Kan gulvet bære??

Jeg er husejer og har fået den idé at bygge en akvariereol med 4 stk. 720 liters akvarier. Hvert akvarie vil med indhold komme til at veje ca 1100 kg. altså i alt 4.400 kg.
Akvarierne skal stå i en reol, i 2 etager - altså 2 forneden og 2 foroven

Men kan gulvet og huset klare den vægt confused

Gulvet er et støbt betongulv (10 cm) med klinker på.
Fundamentet er "standard" 90 cm ned og 30 cm bredt.

Skal jeg bare gå i krig??
På forhånd tak
Claus
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale dig at konsultere en fagmand inden du går igang. Akvariernes vægt er en del mere end normale gulve er dimensioneret til, derfor kræver det lidt beregninger.

Held og lykke med projektet

Med venlig hilsen

Anders

spørg en mure, de burde vide sådan noget med bæreevnen for beton smile

Under uddannelse til Tømrer (sidste års lærling)
Citat fra KasperF

spørg en mure, de burde vide sådan noget med bæreevnen for beton smile


Jeg ville nu nok stole mere på en ingeniørberegning...............wink

Med venlig hilsen

Anders

Citat fra Anders K

Jeg ville nu nok stole mere på en ingeniørberegning...............wink



ja men stadig man kan jo godt spørge en mure først istedet for at få en beregning det koster alligevel lidt at få lavet sådan en..

Under uddannelse til Tømrer (sidste års lærling)
Annonce
Jeg tror ikke du skal være nervøs for gulvet!! Jeg ville være mere nervøs for om din reol kan holde! Bare en tanke.

Mvh

Klaus
Hvis du laver en ordentlig stålreol. I nogle kraftige svejsede rørprofiler vil det ikke give problemer.
Sørg for at lægge en gummi menbran mellem reol mede og gulv. Det skal være med til at udligne ujævnheden mellem klinken og reol.

Du fortæller ikke om hvordan akvarierne er tænkt udformet. ( Længde x Brede x Højde ). Du fortæller helle rikke om reolens tænkte udformning, antal ben / meder osv.
Altså er det svært lige at kunne give et bud på din belastning på gulvet( fladetrykket )
Og belastningen på selve reolen er jo ligeledes noget difus.

Din estimerede vægt ( 1100 kg / 720 liter akvarie ) Lyder i mine ører som en meget høj vægt... 720 L vand vejer ca 720 Kg. Så er der jo ca 500 kg til fordeling blandt glasset, stenene i akvariet... Det lyder af rigtig meget sten du vil have i akvariet.... Eller er der tale om guldbarer med piratfisk der vogter wink

MVH Njord
Citat fra njord

Din estimerede vægt ( 1100 kg / 720 liter akvarie ) Lyder i mine ører som en meget høj vægt... 720 L vand vejer ca 720 Kg. Så er der jo ca 500 kg til fordeling blandt glasset, stenene i akvariet... Det lyder af rigtig meget sten du vil have i akvariet.... Eller er der tale om guldbarer med piratfisk der vogter wink

Har rodet en del med akvarier da jeg var yngere.....
Et 720L akvarie vejer omkring 250kg + 150kg stenmatrialetil bunden og 100kg til trærødder,pyntesten, planter, fisk, lysamartur, pumpe, varmelægmer og ETC.

Tror 500kg ud over de 720L vand er et meget godt bud!!smile
og sidst jeg regnede efter så gav 720 minus 1100=380smile
Tak for de mange kommentarer og bud.

Jeg har tænkt mig at sætte akvarierne på noget ala pallereoler, med 6 ben. Alternativt vil jeg selv bygge en træreol, stadig med 6 ben.

Da det er klinkegulv er jeg ikke så bekymret for belægningen, men mere den totale vægt på selve gulvkonstruktionen/fundamentet.

Akvarierne er 160x75x60 (lbh).
Vægten mener jeg er skudt meget godt.

Reolen skal stå op ad en væg og står derfor kun i den ene side af stuen/bygningen, som er en tilbygning på ca. 65 m2.

Er det total overreaktion at spekulere på at gulvet evt. kunne revne eller huset blive skævt/sætte sig confused

Hilsen Claus
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis