillende resultat med en mindre tykkelse eller andet materiale valg, vil jeg bestemt genoverveje det.

Hvilken isolering brugte i? Jeg har bemærket, at Rockwool producerer et produkt der kaldes "Rockfon", særligt tiltænkt lydisolering.. Men hvis almindeligt rockwool fungerer, ville det være væsentligt nemmere, da rockfon ikke lige er det nemmeste produkt at finde.

Vh
Rune
Almindelige gipeplader på et skelet af regler. Rockwool A batts som isolering, men jeg var ikke obs på sprækken langs gulvet; - men det blev jeg.

Du må ikke gå på kompromis med gipstykkelsen. En enkelt tynd gipsvæg isolerer ikke så godt mod lyd som en dobbelt.

Mvh.
bodker

Super, det lyder som om det har fungeret, så det laver jeg også!

Jeg vil lige spørge, om man kan gå så langt som at sige, at man simpelthen ikke kan tillade sig, at gå på kompromis med gipstykkelsen - i ren respekt for formålet og gips'en?

Mvh
Rune
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis