Køb af motorsav

Hej.

Vi har for ca. 1/2 år siden købt et alm. hus, hvor der er brændeovn med vandtank. Indtil nu har vi fyret med det brænde der fulgte med i handelen, men jeg tror kun der rækker til foråret. Jeg skal med andre ord ud og skaffe brænde. Jeg har fået en aftale med en der har en ejendom, hvor jeg kan hente noget brænde til rimelig pris.

Så jeg skal bruge en motorsav.. Lige pt er budgettet noget skrabet, idet ombygning af et hus jo ikke er gratis..! Mine overvejelser går på følgende:

Jeg skal bruge en motorsav, primært til at skære brænde op, generelt ikke fælde træer, men det kan sikkert forekomme. Jeg påregner at bruge ca. 20-25 m3 om året. Jeg kan se to muligheder nu:

1. Jeg lejer en motorsav de weekender jeg begiver mig i kast med at skære brænde op. Det vil sikkert være 2-3 weekender, hvilket er ca. 1000 kr. (ca. 150-200 pr. dag.)

2. Køb en billigere motorsav. Jeg har lige set at de i Silvan har en Texas kædesav model TS372-16 på tilbud til 899, spar 600. Beskrivelse: Semi-prof sav med stærk 37,2cc motor og ekstra langt svær på 40cm. Automatisk kædesmøring, kædebremse og oregon kæde.

Jeg ville allerhelst købe en Stihl til 3500-4000 kr., men de penge har jeg bare ikke lige nu..!

Hvad gør jeg i mellemtiden? Hvad kan bedst betale sig? Er en Texas noget skrammel (syntes ellers Texas plejer at være ok, sådan generelt, men ved det ikke når det gælder motorsave..). Skulle jeg bare leje mig ud af det? (men så er de 1000 brugt i år, og så skal jeg ud og leje/købe igen næste år..).

Hvis man nu kunne bruge denne i 2-3 år, og så købe den rigtige sav der..?

Håber i kan hjælpe..
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mr3xs.

Jeg har for ca et halvt år siden købt sådan en af de billige motorsave og er vældig tilfreds med den. Den opfylder kravene til sådan lidt brænde savning og skovning af træer i mindre målestok (Ø 30 cm.) stammer.
Men øh er det en balsal du skal opvarme med det store forbrug af træ ?
Jeg varmer et hus på 90 m2. op med en 5 Kw. brændeovn og bruger ca 12 m. om året.

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværkeren

Vi har et hus fra 79 på 144m2. 20-25 er vidst et skud, men det er nok til den gode side. Husk at det er husets primære opvarmningskilde, idet vandtanken er koblet til alle husets radiatorer og gulvarme i 3 rum. Derudover er det en hjemmelavet brændeovn (husets tidligere ejer var VVS-mand...), så tror ikke den ligefrem er fremme mht. udvikling og deraf mindre brændeforbrug :-). Men den kører pt. udemærket. Jeg drømmer dog om at finde 30 af de store en dag, og få den skiftet til en Hwam med vandtank, automatisk luftstyring, fedt design, mindre brændeforbrug og meget mere brugervenligt design, men indtiul de 30 dukker op må jeg forholde mig til den "rumfærge" vi har nu :-)
Tjah hvis du står hjemme og skærer det op og ikke har mulighed for at investere i en feinschmecher benzinmodel, hvorfor så ikke købe en elektrisk i stedet for en benzinmodel af en kvalitet, der vil ærgre dig konstant? Ud over det miljømæssige er den også mere driftsikker, kræver mindre vedligeholdelse er lettere at håndtere og billigere end en hobby benzinsav.
Da du skriver at det primært er til opskæring kan en elsav sagtens klare opgaven (med mindre du fyrer med gamle sveller eller hele stammer wink)
Hej Lars.

Godt råd, men jeg vil gerne have muligheden for at have den med i skoven, hvis den mulighed skulle byde sig. Bl.a. når jeg skal ud og hente træ der er fældet, så kan jeg alligevel godt have brug for at save det i mindre stykker. Det kan jo også være at jeg på et tidspunkt vil fælde lidt... Så tror det bliver en benzin..
jeg havde en partner til at starte med, vi er nogle stykker i skoven så den skulle primært bruges til afgrening og mindre stammer, den blev brugt 2 gange den er simpelthen for lille til at skære stammer og brænde i de mængder, men har du flere måneder til at skære er det selvfølgelig ligemeget.
jeg købte en jonsered 2152 og den klarer det meste, stadig lige lille nok til skovning, men til at skære op til brændeovnen er den mere en fin.
mit råd er køb en ordentlig sav fra starten alt andet er spild af penge, køb en med 40 cm sværd og omkring 50cc så er du godt på vej.
Annonce
Hej Sluppermand

Jeg er helt enig med dig. Jeg havde også tænkt at jeg ville leje en maskine i hvert fald i år, og så kigge på en stihl til 3500-4000 til næste år. Men med ombygning af hele huset, så kan jeg desværre ikke tillade mig at prioritere sådan lige nu. Så valget er at leje en til 150-200 pr dag, eller alternativt købe en billigere maskine som den jeg nævnte øverst i tråden. Den er sat ned fra 1500,- til 900,-. For de penge kan lege en maskine i 5-6 dage, og så kræver det at jeg ordner alt mit skærearbejde (og evt. afkortning i skoven ifm. transport) de dage (20-25 m2 brænde). Pengene vil så være brugt i år, og næste år står jeg igen med valget om jeg skal købe eller leje..

Så en ny maskine... Ikke i år, måske til næste år eller året efter.. Så kan det godt være jeg står med to motorsave, men det kan da også være en fordel hvis vi er flere der skal i gang. :-)
Slet ikke nogen der kender kvaliteten af Texas motorsave?

Jeg har søgt på internettet, men der er så godt som intet at finde....
Jeg købte en brugt Husqvarna 45 hos den lokale kædesavspusher. Halv pris.
Den har savet ca 50 m3 uden problemer. Den kan ikke skære granit. Har prøvetsad

Mvh Thomas

Hej
Nu kommer det også anpå hvilken slags træ du skal ud at fælde.Jeg havde en Partner som også hører til i den billige ende af motorsave.Den brugte jeg i 8 år hvor det kun var fyr og gran jeg savede i og det virkede fint.Nu skal jeg save i udgået elmetræ der kan partneren helt sikkert ikke følge med.Jeg har købt en sthil 390,den har næsten 5 hk,den kan klare opgaven men den er kommet på arbejde. Så hvis det ikke er løvtræ kan du roligt købe en Texas motorsav.
Mvh
Torben
Umiddelbart er det gran og fyr jeg skal arbejde med, så det brude være rimelig lette opgaver for en mindre motorsav.

Tak for hjælpen og svarerne til jeg alle!
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis