Garegeport

Hej

Er der nogen der har en vejledning til hvordan man laver en vippeport til en garage.
Jeg har "arvet" et sæt beslag til en vippeport, og så vil jeg lave et nyt portblad. Det gør jo at jeg kan lave en der passer 100 %. i min carport, som jeg så vil lukke i den sidste side også.
Men jeg har ikke lige en port jeg kan se opbygningen på.
Hvordan laver man rammen? (så den ikke slår sig).
Hvordan laver man selve bladet?
Hvordan tætner man mod jorden?
Jeg vil være glad for billeder, vejledninger, tegninger osv.
Det kan sendes på mail: [email protected]

Med venlig hilsen
Jesper Madsen
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hmmm hvilken beklædning er der på resten af carporten ?

mit forslag efter at have læst dit indlæg var en ramme af noget 2"x4" med nogen kryds i. også en 12mm x-finer (tag) på bagsiden isoleret også din valgte beklædning på forsiden. isolering af porten med 50mm isolering også sæt en kost på i bunden og anslagslister om ikke andet i siderne.

Under uddannelse til Tømrer (sidste års lærling)
Hej

Tak for svaret.

Det er en carport med musten i den ene gavl og den ene side.
Jeg ville så lukke den anden side med lærk i klink, og lave porten i klink.

Men mit problem er at jeg ikke rigtigt ved hvordan selve porten og karmen skal se ud for at komme til at virke.

Mvh.
Jesper
nu kommer det an på hvordan dine vippebeslag ser ud men jeg kan prøve at tegne en konstruktion af rammen som jeg ville lave den i paint.. wink

Under uddannelse til Tømrer (sidste års lærling)
håber du kan forstå mit billede wink

Under uddannelse til Tømrer (sidste års lærling)
Tak.

Det ser godt ud.
Jo jeg forstår fint din tegning.

Hvad med karmene? de er lidt specielle hvist nok.
Portbeslagne er sådan nogen standard nogen, hvor porten vipper over midten.
Kører i nogle skinner, på to nylon ruller.
Har en stor fjeder til at hjælpe porten.
Et lukkebeslag til midten af porten, som drejes, og derved skyder to stænger ud i karmen. (se vedhæftede)
Annonce
MENER at du burde kunne montere de beslag direkte i 2"x4" så vidt jeg husker...

beslaget som lukker porten tæt kan du montere på bagsiden på x-fineren... også bore hullet ud tilforsiden bagefter... det er godt nok 2 år siden jeg har monteret sådan en vippe port sidst smile så det ville jeg vente med at sætte på til porten var lavet og sat op...

Under uddannelse til Tømrer (sidste års lærling)
Hej

Bagsiden af porten skal ligge i samme plan som bagsiden af karmen.
Det går at du for den del af porten der trækkes ind i garagen kan sætte en anslagsliste på garageporten, og på den nederste del hvor porten trækkes ud skal have anslagslisten på karmen. Disse anslagslister lukker for den frigang du skal have mellem port og karm. Der skal nok være mindst en cm i hver side. I toppen af porten monterer du ligeledes aanslagslisten på bagsiden af porten. Sammen med børstelisten i bunden får du en fin lukket og rimelig tæt lukning.

Om dine fjedre kan klare en tung port med isolering og en 12mm bagbeklædning tvivler jeg lidt på. Klinkebekædningen er jo ret tund. men mon ikke det kan blive vægtmæssig plads til en flamingo plade som isolering og sluttende af med en 3mm træfiber plade indvendigt.

Fjederen skal jo afbalancere portens vægt når der åbnes og lukkes.

Held med projektet.

Og lad os se billeder.....

MVH Njord
Ok, det er jeg med på.

Men sidder der ikke nogle lister som porten lukker ind mod på karmen, halvt foroven på ydersiden og halvt forneden på indersiden.

Hvor store skal de være i forhold til porten? osv.

Hvor højt skal beslagene sidde osv.
Hej igen

De lister du efterlyser er de lister vi andre har kaldt anslagslister.

Højden på beslagetsplacering kan jeg ikke lige klare.

Men hvad med at søge lidt rundt på diverse hjemmesider. Du burde kunne finde nogle billeder der viser noget op placering i forhold til højde osv...
Mener også jeg tidligere er stødt på rammer uden beklædning, men nok med beslagene og karmen. Disse er netop beregnet til at anvende sammen med fx klinkebeklædning af samme type som andre steder på huset / garagen.

MVH Njord
Citat fra njord

Hej

Bagsiden af porten skal ligge i samme plan som bagsiden af karmen.
Det går at du for den del af porten der trækkes ind i garagen kan sætte en anslagsliste på garageporten, og på den nederste del hvor porten trækkes ud skal have anslagslisten på karmen. Disse anslagslister lukker for den frigang du skal have mellem port og karm. Der skal nok være mindst en cm i hver side. I toppen af porten monterer du ligeledes aanslagslisten på bagsiden af porten. Sammen med børstelisten i bunden får du en fin lukket og rimelig tæt lukning.

Om dine fjedre kan klare en tung port med isolering og en 12mm bagbeklædning tvivler jeg lidt på. Klinkebekædningen er jo ret tund. men mon ikke det kan blive vægtmæssig plads til en flamingo plade som isolering og sluttende af med en 3mm træfiber plade indvendigt.

Fjederen skal jo afbalancere portens vægt når der åbnes og lukkes.

Held med projektet.

Og lad os se billeder.....




Jeg ville mene at hvis man bruger en 12mm plade ville man få en mere stabil konstution som er afstivene for konstutionen og gør at det er svære at få den til at slå sig...

Beslagen skal sidde over porten kan ikke huske hvor meget over de skal over selve porten desværre. sad

ellers er jeg enig med dig i de mål på porten at der skal være 1cm hele vejen rundt og en kost i bunden wink

Under uddannelse til Tømrer (sidste års lærling)
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis