VVS folk - Kommenter min varme installations plan

Hejsa

Symbolerne er måske ikke helt korrekt men her er mit forslag til en installation med fast brændsels kedel med buffertank i udhus, samt mit nuværende Valiant gasfyr med metro buffertank i stuehuset. Mellem de 2 huse er der lagt et dobbelt isoleret løgstør rør wink

Se pdf her - [LINK SLETTET]
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa Symbolerne er måske ikke helt korrekt men... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra cln

Er der shunt på gulvvarmen? Altså blandesløjfe med særskildt pumpe.

Ja det er en sprit ny wiersbro installation med 9 kredse - der er dog kun sat fordeler rør af pt, men pumpen osv kommer på ja.

Citat fra cln

Har du en ide om hvad din retur temperatur til gasfyret er?

Fra gulvvarmen - nej ?

Citat fra cln

Sidder installationerne så du kan koble og koble om som du lyster? Altså ud over at akku tanken står et andet sted?

INTET er sat op ! Jeg har blot en væg i huset hvor gasfyr samt metro beholder igen skal op(gulvvarme fordeler samt varm/kold installationen sidder derunder) samt et udhus hvor der er fremført det 2xF/R rør til kedel samt en koldvand.
Gassen bliver i huset da det er der det er der det er ført ind - det skal jeg ikke til at grave op og omlægge for at få i udhuset !

Du kan se installationen i huset her før der røg gulv på - der kan du også se det dobbelt rør som er trukket ud til fyrrummet.

Her er den BAXI kedel jeg skal have op i udhuset - mangler så lige en accu tank dertil !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Det ser interesant ud. Jeg skal have lavet noget ligende med træpiller og evt fastbrændsel og solfanger.

Der mangler noget på din tegning. En shunt rundt om fyret.

Step 1: Fyret er koldt og der tændes for det og der er cirkulation i fyret alene.

Step 2: Fyret når eks 80 grader og en ventil åbner for forbindelsen til buffertanken. Buffertanken skal fyldes langsomt med varmt vand så der er 80 grader i toppen og koldt i bunden. Vandet må ikke komme under 80 grader.
Det hedder vist en 3 vejs termisk ventil.
Det giver dig noget 80 grader varmt vand at tære på hvis fyret er slukket før hele tanken er varm. Aletrnativet er hele tanken er 40 grader pga for stort flow gennem tanken.

Step 3: Fyret varmer ikke mere og cirkulationen gennem fyret stopper.
Det varme vand fra tanken bruges til opvarmning af huset.

Step 4: Tanken er tømt for koldt vand og al cirkulation i udhus og fjernvarme rør stoppes.

Håber det giver mening.
Komentare og forbedringer modtages gerne.

Denne dims ser smart ud: http://www.biovarme.dk/termovar.asp

Mvh Thomas

Hej
Det ser fin ud, men du skal hele tiden tænke hvad nu hvis? (el forsvinder, pumpe brænder af 3-vejs ventil brænder af el.l. )Pas på at der ikke kan trækkes varme ud i fastbrændselfyret, hvis det ikke er tændt. Måske en forskelstermostat? Har du en pumpe på strengen til buffertanken i huset?
Jeg er heller ike vvs er, men jeg har haft noget lignende. Der var indkoblet varmevekslere så jeg havde forskellige kredsløb (3 sol, gas og fast brændsel)
Hverisær startede så først når temp. var mindre inde i huset.
Citat fra Thomas FH

Hej

Det ser interesant ud. Jeg skal have lavet noget ligende med træpiller og evt fastbrændsel og solfanger.

Der mangler noget på din tegning. En shunt rundt om fyret.



Ang shunt så se lige denne pdf - er det en sådan løsning du mener - http://www.dgc.dk/publikationer/vejl/32.pdf
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja

Har gemt din tegning.

Mvh Thomas

Citat fra Thomas FH

Ja


Ok !

Jeg mangler så at "flette" min metro vandvarmer/buffertank ind i det installations forslag - der er jo kun 1 buffer tank deri.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis