kampstenssokkel

Hejsa.
Jeg er gået igang med at grave ud til nyt gulv i vores nyindkøbte landsted, da der intet isolering findes under gulvet nu. Men huset er muret op på en "sokkel" af kampsten og nu er jeg bange for om disse sten kan skride når jeg skal grave 40 cm. ned for at få plads til flamingo og cementgulv. Er der nogen som har noget kendskab til dette?

Mvh.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg tror du lige skal rådføre dig lidt med nogen der ved noget om dit projekt...

Hvis du graver 40 cm af indenfor. Så vil du efter al sandsynlighed komme under din kampestens sokkel. Og så kan den trykkes indad. Ikke det heldigste.
Måske er det bedste at grave en ny sokkel ud, stykke for stykke, og støbe den før den indvendige udgravning?
Om du kan have held med dit projekt har også meget med den bund der ligger at gøre. Er det tørt osv. Hvor dybt dine kampesten ligger. Nogen er nærmest lagt ovenpå jorden.. Andre er rat dubt liggende. Nogle kampestenssokler består af ret små sten, andre af temmelig store sten.. Så meget afhænger af lokale forhold.

MVH Njord
Hej njord og tak for dit svar.

Nogen ide om hvor jeg kan rådføre mig?

Jeg har brækket det gamle betongulv op og kan se at kampstenene ligger lige oven på jorden. Det er bestemt ikke store sten. Når du skriver om at lave en ny sokkel stykke for stykke, mener du så at den skal laves indvendig eller udvendig?
Det drejer sig om halvdelen af huset (ca 60 kvm.) der skal isoleres, nye kloakrør og så gulvarme i denne omgang.

Mvh.
Hej igen

Stykke for stykke, mener jeg at understøbe et stykke ad gangen og på den måde etablere en reel sokkel... et stort arbejde. Og det skal gøres i små korte bidder.

MVH Njord
Hej

Du kan/skal kontaktet Rådvad rådgivningscenter for bygningskultur i Rådvad ved Lyngby, nord for København. De har elle ekspertise i ældre ejendomme og kender derfor til problematikken omkring kampestenssokler.

Du kan altid ring fredag hvor konsulenterne sidder ved telefonerne og giver gratis råd.

Tlf 45 96 99 90 ring mellem kl. 10-14.

God fornøjelse!

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Hej Høkeren.

Det er da fakta viden der er til at forstå. Tak for det.
Jeg prøver at ringe til dem her i morgen, for at høre.

Selv bor jeg jo i Århus men det er vel underordnet.

Mvh.
Annonce
Det betyder også noget hvornår du graver. Nu er jorden våd efter meget regn og derfor stor risiko for at fundamentet sætter sig. Om sommeren er jorden mere tør og fast. Hvis du har stråtag uden tagrende er problemet større.
Prøv at grave et lille hul og se hvor dybt stenene går ned.
Ideen med Rådvad er rigtig god.

Mvh Thomas

Hej 

Jeg er i samme situation som Thomas, spændt på hvordan det er gået der ! 

Jeg har gravet et stykke op udenfor kan se huset står på en sokkel på kampesten på størrelse med en knytnæve ved ikke om jeg har mod på at fjerne dem og støbe stykke for stykke.

Alternativ tænker jeg på at grave indenfor 60 cm fra væg fjerne beton gulv der og grave 70 cm ned og lave et nyt gulv med flamingo og evt. Gulvvarme - gulvet skal sænkes 10 cm i forhold ti nu og da hovedet ellers rammer de synlige spær, samtidig har jeg tænkt at lave kip i loft for at få mere rum følelse samt eventuelt en lille hems. Huset er på 65 m2 og det vil kun være i stuen i første omgang. Vil det være en idé at grave op rundt om huset og støtte med udvendig sokkel udenpå kampstenssokkelnen.


Mvh 

Lars 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis