utæt pex rør

Jeg har muligvis en lille utæthed i noget nedstøbt gulvvarme.
Er der nogen der har prøvet noget lignende?
Skal man banke hele gulvet op eller findes der en nemmere løsning?
Findes der en væske man kan tilsætte vandet som kan tætne små utætheder?

------------------
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke ville banke gulvet op. Er det eneste du kan gøre er at montere en samlemuffe af god kvalitet (Wirsbo eller TA-muffe).Det skal nok holde tæt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
citat:
Oprindeligt indsendt af Torben Jensen:
Jeg har muligvis en lille utæthed i noget nedstøbt gulvvarme.
Er der nogen der har prøvet noget lignende?
Skal man banke hele gulvet op eller findes der en nemmere løsning?
Findes der en væske man kan tilsætte vandet som kan tætne små utætheder?




Hej smile

@VVS-mand
Hvordan ville du montere en samlemuffe UNDER et botongulv?

Ligger dine pex-rør ikke i rørføringer?
Hvis de gør det, er det forholdsvist nemt at skifte røret.

Alternativt kunne man måske trække en lidt tyndere pex, gennem det utætte rør, og lede vandet gennem det nye rør?

Mvh
ThomasB
Hej,
hvis ellers dine rør er lagt nogenlunde efter forskrifterne, opfatter jeg det som ret usandsynligt at du har en utæthed på selve røret!
Hvis du alligevel mener, at der er en utæthed på den nedstøbte del, bør du kontakte et prof. lækagesøge firma. F.eks. kan du anvende termofotografering- der vil du kunne se lækagen meget tydeligt og uden nogen tvivl! De tager et billede ( eller flere afhængigt af områdets størrelse) og her vil du kunne se temperaturvariationerne inden for 0,1 grad og dermed også områder, hvor dit kedelvand flyder ud.
Det er selvfølgelig ikke gratis, men tjeck lige din forsikring. Ofte er man dækket uden at vide det!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har set nedstøbte samlinger lavet af proffer på et gulvvarme anlæg !!

Konkredt er det et montage arbejde med et vindue der er gået galt.. Der er boret lige ned i gulvvarmeslangen !!!

Så er der hakket op i området og slangen er splejset og støbt ned.

Det var ALDRIG sket hos mig !! Så var de kommet til at banke gulvet op og lægge nye gulvvarme slanger i hele dette rum..

Thomas en gulvarme slang støbes jo direkte ned i betonnen for at kunne overføre varmen til betonnen og dermed videre op i rummet !!

Så en slange inde i slangen vil sikkert ikke kunne overføre den tilstrækkelige mængde varme.

Men nogen stiller andre større eller mindre krav til forskelligt arbejde..

Venligst Njord wink

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 10-06-2003).]

MVH Njord
Annonce
Hej igen smile

@njord
Spørgeren efterlyste alternativer til opbrækning af betongulvet..

Jeg tror nu at en slage i en slange er bedre end ikke noget gulvvarme overhovedet smile

Mvh
ThomasB
Så må svaret nok vær en partiel opbrækning og en "lusning" af gulvvarneslangen.

Hvis du kan få et rør/slange gennem den der er der i forvejen vil det give en ret tyndt rør og deri kan der formodentligt ikke sendes den fornødne mængde energi igennem.

Alene luften mellem de to slanger vil have en kraftig isolerende effekt.

Venligst Njord

MVH Njord
Og en termisk undersøgelse skulle kunne afsløre hvor det er galt med slangen.

Vand kan bevæge sig langt inden det kommer frem så en termisk undersøgelse vil klart være at anbefale. Måske vil din forsikring også være med på hvad der skal ske !!

Har du en rørskade forsikring skal de jo nok med til at betale gildet og så må de nok også med til at bestemme hvad der skal ske..

Hvis de laver en lus så få det bemærket i dine forsikringspapirer at en evt utæthed i denne samling altid vil kunne føres tilbage til den gamle skade og den derfor ikke udløser selvrisiko osv.. På den måde vil det i princippet altid være det selskab der bærer omkostningen hvis dedr ske noget i fremtiden, altså med den samling. Også selv om du skifter til et andet selskab senere.

Så få fat på en taksator og forsikringen generelt inden du laver en helt masse de måse ikke er enige i at det er den rigtige løsning.

Forlang også at reperationen besigtiges, fx af taksator og dig selv, og fotograferes inden det nedstøbes igen. Billederne opbevarer du så i en boks i banken sammen med dine andre vigtige papirer.

Venligst Njord wink

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis