Styring af fyr samt gas

Hejsa

I mit nye kommende hus/gård får jeg følgende varme enheder :

Fast brændsels kedel
Valiant Gas fyr

Evt varmtvandsbeholder fra Metro !

Før var der kun gas fyr samt varmtvandsbeholderen, som sikkert har virket som buffer tank. Jeg har dog scoret mig en Baxi kedel så den vil jeg stille op i mit udhus til fast brændsel.

Selv tænker jeg gas om sommeren(brugsvand) og så fast brændsel om vinteren(brugsvand + gulvvarme).

Men hvordan strikkes det bedst sammen og hvorledes styres det bedst ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer meget an på hvor avanceret du vil lave det?

Den helt enkle køre fremløbet fra fastbrænsel ind på retur på gassen.
På den måde vil gassen overtage når fastbrændsel ikke giver varme. Omvendt vil gassen varme din fast kedel op når den køre, så det er nok ikke så hensigtsmæssigt.

Du kan koble manuelle haner ind, så du kan skifte mellem kedlerne, men det vil give et drejeri af en anden verden.

Umiddelbart tror jeg at jeg ville vælge at sætte en elektrisk 3-vejs ventil ind der kobler Baxi kedlen ind på sløjfen, evt. gennem gassen, når den giver varme, og kobler den ud igen når den er kold.
Hvordan det lige skal koblen afhænger lidt af om der er buffertank på Baxi kedlen og i høj grad af hvad der er lovligt og hensigtsmæssigt i forhold til at ind og udkoble en fastbrænsels kedel. Den skal du jo være DJÆVELSK sikker på kan komme af med varmen, så den ikke koger og springer i luften.
Jeg lever af at lave PLC programmering og styringer - så jo mere styring jo bedre biggrin

Det er mest min VVS viden der hænger i bremsen biggrin

Men ideen med en 3 vejs ventil lyder logisk !

Der er ikke buffer tank på kedlen, men det skal der måske ?

Eller kan min store metro vandvarmer går i brug der(den skal vel op sammen med gas fyret til om sommeren) ?

Kedlen kommer desuden til at stå ude i en længe mens gasfyret/Metro sidder i huset..... eller det vil sige det kommer de til da jeg er midt i 100% istandssættelse af hele ejendommen !
Dog har jeg ført rør frem til kedlen biggrin
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tror altid at det er en god ide at sætte buffertank på. Rimelig stor, en varmtvandsbeholder er ikke nok. Samtidig skal den placeres oven for fyret og forbindes med STORE rør, så den kan cirkulere naturligt ved strømsvigt. Ellers bliver der ballade med fastkedlen.
Den bedste forbranding i fastkedlen får du ved maksimal ydelse, altså fyre igemmen i den. Gemmer du varmen i en tank f.eks. 1000l har du også varme til længe.
Når du nu er styringsmand, det er jeg tildels også selv kan du jo godt lave noget gejl.
Umiddelbart tror jeg så jeg ville lave noget i stil med at:
Baix kedlen fyre på en stor akkutank.
Varmen til huset kommer fra denne akkutank og køre direkte i husets varme installation, så længe det er varmt nok til det.
Når temperaturen er for lav på akku. men stadig over returen fra huset, ville jeg tage varmen fra tanken, evt med en veksler og lade det passere gennem gasfyret for at give den det sidste spark på til husets krævede driftfremløb.
Du kan evt. lave en shunt der sikre at fremløbet, fra buffertanken, så længe temperaturen i den er til det, er en fast værdi. Under denne faste værdi giver gassen således det sidste men akkutanken kobles ud igen når den er koldere end husets retur.
Glemte lige at nævne at jeg her kun snakker centralvarme, altså ikke noget varmt forbrugsvand.
Det er jo værd at have med i tankerne hvor det kommer fra?
Kommer det fra en varmtvandsbeholder i gasfyret er det jo ikke bare lige at køre det helt af kredsen.
Så er der måske bare det med at buffertanken vil blive placeret i udhuset og gasfyret i huset - og gasfyret kræver jo også en buffer kapacitet således der kan tages bad om sommeren biggrin
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
For mig at se gør det da ingen ting at bufferen er placeret i udhuset. Buffertanken vil jo bare virke som "udjævning" på den voldsomme temperaturudsving på fastkedlen og dermed som fyr.
Jeg kan ikke helt regne ud hvordan gassen er forbundet i forbindelse med dit varme forbrugsvand. Har du en selvstændig vandvarmer til forbrugsvand? Eller sidder der en lille beholder i gasfyret? Hvis den sidder i gasfyret undre det mig da hvis den skulle have behov for buffer, ligemeget om det er sommer eller vinter.
Er gasfyret stærkt nok til at levere ubegrænsede mængder varmt forbrugsvand om vinteren vil det jo også være det om sommeren, eller er der noget jeg har misforstået i din beskrivelse af anlæget?
Stærkt nok fordi jeg har en kammerat der har gasfyr, med beholderen integreret i fyret. Den døjre med at følge med til deres spa, ved jeg, men er det ikke noget problem at bade i vand fra gassen om vinteren har jeg svært ved at se hvorfor det skulle blive et problem om sommeren.
Som sagt så sad der følgende i huset da jeg overtog det(2 år gammel installation) :

- Valiant gasfyr
- Metro vandvarmer(vel en 60-90 liter)

Det var husets eneste varmekilde.

Jeg har så den baxi kedel jeg vil have ind over også !

Og da gasfyret "er betalt"(samt vi får gaskomfur) vil jeg gerne beholde det - og tror også der er mest økonomi i dette om sommeren(måneder uden stort varme behov) kontra fastbrændsels kedel ?

Så det er hvad jeg har - hvordan strikkes det bedst sammen biggrin
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok, så er det mig der har misforstået dt med vandvarmeren. Jeg har ikke kigget i tegningerne, men når den er særskildt kan du jo sagtens køre gasfyret helt ud af kredsen når du har varme på fastkedelen, eller bufferen. Så er det kun et spørgsmål om hvor meget gejl du vil bruge tid, energi og penge på, og hvor meget der egentligt kan betale sig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis