Vandstandsproblemer i forbindelse med udgravning af kældergulv

Hej! Jeg er rendt ind i et problem i forbindelse med opgravning af mit kældergulv. Har en kælder som er fint tør,har ikke tidligere haft problemer med vand i kælderen, grundet omfangsdræn og pumpebrønd, men i forbindelse med at vor søn gerne vil ned og bo i kælderen, ville jeg gerne etablere gulvvarme. Jeg har derfor banket først ca. 5 cm. fliser og betonglitlag og derefter ca. 12 cm. betondæk af, nedeunder betondækket er der ca.10 cm. stabilgruslignende(uden grus), og derunder ren klæg lerjord.Jeg har nu fjernet alt dette samt ca. 10 cm. lerjord og er dermed kommet ned i niveau med eller lige over underkanten af ydermurens fundament(max.5cm.over)Og her opstår nu problemet, det kan ikke umiddelbart ses, men hvis jeg forlader rummet og bliver væk en dags tid, er der strømmet ca. 10-12 cm.vand ind i det 20m2 store kælderrum, altså ca. 2000 liter vand.
Der er et udemærket omfangsdræn med pumpebrønd, vandstanden i pumpebrønden er meget lavere, ca. 50 cm. under omfangsdrænts udløbet og dermed også 50 cm. under nuværende udgravede nye kælderniveau. Kan man bare pumpe vandt ud og fortsætte sit arbejde, jeg mangler at lægge ca. 5-8 cm. sten eller lecanødder som afretterlag før 3x5cm.flamingo-støbebats, før jeg lægger rio-net og 20mm pexrør til gulvvarme, det færdige nye gulvniveau vil være det samme som det tidligere, med en lofthøjde på ca.220cm.
MvH
Dan Lienhøft
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Dan

Der må være et stort grundvandstryk under dit hus. Du skal have en løsning på vandproblemet før du begynder at lægge flamingo og støbe.
Forestil dig at du er færdig med at støbe og vandet løfter flamingoen og beton inden betonen er bundet af. Så er det om igen.
Hvor dybt ligger drænrøret i forhold til kældergulv?
En måde at gøre det på: Lav en rende med fald til et hul med en pumpe. Der skal være sten i renden og hullet støbes til når resten af gulvet er hærted (min en uge) pumpen skal køre indtil gulvet er hærted.
Kontroler at du får den rigtige type flamingo der tåler vandtryk. Noget er lyseblåt.

Mvh Thomas

Mvh Thomas

Hej thomas!
Tak for et hurtigt svar - Jeg har målt mig frem til, at drænrørene ligger 170cm. under terræn, målt til overkant af røret.
Ligeledes ligger det nuværende lerlag der p.t. udgør det for et kældergulv, også 170cm. under terræn, eller med andre ord parralelt med overkant af drænrøret.
Da værelset er et hjørneværelse og har 2 sider med ydervægge, ligger ca. halvdelen af værelset i umiddelbar nærhed af drænrøret, der må formodes at løbe langs fundamentet på ydersiden af huset.
Havde drænrøret løbet inde under huset, ville jeg have stødt på det i min udgravning, da pumpebrønd og drænrørsudmunding ligger bare 150cm vinkelret ud for værelsesvæggen.
Der render stille og roligt ved konstant niveau en vandstråle ud af drænrøret på tykkelse med en lillefinger, hvilket der ikke plejer og derfor indikerer at vandspejlet må stå usædvanlig højt for tiden, men burde drænrørene ikke klare denne opgave aligevel?,
Burde der ikke istedet rende en stråle på tykkelse med en tommelfinger eller en arm for den sags skyld, hvorfor render vandet ikke ned i drænøret istedet for at rende ind i værelset?
Jeg har allerede gravet 2 render der er forbundet med et hul i str.50x50x50cm. Så det er lettere at pumpe vandet væk.
Den løsning som du beskriver, med at pumpe vandet væk indtil at betonen er hærdt ordentligt af, og så lukke pumpehullet til sidst, er fristende, men kan ikke beregne hvad der efterfølgende kan ske, hvis nu vandstanden igen står højt.
Der er tiltænkt 15cm flamingoplader og ca. 8-10cm. beton.
Vil 8-10cm. beton være tilstrækkeligt til at holde 15cm. flamingo nede på plads? kan man lave en beregning på flamingoens bæreevne kontra betonens dødvægt? Så man ved om der skal 8 eller 12cm. beton før man er sikker osv.
Mvh
Dan Lienhøft
Jeg håber at dit nye betongulv har fat i resten af huset og du har overlap på dit armeringsnet. Vistnok 20 cm.
Det er nok begrænset hvor stort tryk der er på vandet når omfangsdrænet virker.
Kan du lave et lille hul ud til drænet?

Mvh Thomas

Hej Thomas!
Jeg har ikke lyst til umiddelbart at bore huller i fundamentet og ind i drænet, men jeg kan høre på dig, at du faktisk ikke er så bekymret som jeg er.
så jeg havde tænkt mig bare at smide de 5 cm sten på og afrette gulvet med dem, så vil der jo stadigvære de render i lerlaget jeg har gravet over mod det midlertidige pumpehul, så må jeg sikre at pumpen kan betjenes fra sikker grund, mens der støbes og efterfølgende hærdes.for tilsidst at fylde pumpehullet med sten og så få støbt færdigt og lukket helt af. Men har idag ringet til et kloarkfirma, der kommer en slamsluger i næste uge og spuler mine drænrør fri, så der er sat alle sejl til nu.
Tak for hjælpen Thomas!
Mvh
Dan Lienhøftwink
Hvorfor ikke bevare et sådant pumpehul og så have pumpen permanent tilsluttet aht fremtidige grundvandsstigninger, som meget tyder på vil forekomme oftere.
Du må kunne arrangere et snedigt afløb fra pumpen.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Ja jeg ser pointen, men ønsker ikke en lem i gulvet med deraf risiko for øget fugtlugt, fra en svedende lem, for ikke at snakke om de lydgener der er ved at have en grundvandspumpe stående i en brønd under gulvet i et opholdsrum. nej jeg hælder mere til, at hvis problemet er vedvarende, må omfangsdrænet opgraderes, så det kan modsvare et evt. stigende pres fra grundvandet.
Dan Lienhøft
Hvis du har lerjord kan vandet have svært ved a komme indefra og ud til dit dræn

Mange steder er denne problematik løst med både et indvendigt og et udvendigt dræn

Det indvendige dræn kan have afløb ud gennem fundament

Med venlig hilsen

Fladder
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis