isolering af krybekælder og dampspærre i gulv

Jeg vil gerne efterisolere vores krybekælder med min. 100mm Rockwool. Der er 100mm i forvejen lagt op i mellem strøerne, men der er ikke dampspærre imellem gl. isolering og gulv.

Gulvet er et gennemgående bøgeparket, lagt på strøer og det går ubrudt under alle vægge i hele huset (X-beton fra 1965).

Vi overvejer at lægge et nyt gulv ovenpå det eksisterende, da vi syntes der trænger kælderlugt op i boligen fra krybekælderen. (og vi håber det vil bryde lydene i gulvet)

Vil der være noget problem i at lægge dampspærre imellem de 2 gulve, jeg tænker på om der vil være risiko for svampe/fugtskade i det gl. gulv imellem spærren og isoleringen?

Men bortset fra at den stopper den dårlige kælderlugt vil det så være nødvendigt at lægge nogen form for dampspærre? Vil fugten i boligen ikke fortrinsvis trænge opad mod loftet?

Krybekælderen er ca 80-100 cm høj med udluftningsriste.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke bruge damspærre i mellem de 2 gulve

kælderlugt er ikke godt er du sikker på at der ikke er fugt i din konstruktion???

efter isolering nedefra skal du ikke bruge vindpap eller plader eller andet da de kan komme til at virke som dampspærre!! har læst dette på nettet tror det var ved rockwool.

søg på tæppeland eller andre steder på nettet der er mange goe tips om hvordan man gør med sådan en gang trægulv ovenpå

husk at konstruktionen skal være stabil og jævn maks 2mm ujævnheder over 2 meter retholt

har forresten selv lagt timberman joker 14mm ovenpå 22 mm junkers bøgeparkett da dette gulv var ekstrem medtaget af 200000 søm for at stoppe knirkeri uden dampspærre og det virker fint men gulvet er noget steder spartlet med flydespartel .

venlig hilsen
kristian
Jo, der er for fugtigt i kælderen, dette skyldes en defekt vandlås i badeværelset, men den er jeg opmærksom på og den bliver repareret i løbet af foråret. Det er først derfter gulvet bliver lagt.

Mit gulv er ujævnt flere steder, helt op til 5 mm indenfor 2 m. Det havde jeg forestillet mig at rette op med flydespartel. Men vil dette ikke fungere som en dampspærre ovenpå træet?

Jeg har brugt den på køkkengulvet, hvor der ovenpå er lagt et klik laminat gulv, hvilket nok også er at betragte som en dampspærre, men den ligger selvfølgelig helt øverst, og så er det vel ikke noget problem?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
tror ikke at flydespartlen vil virke som dampspærre men jeg ved det ikke med 100 % sikkerhed. tror da aat den er diffusionsåben så den kan optage og afgive fugt igen. men søg evnt på producentens hjemmeside eller ring til dem.

med hensyn til dit gulvvalg i køkkenet vil jeg da også mene at det er rimelig tæt men så kommer der jo heller ikke fugt oppe fra og ned i din konstruktion

i din stue vil der ske det at det øverste lag trægulv vil ligge på en fugtig plastdampspærre hvis du havde brugt sådan en
Jeg tager lige denne gamle tråd op igen, da vi aldrig er kommet videre med projektet.

Jeg er specifikt interesseret i at høre om andres meninger ang. placeringen af dampspærren imellem de 2 trægulve.

Isoleringen bliver 120mm Flexi A batts imellem strøerne og 100mm A-plade batts skruet op under strøerne.

Der er ingen fugtspærre under klaplaget (ca. 100mm porøst beton) i krybekælderen, derfor er der en fugtighed omkring 60% ved alm. ventilation fra udluftningsristene i soklen.
Jeg har derfor boret 6 ekstra ventilationshuller på 450cm2/stk. i soklen samt installeret en tvangsventilering med en kanalventilator på et spirorør der går ca. ind til midten, så der suges lige meget fra alle riste. Tvangsventileringen vil jeg beholde.

Umiddelbart kan jeg ikke se, at det skulle være et problem at placere dampspærren ovenpå det gamle trægulv og føre den op under de nye paneler. Med 220 mm. isolering ligger dug-punktet noget længere nede i isoleringen og så burde der jo ikke være nogen fugtpåvirkning ved det gamle gulv.

Hvad siger I?
Rettelse til nye ventilationshuller, størrelse er 176 cm2 / stk.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Preps skrev den 26-11-2013 19:48:41

Rettelse til nye ventilationshuller, størrelse er 176 cm2 / stk.

 Hey Preps, hvad fandt du ud af?

Puccer skrev den 10-01-2021 15:02:32

 Hey Preps, hvad fandt du ud af?

 Vi valgte at nedlægge krybekælderen helt og lave helt nyt terrændæk i beton og med gulvvarme 

Preps skrev den 10-01-2021 15:08:16

 Vi valgte at nedlægge krybekælderen helt og lave helt nyt terrændæk i beton og med gulvvarme 

 Hvordan håndterede I de gennemgående gulve med vægge ovenpå? Var det helt nye skillevægge eller kunne de reddes? 

Preps skrev den 10-01-2021 15:08:16

 Vi valgte at nedlægge krybekælderen helt og lave helt nyt terrændæk i beton og med gulvvarme 

 Hvordan håndterede I de gennemgående gulve med vægge ovenpå? Var det helt nye skillevægge eller kunne de reddes? 

Og hvor mange kvm var der tale om? Hvor lang tid tog det og Hvad endte prisen på? 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også