Shimano Nexus 7 gear fryser i kulden!!

Hej allesammen

Jeg har en cykel med Shimano Nexus 7 gear med håndbremse til baghjulet.
Mit problem er, at gearet og bremsen fryser når det er frostvejr, typisk under -2 grader, er der nogen, der har fundet en løsning på problemet, jeg forestiller mig at det er noget smøring med olie eller fedt, men hvordan, det er jo fuldstændig lukker ?

Hilsen Skimester
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg husker et lignende problem. Det er nogle år siden, men det var vist fugt i kablet som var årsagen. Dengang fik jeg at vide at der findes specielle kabler som gør at man undgår den slags ubehageligheder. Du kan jo også lige smørre de gamle med lidt WD-40

mvh Anders
Hej

AV - den var straks værre. Der må jo være fugt i gearet. Sidst jeg spurgte en cykelsmed om at kigge på sådan et gear vae det rasende dyrt. Jeg endte med at købe en cykel med samme gear i bilka til 1000 krog skifte om på hjulene. Du kan jo lige hænge lidt på og se om andre byder ind med forslag.

mvh Anders
Jeg læret et trick af min cykel handler kammerat, at FØR kabler fryser til, så fyld olie i kablet og luk det tæt i enderne med fedt, så fryser det ikke mere.. har aldrig selv udført tricket i praktis, da jeg jo har ham, men det virker på min cykel..! :-)

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Til alle der har svaret allerede - både her og til mig personligt - jeg har haft adaptorerne som kablerne er monteret i på baghjulet helt af, og det hænger stadigvæk fast i det gear hvor den frøs og bremsen kan ligeledes være låst - det hjælper at tage cyklen ind, men det duer ikke når man f.eks. parkerer den ved stationen.
Når det stadig er galt efter at alt er afmonteret, så kan det ikke alene være kablerne, det er desværre nok det indvendige i baghjulet og spørgsmålet er så hvordan man smører det....

Hilsen Skimester
Annonce
Hej Skimester.
Det kan godt være svært at smørre et lukket gear, men der er da en lille smule hul igennem til gearet der hvor mekanismen der skifter gearet går ind i narvet, det er den eneste mulighed for at få olie derind. Så jeg ville prøve med en opvarmet syrefri olie af den type der bruges til bla. symaskiner. Du må så have hjulet af så du kan "hælde" olien ned i gennemføringen, måske du skulle anvende en engangs sprøjte med kanyle.

V.h. Håndværkeren
Logisk set må det være fugt der er trængt ind i gearet, er kondenseret som vand(-dråber) og som fryser ved minus-grader. Ville det hjælpe at varme navet (forsigtigt) med en hårtørrer, for at tørre det ud? Men hvor trænger fugten igen, og vil det gentage sig?

For et år siden vaskede jeg bil i vasketunnel en vinter. Om natten blev det frostvejr. Næste dag var kontakten til baklyset frosset. Efter et par dage blev det tøvejr, og jeg har aldrig siden haft problemet.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Citat fra Skimester

Hej allesammen

Jeg har en cykel med Shimano Nexus 7 gear med håndbremse til baghjulet.
Mit problem er, at gearet og bremsen fryser når det er frostvejr, typisk under -2 grader, er der nogen, der har fundet en løsning på problemet, jeg forestiller mig at det er noget smøring med olie eller fedt, men hvordan, det er jo fuldstændig lukker ?

Hilsen Skimester


Det er et kendt problem med gearnav, især for Nexus.
Det må du bare lære at leve med. Bare sørg for at parkere cyklen i det gear du skal bruge næste gang, og glæd dig over alle de frostfrie dage hvor gearet rent faktisk kan skifte.

Der er skrevet en del om dette emne på følgende debatforum:
http://www.feltet.dk/forum/list.php?4
Søg f.eks. på "nexus"
Selvom det er et lukket gear så kan du formodentlig tager omskifterhuset af? Når det er taget af kan du formodentlig trække den metalstift ud, der påvirker gearskiftet inde i navet. Når du har gjort det tager du en dåse WD 40, sætter slangen på, sætter slangen i hullet hvor du trak stiften ud og "pumper" navet fuld af WD 40. Samler cyklen og kører en rask tur. Så skulle det overraske mig om ikke navet bliver mere medgørligt.
Vil smøremidlet så ikke også løbe ind i selve bremsedelen?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis