Gesims

Hejsa

Jeg vil gerne have glaseret tag på mit hus, men jeg synes ikke det sorte tag står specielt godt til de røde mursten. For at råde bod på det vil jeg gerne have en hvidpudset gesims hele vejen rundt, så der er en kontrast farve melem det sorte og røde.

P.t. er der udkravninger på langsiderne af huset og på gavlen hvor valmen er.
Men der er ikke på de skrå sider mellem gavl og tag.

Jeg gik så og overvejde om man kunne "eftermontere" den slags, og ikke mindst hvordan....

Man kan formentlig mure udkravningerne op så de matcher de eksisterende og derefter pudse eller filtse det op. Men jeg ville helst om gesimsen ikke blev så kantet, og tænkte om det er muligt at støbe den slags på en eller anden måde... eventuelt ved at montere nogle armeringsjern i det eksistende murværk, bygge en støbeform om armeringen og så simpelthen støbe det hvor det skal sidde... kan dog ikke overskue om det bliver så tungt at jeg aldrig kan holde det på plads...

nogen ideer ?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Hejsa Jeg vil gerne have glaseret tag på mit hus... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så fik jeg snuppet et par billeder.
De tre er taget i nabolaget. Altså gesimser på nye huse, men i klassisk stil. Og et enkelt er taget på et ældre hus. Et ældre hus hvor teglen netop i efteråret er blevet skiftet ud med sortglaseret....

Min favorit gesims er den fra det gamle hus.

Af de fire gesimser er kun den ene pudset og malet hvid. De andre står i rå muret sten.

De tre af gesimserne har det tilfælles at de på gavlen har en "vinge" der går ind vandret ved gesimsens bund. Kun det ene har ikke denne detalje. Den detalje er jo delvis eksisterende på din kvist. Her går udkragningen helevene fra side til side henover dine vinduer.

MVH Njord
Jeg er enig i at den gamle er den bedste. Det er lige som om de nye er overgjorte.
Jeg ville nok ikke vælge de sorte tegl, men heller ikke de "vinrøde" som på nr. 3.
Jeg er måske også noget forbeholden over for den hvidmalede gesims, men hvis det er det , der skal til for at lave en fuldendelse af Lars' hus, er det da heller ikke noget slemt! :-)

Jeg ville nok prøve at finde en nogenlunde blegrød sten og så mure gesimsen på autoriseret vis.
Så ville jeg alvorligt overveje en rødbrunlig, glaseret tegl evt. med "sideinddækning". I grunden tiltaler det mig ikke, men efter min kammerat har sat det på sit "palæ", hvidpudset med sorte glaserede tegl, har jeg overgivet mig, og går nu og ærgrer mig over min traditionelle stern.

Men det er svært at tage en endelig beslutning, huske jeg ganske tydeligt, selv om det nu er 11-12 år siden.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Materialerne på tagbelægningen på de fire billeder jeg hr indsat er for det ene sortglaseret tegl, det andet sorte er en betontagsten og for den med de hvide gesimser, er der tale om en rød betontagsten. På mit eget er der en ægte tegl tagsten i det lille format.

MVH Njord
Hej

Jeg købte for et år siden et hus i Holbæk, som er meget i samme stil som dit og fra samme tidsepoke. Det kunne være den samme arkitekt og murermester.
Min kone går sjovt nok med de nøjagtig samme tanker om at få pudset og hvidmalet gesimserne. Taget er klassisk rødt tegl og kan klare en del år endnu - men hvis jeg skulle forny det, ville jeg helt klart vælge enten det samme klassiske røde tegltag eller sortglasseret. Jeg er helt enig i, at de nye røde tegltage virker lidt kedelige, så det sorte ville nok blive enden på det.
Hvis man på et tidspunkt skulle få lyst til at pudse hele huset op, ville det også være helt rigtigt med et sort tag.
Jeg har set brune glasserede tegltage til røde murstenshuse, og det ser mildest talt kedeligt ud.
Nå men i første omgang nøjes vi med at pudse og male gesimserne da vores gamle havestue skal genopføres her til foråret.
Synes at forslag 1 er pænest.

Held og lykke med foretagendet.
Flot hjemmeside.

Venligst
GUG
Annonce
Hej

Njord, tak for billederne - pænt af dig at bruge tid på det.

Jeg hælder nu mere og mere til løsning 1, den med gesimser hele vejen rundt. jeg synes sagtens huset kan bære det, og synes også det vil give huset et løft.

Hvilken type tegl der så skal lægges ved jeg stadig ikke helt. Men den pudsede gesims vil helt sikkert også afhjælpe på problemet med at almindelige røde tegl kan se forkerte ud.

Med hensyn til at få etableret de gesimser! Hvad siger i så til ideen om at bruge gasbeton, som efterfølgende pudses op? Kan det holde hvis det bare limes op?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Forslag 3: gesims hele vejen rundt, men med rødt tegltag (i det her tilfælde det nuværende)

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Fint, men her er det jo også de "naturlige" røde tegl.
Jeg spekulerer stadig over den voldsomme kontrast, der kommer med de sortglaserede tegl, til dine lidt blege mursten.
I dag ville jeg helt bestemt vælge glaserede tegl, i en eller anden farve, alene pga deres større modstandsdygtighed over for alger og mos, og så med "indbyggede" sternafdækning.
Når man kan lægge fliser/kakler udendørs på en trappe eller terasse, kan man vel også klæbe en gesims på huset, specielt hvis den beskyttes af teglene.

Hvorfor ikke klæbe mursten op???? og så vandskure dem og de gamle gesimser og få et ensartet look, hvis du ender med at male gesimsen

Det er ikke "bare lige" !! :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Billedet snyder med hensyn til gengivning af murstenene.
Jeg synes normalt at de er meget mørke at se på - blege er de ihvertfald ikke.

Hvad er indbygget sternafdækning ?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Hej Lars

Husk på at et tegltag ændrer farve. De er væsentligt blegere de første par år. Siden får de deres endelige farve.

Et sort tag er også OK til din villa.. men tror jeg fortsat vil vælge rød tegl....

MVH Njord
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også