planing af topstykke på Puch Maxi K

Hey.

Jeg har et spørgsmål omkring plæning af topstkke, spm jeg håber i kan besvare mig på.

Kan det betale sig, at plane et topstykket og giver det noget? I såfald, er der så nogen begrænsning for, hvor meget man må plane af?

mvh YBF
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at vente til du er gammel nok til at få et kørekort til en MC. Det er ikke tilladt at lave kostruktive ændringer på en knallert motor, det giver kun ærgelser og bøder.

V.h. Håndværkeren
Viste ikke lige at i ikke talte om konstruktive ændringer herinde, så må man vel bare spørger om noget lovligt tongue

Forstår dog ikke den danske lovgivning omkring knallerter, synes den er latterlig
Og jeg forstår ikke hvorfor i unge har så travlt med at komme til skade, en Puck maxi er ikke konstrueret til at køre stærkere end 30 Kmt. Den er for klein til større fart.
Jeg startede selv på en Puck, dog en stor scooter model de lavede for 40 år siden. 3 Gear og ikke noget ulovligt pilleri, jeg havde dog det problem den gang at jeg ikke kunne nå jorden med begge fødder samtidig når jeg sad på den, jeg måtte tippe den over og så var den tung. Jeg havde ret svært ved at rejse den op når den væltede for mig. Den blev derfor hurtigt skiftet til en lidt mindre model med to gear og stadig fuldt lovlig.
Jeg har slidt 5 knallerter op på 28 år, kørte gennemsnitlig 15000 Km. om året nogle år hele 20000 Km. Jeg har været Danmark rundt på knallert mange gange og syntes stadig at 30 Kmt. var fint.
Grunden til at jeg tog kørekort til en MC var udelukkende at jeg fik et job i Herning og boede på Thurø, så var der for langt til 30 Kmt. i hverdagen, der er 208 Km. hver vej og det er lidt langt at køre på en knallert, hvis der også skulle blive tid til at sove lidt ind imellem.

Så tag den dog med ro kære unge menesker, det er kun to år i skal køre med 30 Kmt. så kan i tage et kørekort til en mc og komme ud at kører alt det i har lyst til med 80 / 130 i Danmark, og skal i have hjernen blæst ud så tag de tyske veje i brug.

V.h. Håndværkeren
Jeg kan godt se hvad du mener om knallerter håndværkeren, men hvorfor skal f.eks. en en Puch Maxis motor pines her i Danmark, når den oprindeligt kører/kørte 70-80km/t i Østrig. Puch og andre knallerter er jo ikke beregnet til at køre 30km/t, men de er heller ikke beregnet til at køre 100km/t. Det er det samme problem med scootere. Aprilla scootere er blevet bygget til at køre omkring 80 stykker, selvom de sagtens kan klare mere samt sædet er stort nok, til at side to på. Ligeså snart den kommer til Danmark, får den sat en skive i samt en mindre udstødning og en regel om, at man ikke må side to på.

Mit syn på scootere og knallerter er, at lad dem køre det de er beregnet til, det de er lavet til.

Det er dog også totalt uansvarligt, at tune sin scootere så den kan gå 120km/t, da man ikke må køre 120km/t nogen steder, på de danske landeveje.
Annonce
Hej yfb.

En 50cc. motor holder ikke ret længe hvis den skal presses til at køre 80 Kmt, nu må du lige styre dig lidt yfb.
Min motor som også er en totakter er på 310 cc. og jeg kan uden sidevogn holde en gennemsnits fart på 125 Kmt. over et længere stræk, men den er også bygget til det.

V.h. Håndværkeren
Hej YBF,
Ja det giver noget. Du kan plane det helt ned. Find et helt plant cementgulv eller en flise og kør topstykket rundt i cirkelbevægelser. En gang imellem vender du det lige 90 grader og kører videre. Det tager en halv times tid.
Husk at bruge en så tynd toppakning som muligt ( du ved - een af dem der ligner sølvpapir ). Når du planer og plumpen garanteret også er taget, så husk lige at sætte et tændrør i med et eller to glødetal lavere end standard - ellers risikerer du at brænde elektroden.
Lovligt eller ej er sagen uvedkommende - et medlem af LDS har et spørgsmål - som vi prøver at besvare efter bedste evne.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Citat fra Vangsoe

Hej YBF,
Lovligt eller ej er sagen uvedkommende - et medlem af LDS har et spørgsmål - som vi prøver at besvare efter bedste evne.
Med venlig hilsen
Vangsøe



Nej.. det er sagen meget vedkommende.. Det er jo ikke første gang vi har denne diskussion - så det kunne faktisk være interessant at få en administrators ord for det confused confused

Mange andre seriøse debatfora har en politik om at man ikke diskuterer ulovligheder. F.eks har mange gaming/spille sites en politik om at man ikke diskuterer hackingmetoder, snydeprogrammer, måder at piratkopiere spil og musik på, steder hvor man kan downloade samme, etc. etc.).

I princippet har Jørgen og Co jo et problem hvis der findes ulovlige metoder/beskrivelser herinde. Om de kan gøres ansvarlige rent juridisk er jeg lidt lunken på. Men derfor kan man jo godt have en principiel holdning

Hvis jeg nu oprettede en tråd i computer faggruppen herinde og spurgte hvordan jeg nemmest kom i gang med P2P fildeling. Og måske lidt metoder til at undgå de grimme mennesker hos Antipiratgruppen. Skulle jeg så have hjælp til det ? Jeg kan garantere dig at Jørgen ville få en gnaven mail fra ovennævnte selvbestaltede private efterretningsorgan. Evt vedhæftet et girokort

Mvh
Niels
Hej,
Jamen så afventer vi en holdning fra admin
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Nu er der jo så den detalje at det ikke er ulovligt at lave konstruktive ændringer på en knallert, men det er ulovligt at køre med den ændrede knallert på vejen. Piratkopiering er på den anden side altid ulovligt hvordan man end vender og drejer det.

Ja, der er på flueknepper-niveau men det var for at belyse problemstillingen lidt med hensyn til hvad der skulle "forbudt" her på siden. Og løser det egentlig ikke sig selv, jeg mener at hvis der bliver spurgt om hvordan man "omgår" ratlåsen på en XX GTI, så kommer der nok ikke en flok behjælpelige svar.

Men lad os en høre en holdning fra højeste sted.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis