pudse på fliser

Hej

Har uandselige rædselsfulde fliser i køkkenet og vil gerne give dem et midlertidig løft indtil vi skifter det hele....engang...!

Nogle gode råd om hvad man skal/kan pudse dem op med så filset/vandskuret OG holdbar overflade opnåes ? Tænkte at bruge alm. flise mørtel og så male det efterfølgende men ved ikke om det slår sprækker ?

Det skal være en løsning som skal kunne holde 4-6 års tid. (køkken skift --> udgift, har ikke højeste prioritet pt. )

Dårlige erfaringer mucho velkommen.....altså.. siger erfaringen at jeg skal rive gamle fliser ned så gør jeg hellere det end lave noget klyt.

Tak for jeres input

// BHN
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Havde selv et badeværelse med gamle brune/karrygule fliser på gulv og vægge..
Shinede det op for to år siden:
Ridsede lige fliserne med en gang grov sandpapir på rystepudseren(ved ikke om det er nødvendigt)
Lav en blanding af fliselim(sort alfix)og sand. Brug strandsand eller rødt sand, alt efter hvor grov en overflade du vil have, strandsand er finere.(der må ikke være nogen småsten i)
Jeg fulgte blandings anvisningen på posen, blandede sand i og tilsatte lidt mere vand.Det må ikke være for tyndt, da en flisevæg ikke suger en masse!!
Træk et lag på med et stålbrædt eller en bred spartel, lad det tørre til at det er til at arbejde med.Tag kalkkosten eller filsebrædtet(alt efter hvor rustikt det skal være)Og så skurer/filser du,til du har en jævn overflade.Pas på med blive ved for længe så kan du komme til at trække laget af..Eller gøre fugerne synlige gennem fliselimen..
Man kan måske ned fordel gøre det i to omgange, hvor man først spartler fugerne ud og derefter pudser hele væggen.Det er lidt svært at finde den rigtige arbejdsgang.
God fornøjelse..
Til en gammel oliemalet væg, blandede jeg betonbinder i smattet og smurte det på med en kalkkost. Herefter kunne et tyndt lag puds binde. Jeg lod det tørre ret meget, før jeg filtsede. Det blev rigtig udmærket og har holdt nu i 8-9 år.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har brugt helt almindelig sandspartel. Det virker fint.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også