Efterfyldning af vand på centralvarme - hvor tit/meget?

Jeg har netop fået tilsluttet en ekstra radiator på min (ene) første sal.

VVS-manden tilsluttede radiatoren til rør der allerede var i boligen, og tilsluttede disse til vores centralvarme (gasfyr), og fyldte derefter vand på anægget igen (det var naturligvis blevet tømt for vand i forbindelse med monteringen af den nye radiator).

Inden han gik lavede han eftersyn på gasfyret og rensde filter der var meget beskidt (faktisk spurgte han om vi ikke havde haft problemer med at få varme på radiatorer og gulvvarme - det har vi nu ikke haft problemer med)

Da han var gået chekede jeg at vandtrykket på centralvarmen stod på 2 bar på gasfyret. Dette var mandags.

I tirsdags så jeg at trykket var faldet til lige under en bar. Det skal stå på mellem 1 og 3 bar, så jeg fyldte vand på til 2 bar igen, efter at have checket om der var sevet vand ud de steder hvor han har arbejdet (det var der ikke).

I går var trykket så faldet til 1 bar igen, og jeg fyldte endnu engang vand på, sent i går aftes (igen til 2 bar). Til morgen var trykket så igen nede i nærheden af 1 bar.

Jeg har naturligvis checket at jeg har lukket for alting, efter jeg har fyldt vand på, og jeg har også checket at der ikke ryger vand ud nogen steder. Og radiatorerne siger ingen lyde og er fint varme, også på førstesalene, så intet tyder på at der er luft i systemet.

Er det så almindeligt at jeg skal fylde vand på så mange gange, lige efter anlægget har været tømt? confused (det har sikkert ikke været tømt helt for vand).

Da jeg fylder på via vandslange, ved jeg naturligvis ikke hvor meget jeg fylder på pr. gang, men det virker subjektivt som om det er under en kvart liter (der skal ikke åbnes meget for hanen) pr gang.

Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at jeg er kommet til at lukke lidt luft ind i anlægget samtidig med at jeg fyldte vand på, men nu bliver jeg nervøs for at der måske er en eller anden form for utæthed i de bestående rør som VVS-manden brugte til tilslutningen af den nye radiator. Og jeg HAR været rundt for at se om jeg kunne se vandskjolder på loftet i stuen eller noget på 1. sal, men alt ser helt tørt ud.

Jeg ved ikke om der er monteret nogen former for automatisk udluftning på systemet. Den burde jo sidde højest et eller andet sted (på 1. salen) men det ser ikke lige sådan ud.

Hvornår skal jeg begynde at være nervøs?

Hvor mange gange plejer I at skulle efterfylde vand når I har haft radiatorsystemet tømt for vand?

/Rob
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
påfylning af vand på anlæget bør max 1 til 2 gange om året

men som jeg forstår på dit indlæg kunne det godt lyde som det er din trykekspasion der er gået hen og blivet lidt flad på tryk siden

2 ting er der og gører

1 tag vandet af anlæget afmonter din ekspansionbeholder kør ned på tanken fyld luft i 0,5 bar (kun vis den altså sider så du kan sen den) vis den sider i gaskedelen MÅ du ikke selv lave det

2 ring til din vvsér og han vil skifte den (anbefales)

Mvh

Martin

 Aut. Vvs-indstalltør

Hej Martin

Tak for dit svar.

Trykekspansionsbeholderen sidder i gasfyret, og VVS-manden spurgte om vi havde oplevet at tryk-viseren 'kørte op og ned' hvilket jeg svarede nej til.

Han havde en kompressor på, da han testede systemet.

Som jeg læser dit svar, så er du ikke så nervøs for udsivende vand fra et skjult rør et eller andet sted?

/Rob
Ikke når det kun er så lidt vand du kommer på, fyret stopper vis der ingen tryk på så du behøver ikke værre så navøs for om der sker noget ved det

Hvem bruger du som vvsèr? vis man må spører

Mvh

Martin

 Aut. Vvs-indstalltør

Ikke når det kun er så lidt vand du kommer på, fyret stopper vis der ingen tryk på så du behøver ikke værre så navøs for om der sker noget ved det

Hvem bruger du som vvsèr? vis man må spører

Mvh

Martin

 Aut. Vvs-indstalltør

Ja, det må du da: Det er noget der hedder Fuglsang VVS (http://www.fuglsangvvs.dk).

Vi har i øvrigt været meget tilfredse med deres arbejde (og kun lidt forskrækket over regningen: VVS-manden virker meget kompetent og overholdt alle aftaler (i skarp kontrast til det VVS-firma vi havde på først, det opgav vi simpelthen).

Her til morgen står trykmåleren i øvrigt igen faretruende tæt på 1 bar.

/Rob
Annonce
Hej igen
kender dem godt flot arbejde nogle af dem laver.
men syntes du skulle ringe til wcbrugge han hedder daniel sød frisk fyr og har styr på hvad han laver og han er billige

hvad tybe kedel er det?? så kan du få en ca pris hvad en ekspansion koster montert

Mvh

Martin

 Aut. Vvs-indstalltør

[Indlæg slettet]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis