Shimano Nexus 7 gear fryser i kulden!!

Hej allesammen

Jeg har en cykel med Shimano Nexus 7 gear med håndbremse til baghjulet.
Mit problem er, at gearet og bremsen fryser når det er frostvejr, typisk under -2 grader, er der nogen, der har fundet en løsning på problemet, jeg forestiller mig at det er noget smøring med olie eller fedt, men hvordan, det er jo fuldstændig lukker ?

Hilsen Skimester
Hej allesammen Jeg har en cykel med Shimano... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tolkede det med håndbremse, at der var fælgbremse eller eventuelt skivebremse og at bremse strejkede p.g.a. problemer med kablet mens der f.s.v.a. gearet også var andre problemer end kablet. Med det som udgangspunkt burde det ikke være et problem at "vaske" gearnavet med WD 40. Men er håndbremsen bygget ind i gearnavet er sagen muligvis en anden.
Jeg har en cykel med Shimano Nexus 7 gear med håndbremse til baghjulet.
Mit problem er, at gearet og bremsen fryser når det er frostvejr,


Lyder som om det er bygget sammen... men på den anden side.. wd40 smørrer af h...... til og holder ikke ret længe

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Fair nok, det ved skimester nok bedst. Nu var det jo så heller ikke de smørende egenskaber der var efterspurgt, men mere en opløsning af tyktflydende smøring eller fortrængning af fugt, og den opgave kan WD40 da godt løse. Det har da virket OK på fruens Sachs navgear i flere år, at give det et pust med WD40 et par gange om måneden hen over vinteren gennem omskifterskiftekanalen i midten af navnet. Når så vejsaltet er væk kan man jo altid skille navet ad, vaske det og give det en smøring, der holder sommeren over.
Der har efterhånden været en del svar på min tråd og jeg kan bidrage med at bremesen er indbygget i navet og der er ikke nogen stift på gearsiden - det er fuldstændigt lukket og sikkert "trykket" sammen i et "close-fit" så det fremstår meget, Meget lukket.

Og dog - her i sommer begyndte det at pibe og hvine i visse gear efter ca. 20 km kørsel - det fik jeg dog klaret ved at lægge cyklen vandret, med gearsiden opad og derpå lagt noget - en del - olie oven op den "skål" som man kan forestille tandhjulet udgør med gear adaptoren inden i og så lade det sive ind så godt som det nu kan lade sig gøre - det lå sådan i nogen timer. Da jeg rejste cyklen igen løb/dryppede en del olie væk igen, men pibe og hvineriet forsvandt fra alle gear under kørsel også over længere distancer hvilket er meget positivt. biggrin

Jeg ser frem til hvordan det kører til vinter...
Efter smøringen i sommer er jeg indtil nu sluppet helt for frosset baghjul, både hvad angår bremse og gearskifte - jeg har endnu "kun" været udsat for -4°c uden at der var problemer overhoved - så der er i hvert fald sket en væsentlig forbedring. :-D

Det kedelige ved det her er så bare, at meget så tyder på, at hjulet ikke er smurt ordenligt fra fabrikken eller cykelsmeden, og det er der så mange, der kan opleve giver problemer som mine - men de kan jo så prøve min løsning...

Det kan være jeg kan bidrage med billeder ved en senere lejlighed.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis