Difference ? Johnny V 86 13-06-2003 05:04 Hvis man køber et 2 etagers parcelhus, på 140 m2, fra 1978,-hvor der er installeret fjernvarme, hvor meget dyrere er det så, set i forhold til oliefyr/naturgas/elradiatorer ? Mvh Selvbyggeren 7 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
njord 6397 7120 13-06-2003 06:00 Ja det kan man jo IKKE svare på !!Det afhænger af hvad der er af isolering !Hvilket forbrug du har nu, der er stor forskel på om man har 18 grader eller 27 grader i stuen...Og hvad koster fjernvarmen ????Har de en høj fast afgift og en lav forbrugs del eller omvendt...Det afhænger også af om du har en ny top moderne kedel eller noget gammelt dårligt justeret grej.Du må være meget mere konkredt i dit spørgsmål..Venligst Njord MVH Njord
Johnny V Trådstarter 86 13-06-2003 07:12 Jeg har lidt svært ved, at være mere konkret, da jeg ikke har været inde i huset.Men det kunne jo godt være, at erfaringerne sagde, at det generelt er meget dyrere med fjernvarme,.... Mvh Selvbyggeren
FalckManden 86 13-06-2003 09:02 Hej.Det kommer ligeledes meget an på hvor i landet du kigger på hus!! Tag nu Fakse hvor jeg selv bor, og "tvangsindlagt" fj. varme. Hér er den MEGET billig! fordi de også brænder kalk, ja man skulle tro det var løgn, men den er altså gos nok. Så priserne på fjernvarme kan sving utroligt meget. Så en gange en udsendelse om nogen i en lille by der skulle have fj. varme fra deres lille! lokale fj. varmeselsskab. GISP der var flere som skulle af med over 2500 - 3000 pr måned og de sat i et gennemsnits hus på ca 140 kvm.M.v.h. FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
ErikP 792 6000 13-06-2003 09:30 I Trefors område (trekantsområdet) ligger fjernvarme i prislejet 8.000-12.000 pr. år afhængigt af huset størrelse. Jeg har 108m2 og betaler ca. 8.000 årligt. Men de såkaldte barmarksfjernvarmeværker har priser op til 30.000 om året, da de anvender naturgas.
2331 13-06-2003 09:58 Hej,med al respekt for de tidligere indlægsskribenter, så synes jeg måske at tingene gøres en anelse mere kompliceret end de er! Det er klart at man ikke kan lave en 'skudsikker' sammenligning, men retningslinien kunne jo være følgende:Da fjernvarme er vandbåret energi, vil de ukontrollerbare tab under samme driftsforhold være tæt på ens for olie eller gaskedler! Jeg mener, hvis nuværende anlæg har en sammenlignelig fremløbstemperatur afhængigt af udetemperaturen eller er fast under alle forhold. Derefter er det vel egentlig blot at aflæse dit kWh forbrug for fjernvarmen og konvertere dette tal til m3 naturgas/ liter olie/ kWh el og derudover medregne årsnyttevirkningen for den gas- eller oliekedel som ønskes anvendt i stedet.Nyttevirkning på el er 100%!Husk at medregne dine faste udgifter fra fjernvarmen og serviceudgifter fra olie/ gas- fyret!Husk derefter følgende: hvis du vælger at lave sammenligninger mellem forskellige opvarmningstyper, så er det altid energimængden, der giver dig et acceptabelt svar, simpelthen fordi priserne på f.eks. olie svinger meget! Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv. Annonce
martin123. 2331 13-06-2003 19:50 ja, umidlebart kan man sammenligne forbruget.Men man glemmer ofte at med el, har man en energikilde der bare virker og virker. Her er der intet mekanisk der slides og dermed skal udskiftes.Det kan godt være at det er lidt dyrere at varme op med el, men tilgengæld koster omkring 35 kilo at skifte f naturgasfyr (har lige været den igennem ;-) Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
evah 38 2100 17-06-2003 21:33 Min mor har et hus på 190kvm. For et par år siden havde hun oliefyr, og brugte for ca. 24.000 kr. om året for at varme huset op. I dag har hun fjernvarme og giver ca. 20.000 kr. Med i dem er 3500 kr til afdrag på anlæget. Hun bor i en by med ca. 2000 husstande.Jo flere husstande der er til at betale anlæget af, jo billigere bliver det.