Malet døre for matte

Jeg er ved at male døre, og nu synes jeg de bliver for matte !!

Malingen er vandbasseret vægmaling, er der mulighed for at give en eller anden form for lak eller hvad kan jeg gøre ???

Eller skal jeg købe nyt halvblank maling ??

På forhånd tak for svar!

Venlig hilsen Jette

ricoline
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Giv det 2 lag klarlak.

Mvh
ThomasB
Vægmaling er beregnet til vægge. Det har slet ikke de samme egenskaber som kræves til en (træ) dør.
Men når du nu har malet med vægmaling, tror jeg godt at du kan arbejde videre ved at slibe dem glatte, og så give 2 gange oliemaling. Glansgraderne går jo fra 0 (kalkmat) og op til 100(højglans). Vælger du en "silkemat" (15), får du et flot resultat. En højere glansgrad er svær at få til at se pæn ud, fordi lyset reflekterer alle ujævnheder.

------------------
klassikeren

klassikeren
Hej smile

Jeg havde da overset at det var vægmaling smile

Måske Colorman eller idani, skal på banen her..

Mvh
ThomasB
hej

Tak for oplægget

Du skal slibe al malingen af, nemt, da den matte vægmaling nærmest kan kradses af.
Nu skal dine døre grundes med en trægrundmaling vandig/olie, og males med en træmaling, 2 gange i ønsket glanstrin og type, vandig/olie.
Men som ThomasB er inde på, kan du godt lakere med en vandig klarlak, men det forudsætter at vægmalingen hæfter ordentlig, og det tvivler jeg på.
Til døre vil jeg altid, som et minimum anbefale en halvblank maling ca. glans
40-60, da det er et meget udsat overflade. Men smag og behag.
Som Sennels også er inde på, er netop glansgrader, som næsten kan illustreres på følgende måde.
tallene som bruges, er inddelt efter en procent skala hvor 1 er det laveste og
90-95 er det højeste.
Disse tal indikerer hvor åben eller lukket en maling er i overfladen, altså holdbarhed.
Det indikerer også hvor meget en maling skinner.

Men det er IKKE et KVALITETSSTEMPEL.

01-04 helmat
05-10 mat til silkemat.
15-30 halvmat.
40-60 halvblank.
70-90 helblank.
Lidt videre:
01-04 prisbillig studentermaling-lofter-kælder og loftsrum, hvor man er lidt mere ligeglad med holdbarheden.
05-10 robust maling, hvor 05 er til vægge og lofter i opholdsrum, mens 10 er til køkken-entre-børneværelse.
15-30 en meget slidstærk universalmaling både inde og uden, træ & vægge, vådzoner, samt institutioner.
40-60 en halvblank maling, både inde og ude, til grundet træ & metal samt vådrum.
70-90 en helblank maling, både inde & ude til grundet træ & metal. Bruges primært hvor man ønsker en utrolig slidstærk overflade, samt overflader der kan bære en helblank overflade, da den reflekterer alle små ujævnheder.
Hvis der benyttes en oliemaling, får man en mere slidstærk overflade, men der skal påregnes en hvis "gulning".
De seriøse producenter og eksperterne anbefaler IKKE en oliemaling til vinduer, på udvendig side, p.g.a. den diffussionstætte overflade.
D.v.s. Fugten kan ikke komme ud af træet og fugten kommer jo indefra og skal ud.

Håber det hjalp lidt.

Colormann



Det er min erfaring, at jeg sagtens kan købe en billig OG dårlig maling i f.eks glans 40. Og dermed er jeg jo enig med Colorman i at glansgrad IKKE har noget med prisen at gøre. Vil man have kalkmatte vægge i stuerne (hvad de fleste vel vil), så kan man få denne i både elendig eller super kvalitet.
Med hensyn til udvendig bemaling at vinduer vil jeg til enhver tid påstå, at oliemaling er det bedste (Dette kan der iøvrigt læses mere om på Rådvad centrets hjemmeside/Nationalmusset i Brede, hvor man har testet hh.vis vand, olie og linoliemaling.)
Mht udvendig bemaling af vinduer:Træet skal beskyttes mod at fugt trænger ind, både ude og indefra. Transport at fugt skal ikke gå gennem træ, men via mur/ventilation.

------------------
klassikeren

klassikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også