Sikring der springer

Hej derude

For en måneds tid siden sprang sikringen til min lejlighed. Jeg fandt ud af, at det tilsyneladende var opvaskemaskinen der var blevet "træt". Når jeg slukkede for den, kørte det hele fint igen - et stykke tid. Men siden er sikringen til lejligheden sprunget igen, en 4-5 gange. Sidst i går aftes, hvor det skete 2 x med kort tid imellem. Sikringen er så varm, at jeg ikke kan røre ved den, når jeg skifter.
Jeg har hevet ledningen til opvaskemaskinen helt ud af stikket, og iøvrigt også slukket for stikkontakten.
HFI'en springer ikke fra, og der er ingen problemer med komfur, køleskab, kælder mm, der er tilsluttet andre sikringer.

Er der nogen, der har et råd, eller skal jeg skynde mig at ringe efter en elektriker?

Oda
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tyder på at der er et ændret forbrug på den gruppe din opvaskemaskine er tilsluttet.
Når sikringen springer, men ikke HFPI relæet, tyder det ikke på du har en lækagestrøm i installationen.

Har du rykket rundt på nogle af dine elektriske brugsgentande fornyligt???

Bliver stikkontakten også varm, eller er det kun sikringen?

Hvilken type sikringer benytter du på denne gruppe 10A eller 13A?

Prøv, hvis det er muligt kun at have opvaskemaskinen tilsluttet gruppen.
Springer sikringen efter du har startet maskinen, hvis nej, så kontroller om sikringen er varm.
Hvis nej, kobl næste apparat på gruppen og gentag undersøgelsen af sikringen hvis den ikke springer.

Hvis dette ikke hjælper, er det tid til at få fat på elektrikeren.
Hej Oda...




Jeg tror sikringen er overbelastet, når du siger den er varm...

Er sikringen til kraft eller lys?

Er opvaskemaskinen sat i en alm. stikkontakt?


Pas i øvrigt på med at bruge kaffemaskine, kogekande, brødrister, opvaskemaskine etc. på samme tid... Til sidst bliver forbruget jo for stort til at sikringen kan holde...

Stig
Elektriker
Hej igen
Tak for jeres lynhurtige svar.
1.Jeg har byttet lidt rundt i køkkenet, men det er jo kun de forskellige kontakter som alle går på samme sikring, der bliver berørt af det.
2.Opvaskemaskinen sidder i en speciel, stor trebenet kontakt.

3.Har ikke chekket om kontakten til opvaskemaskinen blev varm. Jeg har simpelthen droppet opvaskemaskinen - hvilket måske slet ikke er nødvendigt....
4. Har i november anskaffet en stor espresso - kaffemasine. Kan det være den der er skyld i det hele? Men det er jo først her midt i januar, at det begynder at drille??

Sikringen er 10 A, som dækker det meste af min lejlighed. Jeg har boet her i 20 år, og har aldrig haft den slags problemer før (opvaskemaskinen har været her i 12 år.

Hvis der er noget af ovenstående, der giver anledning til yderligere svar,hører jeg gerne fra jer igen, ellers vil jeg "prøve mig lidt frem" i morgen

Mange Tak
Oda
Selvom opvaskemaskinen sidder i en "speciel kontakt", kan den sagtens være på samme gruppe som resten af stikkontakter i køkkenet. Når sikringen springer, er det så kun opvaskemaskinen der stopper eller slukker din espresso maskine også?
Har de to, opvaskemaskinen og espresso maskinen kørt samtidigt nå sikringen sprang?
Sidder ovn, komfur, køleskab på samme gruppe som opvaskemaskinen?
Som jeg skrev tidligere, ville jeg starte med at finde ud af hvilke genstande i køkkenet der er tilsluttet samme gruppe og derefter koble, dem på en af gangen og opservere hvad der sker.
Det lyder meget som om dimensioneringen af din installation ikke længere er tidsvarende.
Hej Pladderballe
Tak for din ihærdighed med at hjælpe.
Jeg kan ikke forstå, hvis det skyldes overbelastning da,

1. Espresso- og opvaskemaskine har kørt samtidig masser af gange.

2. I går aftes da sikringen sprang 2 gange - kørte ingen af delene, kun lidt stuelys, fjernsyn og computer.

3.Når sikringen springer slukker alt i lejligheden, undtagan ovn, komfur + køleskab som går på en anden sikring.

Dvs at den sikring der springer, både forsyner lejligheden (130 m2) med lys, samtidig med at den forsyner fjernsyn, computer, espressomaskine, mikroovn, opvaskemaskine mm. Og det er måske alt for meget?
Men der har bare ikke været problemer før, og det er det jeg ikke kan få til at passe.
Altså hvorfor den sprang i går aftes 2 gange, når jeg kun havde lidt lys i et rum, samt fjernsyn og computer igang. Der har masser af dage, været meget mere igang samtidig.
Annonce
Har du fået nyt fjernsyn (fladskærm) og ny computer for nylig? Mange af de nye maskiner bruger nemlig mere strøm end de gamle.

/Rob
Hej igen

Tak for hjælpen allesammen, men jeg har opgivet, og ringet efter elektrikeren.
For:
1. selv om alt var slukket og kun opvaskemaskinen blev tændt sprang sikringen

2. selv om opvaskemaskinen var helt taget fra og kun ganske få andre ting var aktive, såsom lidt lys og 2 fjernsyn, sprang sikringen

Så den kan jeg ikke selv greje.

Hilsen Oda
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis