Fastbrændsel-akumuleringstank-gasfyr

Jeg har købt et hus, hvor der sidder et naturgasfyr, med lukket ekspandtion.
Jeg vil gerne ha muligheden for at kunne fyre med træ også, som jo kræver åben ekspandtion, da jeg har adgang til dette, men vil ikke undvære komforten ved gasfyret.

Jeg har så overvejet at lave et 2 kreds system, med en varmeveksler, hvilket jo sådan set er enkelt nok.

Spørgsmålet er

Kan man i stedet lade træfyret køre til en akkumuleringstank, via naturlig cirkulation og montere en spiral i toppen af tanken, hvor returvandet fra centralvarmen løber igennem ?
Findes sådanne tanke færdige ?
Hvor mange meter kobberør skal man ha i tanken ?

Der skal selvfølgelig laves en form for styring, så vandet ikke cirkulerer i spiralen, når vandet i tanken ikke længere er varmere, end returvandet.

Mvh Flemming
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan man lave det, JA

Men hvorfor?Var det ikke noget bedre at få et åbentsystem og med en ordentlig trevejsventil med tilhørende styring osv. Jeg tror det er den rette vej at få et fungerende system.

Jeg vil ikke sige at det andet ikke er muligt.

Hvor mange meter kobberrør..... Ja nu er der jo en del forske på et ældre landarbejderhus på 80 kvm og Amalienborg... Så et passende antal meter må være et lige så rigtigt svar rolleyes

MVH Njord
Det kan du have ret i, men er ikke sikker på, at det er sagen at lave gasfyret om til åben ekspandtion... men måske andre ved noget om den sag...

Glemte nok lige at få med i historien, at huset er omkring 200 m2, fra 1930 og jeg satser på en kedel på 25-30 kw.
du må gerne ha et lukke system hvis du bruger en vigas som jeg har smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis