planing af topstykke på Puch Maxi K

Hey.

Jeg har et spørgsmål omkring plæning af topstkke, spm jeg håber i kan besvare mig på.

Kan det betale sig, at plane et topstykket og giver det noget? I såfald, er der så nogen begrænsning for, hvor meget man må plane af?

mvh YBF
Hey. Jeg har et spørgsmål omkring plæning af... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke fordi jeg er højest..*GG* langt fra, men hvad med et ordentligt sprog????
"Flue..hvad for noget" og et andet sted "luk rø***" - er det virkeligt nødvendigt???
Næ, jeg er såmænd ikke snerpet eller noget, men dette sprogbrug trækker også nedad i det samlede indtryk af LDS.

Sniffer  
Hej Sniffer.
Jeg har faktisk sendt puck-maxi10 en privat besked om at vi ikke er så glade for det sprogbrug her på siden.
Jeg har ikke hørt fra ham endnu, så mon ikke han forstod vinket. Det der skurvogns sprog høre ikke til her. Dog over hækken kan vi da godt fyre nogle saftiger vitzer af en gang imellem, men så ved læseren også hvad hun/han går ind til.

V.h. Håndværkeren
Tusinde tak for den gode forklaring Vangsøe wink

At lave konstruktive ændringer på knallerter/scootere er jo først ulovligt, når man begiver så ud på statens veje. Det er jo lovligt på egen grund eller lukket bane.

Jeg har faktisk lige et andet lovligt spørgsmål til jer, istedet for at starte en ny tråd. Er der nogen der kan sige mig, hvad standard dysen er, som sidder på en firkantet karburator til en Puch Maxi K?

mvh David
Til håndværkeren har ikke lige set din besked... men du er pensionist og ikke ung ligesom os andre... og du skal ikke tro du bestemmer alt i denne verden... det lyder nemlig lidt sådan...

Til ybf du skal bruge størrelse 54-56 dyse
Citat fra ybf

Hey.

Jeg har et spørgsmål omkring plæning af topstkke, spm jeg håber i kan besvare mig på.

Kan det betale sig, at plane et topstykket og giver det noget? I såfald, er der så nogen begrænsning for, hvor meget man må plane af?

mvh YBF


Hej YBF

det vil altid hjælpe at "gøre området mindre" hvor forbræningen sker.. eller tilføre mere benzin.. o.s.v
Ulempen er at det giver et kraftigere knald i toppen.. = større slid.. større temp i din udstøning...
Men det hjælper, især på trækkraften, så den skal sku da planes.. :-)
Husk også at fjerne lidt af stemplet (i bunden) :-) det er en god kombi..
Skal lige sige (for at gøre alle tilfredse) at du selvf. ikke må køre på de store veje med den, men det er jo nok heller ikke det du vil...

Mvh Jan J
hejsa. det kan godt betale sig at plane sit topstykke, men det skal være 100% lige for ellers bliver det bare værre!

men kan køre en topstykke som er lavet til godt optræk det koster kun 199kr.
så jeg ville måske overveje at købe et istedet for...

hvis du planer det, så må du IKKE!!! plane det 100% fordi så rammer stemplet yopstykket også er det lige til at smide ud !
plan max halvdelen

mvh. bbccooll
Citat fra Vangsoe

Hej YBF,
Ja det giver noget. Du kan plane det helt ned. Find et helt plant cementgulv eller en flise og kør topstykket rundt i cirkelbevægelser. En gang imellem vender du det lige 90 grader og kører videre. Det tager en halv times tid.
Husk at bruge en så tynd toppakning som muligt ( du ved - een af dem der ligner sølvpapir ). Når du planer og plumpen garanteret også er taget, så husk lige at sætte et tændrør i med et eller to glødetal lavere end standard - ellers risikerer du at brænde elektroden.
Lovligt eller ej er sagen uvedkommende - et medlem af LDS har et spørgsmål - som vi prøver at besvare efter bedste evne.
Med venlig hilsen
Vangsøe


Mht. planing er cementgulvet oldnordisk - opsøg istedetfor det lokale maskinværksted eller en som har en drejebænk. Få lavet en ko, som skrues i tændrørshullet, så er det bare op på drejebænken og snurre, men husk at det er nemmere at dreje af end lægge noget til - begynd fx. m. 1 - 2 mm, som i % faktisk er ret meget (100% er helt vildt og må vist være en spøg) og lad være med at hakke noget af stempelskørtet - det giver kun noget du kan bruge til noget, hvis den stadig er droslet. Pakfladen mellem cylinder og topstykke skal være plan, behøver ikke være glat og kan istedetfor med fordel på drejebænken gøres rillet som en grammofonplade - så kan du udelade toppakningen og opnå en bedre køling.

I 50erne blev der lavet en tysk knallert på diesel m. variabel kompressionsforhold (Lomax eller Lohmann ?) - virkelig økonomisk, men desværre også ret larmende - derfor blev den ikke den store succes og ideen ikke videreudviklet - jeg har ihvertfald kun set tegninger af en SAAB motor, hvor topstykket var hængslet i forhold til motorblokken, således at kompressionsforholdet kunne ændres i forhold til belastningen.

En motor, som er bygget til både acceleration og til at opretholde en konstant hastighed vil ikke kunne udnytte brændstoffet optimalt, hvorimod en motor, som hele tiden kan tilpasses sig de varierende kraftbehov vil være mere økonomisk - jeg har desværre ikke hørt eller læst mere til SAAB-motoren, men ideen syntes god og enkel.

Mvh
Dengang jeg kørte rundt på den slags brugte man bare en plan bordplade eller træklods med sandpapir på. Samme princip som på betonflisen, men start med groft og brug efterhånden finere sandpapir. Afslut med en glasplade med slibepasta. Carborundum.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
du må ikke plane dit topstykke helt ned, du kommer til at kunne smide det ud, jeg er selv mekaniker, og jeg har prøvet det selv, lad vær med at prøv det :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis