VVS folk - Kommenter min varme installations plan

Hejsa

Symbolerne er måske ikke helt korrekt men her er mit forslag til en installation med fast brændsels kedel med buffertank i udhus, samt mit nuværende Valiant gasfyr med metro buffertank i stuehuset. Mellem de 2 huse er der lagt et dobbelt isoleret løgstør rør wink

Se pdf her - [LINK SLETTET]
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var ikke mange smede basser der var herinde ?

Eller er min plan bare for langt ude biggrin
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Citat fra vvsmartin

Den ser ok ud.
bare du husker returventil til vvb eller en avtb


Jeg er ikke lige med på dine fag forkortelser der ?

Citat fra vvsmartin

til blandevandet vil jeg bruge en termisk 3vejsventil


Er det istedet for min motor ventil(eller er det den ventil ved kedel/buffertank) ?

Bør man forresten have en sløjfe ved sin kedel således man først skyder vand afsted til installationen når det er varmt nok(40 grader feks) - altså via en 3 vejs ventil ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Øhhh, giver det ikke lidt problemer med buffertanken, i tilfælde af strømsvigt?
Sidder pumpen ikke et "sjovt" sted i tilfældet at Baxi kedlen og buffertanken er kørt af sløjfen, eller er det pumper i gasinstallationen der ikke er med?
Hvorfor ikke sætter bufferen direkte på fastfyret? og tage varmen fra tanken. Så undgår du også de store temperaturudsving som den vil give. For mig at se vil det give bedre muligheder for at regulere på systemet og lave priortering.
Citat fra cln

Øhhh, giver det ikke lidt problemer med buffertanken, i tilfælde af strømsvigt?


Det må du gerne uddybe ?

Jeg har nemlig ikke helt styr på hvor jeg bør/skal indsætte følgende med fordel :

- Haner
- Returventiler(sikring af tilbageløb)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg er ikke vvsèr men jeg ville sørge for at akkutanken er selvcirkulerende. Fyre du maks. den og pumpen svigter sker der sgu ting og sager.
Jeg garentere at det giver ballade.
Jeg havde en keden dr være lukket helt ned, gået ud, som jeg så det, da jeg stoppede pumpen. 4 timer senere var hele lortet ved at springe i luften.
Kan du ikke sende en JPG tegning? Så kan jeg lige strege op hvad jeg mener? Jeg er godt nk på vej ud af døren, men i løbet af weekenden.
Din tegning ser fin ud, men jeg ville nok sætte exp.beholderen så den har direkte forbindelsse til kedlen, uden nogen som helst former for ventiler og shunte osv imellem. Som du har tegnet det kommer du i problemer hvis din kedel koger og din blandeventil svigter, så har kedlen ingen steder at komme af med trykket. Du kan sikkert selv forestille dog hvad der så sker!
Skal lige indskyde at der sidder en pumpe i den valiant gas kedel - hvis det opklare noget !

Cln - Du kan nemt tage et screenshot og smide i paint og vise mig hvad du mener wink Takker

Gunner - Ja det kan jeg se, jeg retter min tegning til og ligger en ny op iaften med eksp. beholder lige ved fyret.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så er der ny pdf fil her [LINK SLETTET]

Og jpeg her - [LINK SLETTET]
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Er der shunt på gulvvarmen? Altså blandesløjfe med særskildt pumpe.
Har du en ide om hvad din retur temperatur til gasfyret er?
Sidder installationerne så du kan koble og koble om som du lyster? Altså ud over at akku tanken står et andet sted?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis