Nyt hus, vådrum

Hej !

Vi er ved at bygge nyt hus og jeg er lidt forvirret over regler for vådrum.
Det er et fuldmuret hus. De 2 badeværelser er som følger:

Stort badeværelse:
Lukket brusekabine med damp, vand render ned i afløb.
Spabad
Håndvask uden bruser.

Lille badeværelse:
Opmuret brusekabine med klinker indvendigt, vandskuret udvendigt.

Granitfliser på gulv i begge med 7 cm. kant op fra gulv i siderne.

Jeg er blevet fortalt at der ved spabadet skal være vådrumsbehandlet op til loftet, hvordan skal dette gøres ?

HL Keramik i Kolding siger at det er et krav at der er klinker hele vejen op, det står der dog ikke de steder jeg kan se det. De har været på kursus ved LIP og fået at vide at med sprøjt direkte på mur kræver det klinker.

Jeg ville jo gerne have nøjes med vandskuret væg, evt. med vådrumsmaling og måske noget membran smurt på ovenpå vandskuringen.

Jeg har også læst at ved håndvaske er det kun fugtrum og ikke vådrum såfremt der ikke er bruser på batteriet.

Vi vil godt have det lavet lovligt men syntes klinker helt op til loft ved spa er lidt voldsomt når resten er vandskuret.

Mvh

Jack !
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan jo skrive meget om vådrum, men med det projekt du har undervejs vil det være godt givet ud at købe Statens Byggeforskningsinstituts Anvisning 200 "Vådrum" www.sbi.dk
Med den i hånden har du det rigtige grundlag både for at gøre det selv, og også hvis du skal tale med en håndværker.
Hej

Følg Lars ON's råd og fremskaf BY & Byg's Anvisning 200 da det er "bibelen" indenfor vådrum.

Der skal vådrumssikres til loft ved spabade og altså kan du ikke have en normalt vandskuret væg her.

Vådrumsmembran er ikke noget du kan smøre udenpå vandskuring, men består typisk af et 1 mm tykt lag "gummihud", som kræver en belægning udenpå, som f. eks. fliser eller glasvæv.

Vådrumssikringen skal også gå ubrudt ned bag/under spabadet, og kobles tæt sammen med gulvet, som skal vådrumssikres overalt til 10 cm op ad væggene.

Lige et par typiske fejl som jeg ofte ser i nyere badeværelser:

Gulvet er ikke forsænket 2 cm i forhold til andre rum (bassinvirkning) eller har 3 cm fald til gulvafløb.

For lidt fald i brusenichen (1 - 2 cm pr m)

For lidt fald på gulv under fast inventar og badekar (min 2 cm pr m).

Bagfald på gulvet.
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Følg Lars ON's råd og fremskaf BY & Byg's Anvisning 200 da det er "bibelen" indenfor vådrum.

Der skal vådrumssikres til loft ved spabade og altså kan du ikke have en normalt vandskuret væg her.

Vådrumsmembran er ikke noget du kan smøre udenpå vandskuring, men består typisk af et 1 mm tykt lag "gummihud", som kræver en belægning udenpå, som f. eks. fliser eller glasvæv.

Vådrumssikringen skal også gå ubrudt ned bag/under spabadet, og kobles tæt sammen med gulvet, som skal vådrumssikres overalt til 10 cm op ad væggene.



Hej Orla,

som jeg læser anvisningen, kan man vel godt male oven over et badekar eller spa, hvis man antager det er belastningsklasse L, jf. tabel 3 side 40 i anvisningen.

Kunne man ikke forestille sig at sætte fliser måske 50 cm over badekarret og derefter male? Selvfølgelig under forudsætning af man har lavet vådrumsmembranen korrekt.

mvh
Jørgen

Ps. Anvisningen kan også lånes på biblioteket, hvis man lige vil se den igennem, før man køber den.
Hej igen

I princippet kan man godt male over spabadet, men hvordan ser det ud hvis du har vandskuret i resten af badeværelset, og der hvor der er vådrumssikret, er du nødt til at vådrumsspartle inden malerbehandlingen.
Hvis man kan sætte fliser oven på vådrumsmembranen, så kan man vel også vandskure på den.
Så må man bare selv "tegne" mursten i vandskuringen. Så det engang i et eller andet blad.
Godt nok dobbelt arbejde, men så bliver det magen til de andre vægge.
Mvh Jesper

Mvh Jesper
Tømrer

Annonce
Betyder det noget for vådrumsmembramen at man skruer skruer igennem den ? Her tænker jeg på opsætning af bruserstang, sæbeholder mm. Eller er Det et lille og dermed ubetydeligt hul man laver med en skrue ?
Mit næste spørgsmål er lidt inden for det samme område.
Hvad med opsætning på steder hvor man kommer til at gennembryde en dampspærre ? er det igen så små og ubetydelige huller at det ikke betyder noget, eller skal man tage nogle specielle forholdsregler ?
Med tak for et fantastisk forum

Troels
Hej

Ved montering af plugs o.l. gennem vådrumssikring bør man fylde vådrumssilicone i hullet inde man skruer skruerne i.

Ved gennembrydning af dampspærre ved sømning eller skruning, kan man ikke rigtig gøre noget, men man anbefaler dog en stribe tape hen over klammerne, som hæfter dampspærren op under montagen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også