Hjælp.... spær i gammelt hus.

Vi har et hus fra 1874 og nu er jeg begyndt at fjerne de gamle gulv brædder på 1 sal for at få nyt gulv deroppe. Nu ser jeg så at spæret der går op til kip er sat ovenpå de gamle gulvbrædder (38mm tykke) For mig ser det ud til at man har bygget huset, lagt gulv på hele første sal og først derefter sat tagspæret op. Var det noget man gjorde den gang. (se billed) confused confused

Der er 1400mm mellem spærerne og dim på spær er 150x150mm.
Jeg tænker på at hvis jeg fjerner hele det gamle gulv så falder hele taget ned med 38mmconfused Kan det være rigtigt? hvad skal jeg gøre med det. Banke kiler i, istedet for det gamle trægulv??

Min plan var ellers at købe noget spær træ og med det, lave et fundament mellem de gamle spær til et stabilt gulv. Der skal være 600mm mellem hver strø deri. Ovenpå lægger jeg 22mm gulvplader.

[ATTACH]5581[/ATTACH]

[ATTACH]5582[/ATTACH]

AM

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Uden at være ekspert... Eller tømrer for den sagsskyld...

Det kunne se ud som om dine spær er rejst ovenpå gulvet. En underlig konstruktion:eek: Men omvendt kan du jo sammenligne det med den måde vi monterer spær på nu, vil stiller den jo ovenpå en rem. I dit tilfælde kan man nok med en vis rimelighed sige at remmen er gulvbrædderne. Spærene er heltsikkert sømmet ganske godt fast, gennem dine gulvbrædder.

En løsning vil, efter min ringe mening, være at du lader de yderste gulvbrædder ligge. Altså de par rækker gulvbrædder spærene står på.

Så kan du skifte alle gulvbrædderne her imellem.

Resultatet vil være at du ikke skal lave nogen opklodsning eller anden fastgørelse af dine spær. de vil stå på samme måde som altid. Og du vil få et nyt loft med nye gulvbrædder.

Jeg går ud fra at du vil lave en udnyttelse af overetagen. Det vil betyde at du må lave en indvendig forskalling på bjælkerne med plads til isolering og til at skrue dine gopsplader op på, eller hvad du nu vælger af beklædning på skråvægen. Desuden vil de fleste jo vælge at lave en vis skunk.

Jeg håber du forstår mine tanker ;-)

MVH Njord
Uden at være ekspert... Eller tømrer for den sagsskyld...

Jeg går ud fra at du vil lave en udnyttelse af overetagen. Det vil betyde at du må lave en
Overvej om ikke de 660mm mellem spærene er for meget?
Min overetage er ny men opbygget med et spær for hver 1000mm og et mellemspær mellem hvert spærsæt. det giver kun ca 450mm mellem hver spær, eller ca 500 mm regnet center til center. Det virker fint, men jeg vil nok ikke gå længere ned. Her tænker jeg på risikoen for gyngende gulve...

MVH Njord
Takker for svaret Njord.
Ja jeg tror jeg lader de yderste brædder være som spæret står på. De er alle i god stand så nu da de har holdt siden 1874 så holder de nok et par år endnu.
Om ikke andet så sparer jeg en masse besvær.smile

AM

Bare lidt O/T herfra!

Anders, jeg synes det var en klog, forstandig og fornuftig beslutning du der tog!! Lige som jeg selv ville have gjort!! :-)
Jeg sad netop, lige før jeg læste dit indlæg og filosoferede over om ikke mange af os LDSere nogle gange gør os alt for mange unødvendige anstrengelser.
Inspireret af strengen om ham med skunken på 5. sal og hans oplevelser med andre "projekter" i en etageejendom, kom jeg til at tænke på de utallige gamle badeværelser der findes i disse ejd. og som 200% overhovedet ikke er lavet iht nye gældende regulativer. Det går jo tilsyneladende, samtidig med at en anden kan ligge vågen over tanken om man måske vil ødelægge sin vådrumsmembran bare ved at sætte en lokumsrulle op!! :-)

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja Det er helt rigtigt KTM. Nogen gange gør vi LDS´er os for mange anstregelser. Det gamle hus vi bor i har jo stået siden 1874 UDEN vådrumsmenbran på toiletterne og uden dampspærrer på div. vægge. Det er stadig helt igennem et godt hus. Selvfølgelig betaler vi lidt mere for at varme det op.

AM

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis