Jordvarme.

Jeg har fået tilbudt et gammelt hus, hvor varmeforsyningen er en såkalt jordvarme, indlagt med diverse slanger gravet ned i jorden.

Jeg viste ikke engang, at sådan noget fandtes, er der nogen her, som har kendskab til jordvarme, hvordan det fungerer og er det noget som lønner sig, eller skal man holde sig fra et hus, med sådan en installation ?

Mvh
Selvbyggeren
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg gik på tekniskskole, fik vi at vide at hvis vi ikke kunne lide vores have. skulle vi have jordslangeanlæg (jordvarme). Da det stjæler alt varmen for ens græsplæne planter og træer. Og det er jo ikke fedt
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er faktisk rigtigt at jordvarmeanlægget trækker varmen ud af jorden. Afhængigt af hvor dybt og hvor tæt slangerne ligger vil der ske en nedkøling af jorden. Om det kan måles tør jeg ikke sige.

Hjertet i et jordvarmeanlæg er en varmepumpe. Den virker lige som et køleskab.
Forestil dig at kølerummet i dit køleskab er din have og ribberne på bagsiden er dit varmeanlæg.

For resten - hvordan fordeles varmen inde i huset. Med radiatorer?

MVH Per M. Friis

Med venlig hilsen
Per M. Friis

- Jordvarme er ikke at fortrække, det er IKKE billigt ! den kompressor der bruges sluger store mængder strøm og frostvæsken der jævnligt skal tilsættes er heller ikke helt bilig..

i mine øjne er jordvarme et lævn fra de alternative 80´er mht varmekilder som kun få stædigt bibeholder.

Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Annonce
Tak allesammen,-jeg kan læse ud fra hvad I skriver, at det er meget problemfyldt, med reperationer etc.

Jeg vil blot gerne vide all inn, om det er noget man skal holde nalderne fra ?

Det hus vi har set på, er med radiatorer langs væggene.

Mvh
Selvbyggeren
Jeg tror da også at der er en del anlæg der fungere fint.
Men det kan blive bekosteligt at reparere så hvis du indregner en omskiftning til olie, naturgas eller stoker eller fjernvarme. Altså en kedel, incl montage og vartvandsbeholder til den energiforsyning der er mulig i området eller du foretrækker. Så kan prisen jo afgørre om der er plads til dette i et evt huskøb..

Når man køber gamle huse skal man nok lave et budget der rækker 5 - 10 år frem..
Være ærlig over for sig selv og familien.. Hvad vil vi skifte i den periode ? Køkken ? Bad ? Tag ? Vinduer ? Døre ? Gulvbelægninger ? Garage/Carport ?? Have ? Nye teresser ??

Læg et budget for hvad det vil koste her og nu, læg disse oven i og se om prisen fortsat er OK.

Hus renten er historisk lav så det er måske nu der skal lånes lidt til de ting der alligevel vil blive aktuelle i løbet af de første par år...

Hvis du vil lave det selv skal du ikke lægge ret meget til som arbejdsløn, men vil du have profferne til det så husk noget arbejdsløn.

I Tv, DR1, viste de for kort tid siden at et lille bad på 1. sal kostede 100.000 + det løse!! Håndværker arbejde... Men alle håndværkerne mente at det var minimums budgettet der hed 100.000,-

Så det koster kassen at renovere et hus, specielt med profferne som trækdyr !!

Venligst Njord smile

MVH Njord
Jeg skal måske lige sige at vi selv lavede disse regnestykke rfor et par år siden og valgte at bygge nyt istedet for at købe gammel....

Total budgettet var bedst for nyt buggeri..

I vores overslag regnede vi med at lave meget selv på det gamle hus.

Og for det nye byggede vi selv garage og anlagde have, indkørsel og 180 kvm fliser !! Jeg lejede en gummiged til at læsse jord (fed ler) der skulle væk. og læssede muld med samme maskine samt gravede ud til gruset i indkørslen og flyttede en masse sand runt til flise områderne. En weekend i styrehuset på en maskine der var rigtig sjov, både for den gamle og for ungerne...
Vi kan følge solen hele vejen rundt om huset fra tidlig morgen til sen sen aften...

Overetagen er også kalkuleret som lav det selv.. Så det er sikkert med til at budgettet var OK for det nye hus..

Men vi buggede i total entreprise, og med min nuværende viden om byggeri vil jeg nok bygge i fag entrepriser og så selv styre slagets gang.. Det er et stort arbejde men meget spændende..

Nu er min største bekymring ejendomsvurderingen!! et par af de andre her i området har solgt deres nye huse til ret høje priser.. Og mit er et af de største... Så gru gru og frygt..

Går det helt galt må vi jo sælge og bygge igen !! bare lidt mindre.. Hvis vi kan finde en god grund.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Forudsat du kan anvende den eksisterende radiatorinstallation og der findes naturgas i vejen, vil jeg tro du kan får installeret en væghængt naturgaskeddel + varmtvandsbeholder for ca. 40.000.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

citat:
Oprindeligt indsendt af Per M. Friis:
Forudsat du kan anvende den eksisterende radiatorinstallation og der findes naturgas i vejen, vil jeg tro du kan får installeret en væghængt naturgaskeddel + varmtvandsbeholder for ca. 40.000.

MVH Per



...Eller installere træpillestoker for nogenlunde det samme - det giver enten en lille smule eller en hel del arbejde afhængig af, hvilken løsning man vælger, og så kræver det, at man har plads til at opbevare brændslet. Til gengæld kan man spare ca. 30-40% i forhold til gas/olie.

Hvis huset er lille og godt isoleret er det næppe besværet værd, men ellers mener jeg bestemt det bør overvejes, hvis man alligevel skal igang med at installere nyt varmeanlæg "fra bunden".

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis