Radiator - Påfuldning af vand

Hej

Jeg har købt mig et gammelt hus som jeg går og roder lidt med.
Jeg er iøjeblikke igang med at flytte en væg i over etagen og har i den forbindelse tømt vandet ud af mine radiatorer, for at flytte nogle vand rør.

Nu er problemmet bare jeg ikke er helt sikke på hvordan jeg får vand på igen. Det er et lukket system med et gammelt olie fyr. På 1 sal har jeg en tryk beholder som jeg endelige havde læst mig til skulle være åben, men kan ikke finde noget hul i toppen (den er aflang ikke rund). (Havde troet jeg bare kunne fylde vand på den vej igennem). en anden ting er at der er inden bar meter på systemmet.

Kan jeg bare fylde vand på, på samme måde som jeg tappede det (fra en radiator i stue etagen) eller ?

Håber der er en der kan hjælpe.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Du skal prøve at se ved dit oliefyr. Formentligt er der i bunden af fyret et lille rør, hvor der er skruet en "prop" på. Proppen af, og der er et gevind, og der kan du skrue en slange på. Slangen tilslutter du en vandhane, måske er der en hane i nærheden af fyret. På nyerer installationer er der lavet direkte vandtilslutning med to haner, men det er dit system sikkert ikke. Du har en lille måler på fyret hvor du kan se trykket på dit anlæg. Vandet fylder du stille og roligt på, imens en anden person åbner for luftskruen i den radiator der er længst væk fra oliefyret. Det er ikke en god ide at gøre det alene, for lige pludselig kommer der vand ud af den åbne luftskrue, og det sviner forfærdeligt. Du skal have slukket cirkulationspumpe på anlægget, og alle termostater skal være helt åbne. Når Du har vand i den radiator der er længst væk, går I fra radiator til radiator og lufter ud via luftskruen. Når alle radiatorer er luftet ud, ser du på trykket i anlægget. Det er sikkert faldet. Så på med mere vand til anlægget har det tryk som viseren viser der skal være.
Håber det giver mening.
VH
Ole
Hej

Der er deværre ingen tryk måler på mit system, kun en temperaturen måler og det hjælper jo ikke så meget. Men jeg har en underlig lille hane som det drypper ud af hvis jeg skruger op for varmen på fyret. Kan man have en automatisk tryk udligner?
Ja, der findes aut. udlufter, men der burde nu ikke komme vand ud. Burde heller ikke ligne en hane. Lyder mere som en sikkerhedsventil, men hvis du har åbent ekspansion skuller der ikke være behov for en sådan.
Har du et billede af hanen, og har du fundet påfyldningsstudsen.
Det kan også være at den hane du taler om, er for enden af overløbsrøret fra din ekspansionsbeholder?
Hej

Beholderen på loftet er en lukket ekspansionsbeholder. som udligner det overtryk. som forekommer når dit oliefyr opvarmer vandet i dit radiatorsystem. idet vand jo udvider sig når det varmes op.
Den hane som drypper er sandsynligvis ekspansionsventilen til din varmtvandsbeholder, idet dit brugsvand jo også udvider sig når det opvarmes.
Det er dog noget vanskeligt, at rådgive dig når man ikke kan se installationen, men hvis du ikke har en trykmåler ,synes jeg af du skal på en vvs'er til at installere én - det kan ikke koste mange kroner, så kan han samtidig vejlede dig lidt om fyret som helhed.
Har du fundet påfyldningsventilen?
Du kan godt fylde vand på selv om du ikke har en trykmåler, så du kan få varme på igen.Gå frem som Ole har beskrevet det. Når luften er ude, standser du påfyldningen, men som sagt - få monteret en trykmåler så du kan følge, hvornår der skal efterfyldes, for det skal der sandsynligvis nogle gange, nu hvor anlægget har været tømt og iøvrigt et par gange hen over året, når det hele kører normalt.

Mvh
GUG

Hej

På den måde du beskriver det, lyder det altså for mig, som om, at du har et anlæg med åben ekspansionsbeholder.

Jeg tror du har en åben ekspansionsbeholder fordi:

1. Du fortæller, at beholderen er placeret på loftet. (En åben ekspansionsbeholder skal placeres over anlæggets højde.) Det var en type system man brugte, før man fik trykekspansionsbeholdere, som er det mest anvendte i dag.
Åbne ekspansionsbeholdere er stadig et krav på varmeinstallationer med fast brændsel.

2. Fordi du fortæller, at beholderen er aflang og ikke rund.

3. Fordi du ikke har et manometer (bar). Manometeret kan kun vise trykket i et lukket system. I stedet burde der været en vandsøjlemåler, som måler "trykket" i Meter Vand Søjle. (MvS)

-

En åben ekspansionsbeholder har et overløb monteret på siden. Overløbet bør så gå ned til et afløb, som regel i stueetagen.

Når du skal fylde vand på dit anlæg, skal du fylde vand på, indtil der kommer vand ud af overløbet. Derefter skal du udlufte dine radiatorer. Når du har udluftet radiatorerne, skal du fylde vand på anlægget til der igen kommer vand ud af overløbet.

Lad evt. en spand stå under overløbet et par dage efter du har fyldt vand på. Vandet udvider sig jo, når det bliver varmt, og så vil der løbe lidt vand af anlægget, når det er kommet op og blevet godt varmt.

Her er en tegning af et hus med åben ekspansion.
http://www.altomhus.dk/files/imagecache/aoh_diagram_large/diagram/aeldre-etstrengsanlaeg-til-oliebraendsel.png

Bemærk den firkantede kasse på loftet og overløbsrøret, som er ført ned til stueetagen.

På http://www.vvsviden.dk er jeg ved at opbygge en gør-det-selv / vidensdatabase inden for VVS.

Jeg håber mit svar kan bruges

Annonce

Hej.

Nu kender vi dig efterhånden, men kan du gøre os den tjeneste ikke at støve sluttede tråde op for at gøre opmærksom på dig selv. Det er 8 år siden, det var aktuelt.

Jeg har ikke anmeldt her da der ikke er reklamehenvisninger, men du er langt ude.

mvh


 varmetossen

Nå nå, det beklager jeg så. Men google syntes åbenbart, at det endnu er relevant siden de linker til tråden. Desuden fandt jeg ingen brugbare svar i tråden her og derfor ville jeg, for de næste besøgendes skyld, komme med et reelt bud. Selvom det er 6 år siden, så sidder der altså stadig åbne ekspansionsbeholdere rundt omkring. Meget apropos, har jeg lige været ude til en i dag, som skulle laves

.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis