Kan gulvet bære??

Jeg er husejer og har fået den idé at bygge en akvariereol med 4 stk. 720 liters akvarier. Hvert akvarie vil med indhold komme til at veje ca 1100 kg. altså i alt 4.400 kg.
Akvarierne skal stå i en reol, i 2 etager - altså 2 forneden og 2 foroven

Men kan gulvet og huset klare den vægt confused

Gulvet er et støbt betongulv (10 cm) med klinker på.
Fundamentet er "standard" 90 cm ned og 30 cm bredt.

Skal jeg bare gå i krig??
På forhånd tak
Claus
Jeg er husejer og har fået den idé at bygge en... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikk brudstyrken på beton, men for et par dage siden da jeg sku skære en halv meter af en af de bærende bjælker på førstesalen, satte jeg en soldat under som styttede af på et betongulv der er støbt for en uge siden(det grove lag på ca 8cm) Foden på soldaten måler ca 15*20cm og der var møbler etc. i værelset så lad os antage at der var et tryk ala et ton eller noget......der skete ikk noget med gulvetsmile
Tror det kommer meget an på hvordan der er stampet under beton/isolering...

Hvis du laver meder istedet for ben så er jeg sikker på der ikk sker noget med gulvet....
At fundamentet satter sig, er måske en overreaktionsmile
Placeringen er et stue gulv, med et støbt betongulv under, eller ?
At det er placeret ved vægen har ikke den store betydning, gulvet hænger ikke fast i soklen ( der skal være en flamingoplade mellem til at isolere ) du vil altså ikke overføre tryk direkte til soklen. Men kun til gulv pladen.

Jeg mener ikke der skulle være nogen problemer i at genneføre projektet.

MVH Njord
Jep, det er et støbt betongulv med en tykkelse på 10 cm. Om det er armeret ved jeg ikke.

I har givet mig mod på at forsøge - tak for jeres gode hjælp wink

Hilsen Claus
hej hvis du er usikker med hensyn til dit gulv om det kan holde, så stil din reol(hvis du kan uden at det ser tumpet ud) på en krydsfiner plade,
så vil vægten fra benene på din reol blive fordelt over et større areal, men et beton gulv på 10 cm er selvbærende og skulle sagtens kunne bærer den vægt du har behov for,,,
For et par år siden lagde jeg en jernbjælke op og stemte den op, for at rette et nedhængende loft.
Jeg brugt en donkraft, der er beregnet til 4 tons. Den pumpede jeg til sikkerhedsventilen slog fra. Dvs. jeg har trykket min. 4 tons, midt på et betongulv med 20 cm flamingo og gulvvarme i. Betonen er ca 12 cm tyk og det var lige midt på. Donkraften måler 15 x 15 cm i grundfladen.
Der skete ikke noget med gulvet og ej heller med noget andet, end at det knasede ganske gruopvækkende i loftet og revnen på 1. sal i skunken lukkede sig! :-)

Det der for alt i verden ikke må ske, at en sådan vægt falder bare nogle få cm.
Det så jeg i et udhus, hvor jeg har mine paller med træpiller stående. Da der var sat ca 10 tons ind, satte vognmande den 11. palle på 980 kg meget hårdt, dumpede den ca 8 cm. Det gjorde en revne, selv om gulvet er let armeret. Det er dog ikke noget, der holder mig vågen, men var det inde på stuegulvet, ville det nok pine mig lidt mere :-)

Som andre foreslår, fordel trykket, og så tør jeg godt vædde en kop god øl på, at det ikke vil skade hus, gulv eller sokkel, ude fra de erfaringer jeg har pådraget mig.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Vorup på 14 feb 2007 15:10
Jeg er husejer og har fået den idé at bygge en akvariereol med 4 stk. 720 liters akvarier. Hvert akvarie vil med indhold komme til at veje ca 1100 kg. altså i alt 4.400 kg.
Akvarierne skal stå i en reol, i 2 etager - altså 2 forneden og 2 foroven

Men kan gulvet og huset klare den vægt confused

Gulvet er et støbt betongulv (10 cm) med klinker på.
Fundamentet er "standard" 90 cm ned og 30 cm bredt.

Skal jeg bare gå i krig??
På forhånd tak
Claus

Lyder som et rigtigt spændende projekt Kunne da godt tænke mig at høre om dit "lille" projekt med akvarie endte med?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis