Træfiberplader

Jeg er ved at istandsætte et værelse og har i den forbindelse behov for at overfladebehandle de træfiberplader der er opsat. De er af typen som idag anvendes til opslagstavler.

De er efter tapet nedpilning fyldt med huller og mærker så det er nok en fuld overfladebehandling vi taler om. Er der nogle erfaringer med dette? Både med egnede produkter, samt yderligere forberedelse af pladerne.

Hilsner fra
Fætter

Venlig hilsen

Berglie
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Der.

Det lydr som Cellotex plader ("opslagstavleplader"), jeg kan tilføje at de i byggeri der godkendes i dag ikke er lovlige at anvende (det er dog ikke ulovligt, at beholde gamle plader som er opsat på et tidligere tidspunkt)

Den type plader har nogle meget uheldige egenskaber ved brand i din bolig - en evt. brand vil ekstremt hurtigt udvikle sig til en meget alvorlig affære.

Mit bedste råd er, beklæd dine eksisterende bløde træfiberplader med 13 mm gipsplade.

Du opnår derved to ting...

- du laver dine vægge helt glatte ganske hurtigt.

- du forbedre familiens sikkerhed væsentligt.

------------------
Mvh.

René

Mvh.

René

Jeg er helt enig med Brandmanden og har bare en lille tilføjelse.

Der er måske en i dette forum der kan svare på, om der bør opsættes en dampspærrer bag gipspladerne. Cellotex pladerne kan vel tage imod fugt når de bliver spærret inde.

Det afhænder naturligvis af om der er tale om en ydervæg.

Bare en overvejelse fra min side!

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej smile

Før man opsætter en dampspærre, skal man være sikker på at der ikke forefindes en dampspærre i forvejen.

Mvh
ThomasB
Hej Brandmand

Du skriver at pladerne vil forøge faren ved brand. Skyldes det hastigheden hvormed branden udvikler sig eller giftige dampe?

Hvis jeg opsætter gibsplader uden på - løser det så hele problemet ved en evt. brand?

Iøvrigt tak for dit råd, jeg havde ikke skænket dette emne en tanke!

/Fætter

Venlig hilsen

Berglie
Hej Brandmand

Du skriver at pladerne vil forøge faren ved brand. Skyldes det hastigheden hvormed branden udvikler sig eller giftige dampe?

Hvis jeg opsætter gibsplader uden på - løser det så hele problemet ved en evt. brand?

Iøvrigt tak for dit råd, jeg havde ikke skænket dette emne en tanke!

/Fætter

Venlig hilsen

Berglie
Annonce
Hejsa.

Også bare lige en strøtanke ...

Jeg ville helt fjerne Cellotex-pladerne og erstatte dem med gips.

Så kan man konstatere om dampspærre forefindes eller ej, og lige få et tjek på om konstruktionen bagved stadig er sund.

Cellotex'erne tager et splitsekund at fjerne - jeg har selv prøvet :-)

Med venlig hilsen
lf
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Fætter

Det er primært hastigheden på brandudbredelsen der er et problem - jeg kan fortælle at det går rigtig stærkt med disse plader.

Med hensyn til giftigheden af røgen fra de plader, er der ikke noget der taler for at de skulle være mere farlig end andre tilsvarende produkter - med en lille hage...al brandrøg er "giftig".

Mit råd med gipsplader til "forsegling" kommer alene som bud på en hurtig og bekvem løsning på problemet med hullede vægge og den forøgede fare for at en brand vil udvikle sig umådelig hurtigt.

------------------
Mvh.

René

Mvh.

René

Hej smile

Jeg KAN bekræfte at Cellotex brænder MEGET MEGET MEGET hurtigt!

Smed en ½ plade på bålet, og den var VÆK efter 2 minutter!

Ud med l*rtet!

Mvh
ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis