sovs

Hvordan laver man en ganske normal sovs som smager af noget????
brun som hvid?

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
trin for trin. har aldrig lavet sovs før

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
Hvis ikke du er død af sult, så køb en færdig. Eller gå ind på www.dk-kogebogen.dk der er 414 hits på søgning sovs. Jeg startede iøvrigt min grundviden med en spejderkogebog.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

frøken jensens kogebog står der også mange grund ting i også får man også en god sovs ud af den som er beskrevet i bogen

Under uddannelse til Tømrer (sidste års lærling)
Min "grundsovs" består af (trin for trin):

½ løg skæres i store skiver
Løget "koges" i et par skefulde eddike (hvid til hvide sovse)
Når eddiken er næsten væk, så tilsættes lidt (1-3 dl) vin, boulion eller fond, hvad man nu vil lave sovsen på (bruger gerne selv gårsdagens vinrest, og hvis det ikke var en vindag, så lidt boulion). Tilsæt salt og peber, evt. honning og/eller sennep hvis sovsen skal være stærk eller sød. Tilsæt evt. mere vand eller mælk hvis du har for lidt sovs. Kog lidt op, fjern løgene, ELLER purér dem med en stavblender (bemærk dette giver MEGET smag), tilsæt herefter lidt jævner samt nogle krydderier der passer til sovsen (timian, basilikum eller lign, afhængig af din sovs), smag til, og servér.
Det tager ca. 10-12 minutter, og giver en udemærket sovs
Annonce
Opbagt sovs:

1. 2 spsk (25 g.) smør/margerine smeltes i en gryde (smeltes, ikke brunes)
2. 2 spsk hvedemel tilsættes
3. pisk med piskeris til alt melet er bundet af det smeltede fedtstof (nu har du hvad der kaldes en smørbolle)
4. Tilsæt mælk (sødmælk er bedst, letmælk er ok) under piskning - tilsæt mælk til du har den ønskede tykkelse på sovsen. (du står nu med en hvid grundsovs, som mangler farve og smag - stopper du hvor den er tyk, og tilsætter revet muskatnød, så har du en bechamel)
5. Tilsæt smagsstoffer - knus en bullionterning (eller flere) og tilsæt direkte i den kogende væske - tilsæt så mange som du har behov for - indtil det smager af nok - du skal ikke salte sovsen, da der er salt i bullion'en eller det granulat du anvender. Alternativt kan du bruge fond fra flaske, eller stegen.
- andre smagsstoffer som du kan anvende: Balsamico (godt til stege, men ikke for meget), krydderurter, sennep (godt til svinekød, men ikke for meget), peber.
6. Smid en tsk. gele i sovsen, og tilsæt sovsekulør til du har den farve som du ønsker.
7. Efter du er færdig med at koge sovsen, så tilsæt en lille klump smør (en tsk), og rør rundt efter den er smeltet - det giver sovsen en blank overflade.

Variationer:
Hvis du gerne vil lave en pebersovs, så tag 5 spsk. hele peberkorn - knæk dem i en morter, og kog dem i 5 hold koldt vand, hvor du koger peberen op, og derefter hælder vandet fra. Efter du har gjort det 5 gange - så smid de (nu) bløde peberkorn i sovsen, og lad koge med, og du har en perfekt pebersovs.

Mvh

Peter

- PS: Har en kammerat som havde samme problem, han ringede til 118 og spurgte derinde, hvorefter han fik en opskrift...
Tak for svarene. Peter Andersen...... det var lige det jeg skulle bruge.

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis