Ludbehandling / slibning hvornår.

Hvornår sliber man når man ludbehandler ny slebne gulve.

Jeg skal have givet det olie til sidst. Jeg syntes træet rejser sig en del efter ludbehandlingen.

Er det rigtigt at slibe gulvet let af efter ludbehandlingen / inden oliebehandlingen ?.

Jeg er lidt i tvivl om hvor langt ned luden virker i træet = får jeg slebet det ludbehandlede af ?.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke hjælpe med et svar, men vil i stedet tilføje et spørgsmål:
Torsdag skal jeg oliebehandle mine gulve (er igang med at ludbehandle dem netop nu) og vil - udover at høre svaret på Peters spørgsmål - gerne vide, om det kan være rigtigt, at man bør vaske gulvene med trærens imellem ludbehandling og oliering.
Det fik jeg anbefalet i Sadolin med det argument, at det skulle give olien bedre fæste.
Jeg er dog nervøs for, om det vil vaske noget af den hvide farve i luden væk
? (har brugt Trip Trap lud)
Jeg vil da gerne prøve :-)

Til peter - du kan give det en let overflade slibning hvis træet har rejst sig meget. Luden kan du ikke umiddelbart slibe af igen når vi snakker gulve. Det er en kemisk proces som trækker ind og har til formål at stoppe den naturlige gulning, hvorfor man som udgangspunkt kun skal ludbehandle træ én gang.

Til hanspeter - jeg synes det lyder voldsomt at skulle behandle et nyludet gulv med trærens. Man kunne give det trærens efter en evt. udbedrende overflade slibning. Men jeg mener ikke det er ikke nødvendigt hvis der høvles de obligatoriske 3-4 mm af. Vi har fået afhøvlet grangulve af et proff. firma, og der blev ikke renset mellem de 2 afsluttende behandlinger. Vores fik lud samt 2 gange fed hvidpigmenteret TripTrap sæbe, hvilket jeg iøvrigt varmt kan anbefale. Det er utrolig let at holde. Mht. den hvide pigmentering, så vil en stor del af denne blive vasket ud hvis du anvender trærensen efter ludbehandlingen. De tilførte pigmenter i luden er iøvrigt til for at skjule de evt. gul/grønne udtræk som kan forekomme mens den kemiske proces i luden står på.

Håber det hjalp jer begge.

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Bare lige for at præcisere det er MEGET vigtigt i giver jeres gulv en let slibning efter det har fået lud når i vil slutter med hvidoliering ellers risikere i at oliebehandlingen bliver rigtig grim.... i skal slibe med den poler maskine som i også skal bruge til olien... den der hedder en Woodboy så vidt jeg husker - den skal i så have nogle slibe net til i passende grovhed.

og trærens - nej det har jeg heller aldrig hørt skulle være en go ide...
Nej, jeg mener nu heller ikke rensning.
Det hvide der er tilbage fra luden, bliver blandet op med det olie jeg bruger som også hvidpigment.

Jeg bruger en grydesvamp til at gnide det godt ned i. Det har givet mig et ok resultat.

Har før skrevet at lud fra triptrap indeholder mest af det hvide. Faxe har mindre.

Husk at ryste dunken godt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Hanspeter

Hvorfor ludbehandler du gulvet før du skal oliebehandle det?

Hvis der ligger lud tilbage på gulvet når du oliebehandler det begynder du at (ren kemi) fremstille sæbe på dit gulv. Er det det du ønsker?

Det er grunden til at Sadolin manden anbefaler dig at behandle med trærens før du oliebehandler. Sådan kan man jo også komme til at bruge en masse penge!

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Annonce
Citat fra Høkeren

Hej Hanspeter

Hvorfor ludbehandler du gulvet før du skal oliebehandle det?

Hvis der ligger lud tilbage på gulvet når du oliebehandler det begynder du at (ren kemi) fremstille sæbe på dit gulv. Er det det du ønsker?

Det er grunden til at Sadolin manden anbefaler dig at behandle med trærens før du oliebehandler. Sådan kan man jo også komme til at bruge en masse penge!

Jeg ludbehandler først og fremmest, fordi det beskrives i de vejledninger, jeg har læst. Træet skal vel ludbehandles for ikke at gulne?
Men det oprindelige spørgsmål er ikke relevant længere (for mig), da jeg tog en tallerken-vending i sidste øjeblik og valgte sæbebehandling i stedet for olie smile
Til alle der har spørgesmål angående gulvbehandling!!!

Alle er velkomne til at ringe ller skrive til mig.. Jeg har 10 års efaring inden for trægulvsbehandling.. Alle henvendelser vedrørende rådgivning er gratis..

Start ikke med gulvbehandlingen hvis du ikke er sikker på hvordan arbejdet skal udføres,.. Det kan hurtig koste dig mange penge før du få et tilfredstillende resultat..

mvh
Mehmet Köksal
41412399
www.floorcare.dk
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kære Hanspeter

Du bliver rigtig glad for dine sæbebehandlede gulve, men husk nu at give dem et rigtig godt sæbelag når du har ludbehandlet. Det bliver det bedste resultat i det lange løb.

God fornøjelse - og held og lykke med gulvet.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis