Lys på sneslynge?

Hej..

Jeg går fortiden og leger lidt med et projekt om at sætte lys på min sneslynge. Det er en billig en jeg har købt i Føtex for par år siden.

Efter at have spurgt adskillige hvordan man dog kunne få lys ud af sådan en motor, og fået svaret "det kan man ikke".

Så måtte jeg jo finde på noget andet.
Jeg kom frem til den løsning at forlænge en aksel, der trækker hjul og selve slyngen, og sætte et gummihjul på. Dette hjul kunne så trække en cykeldynamo.

Den dynamo jeg har fået fat i er fra en gammel SCO-cykel tongue. På den står der 6V 3W. Jeg havde tænkt mig at det skulle trække to lygter. Dem der standard sad i lygterne er 6V ?W, men den kan ikke få dem begge til at lyse med tilfredstillende lysstyrke, de nærmest oser.

Nu er mit spørgsmål så, hvilke pærer kan en 6V 3W dynamo få til at lyse ordentligt? Jeg har fundet frem til nogle 3V 2.5W Halogen pærer. Men da jeg ikke gider spilde penge, de er nemlig temmelig dyre, på noget der alligevel ikke ville virke, ville jeg lige spørge her først..

Hvad siger I?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kim.

Efter de data du opgiver, kan dynamoen ikke trække mere end en 3 wats pære eller 2 styk 1,5 wats pærer i paralel.

Det er fuldstændigt ligegyldigt om pærene er af den "gammeldaws" type eller halogentypen. Forbruget på pæren/pærene tilsammen skal være 3 wat.

Øh, regner ordet "ose" for, der næsten ingen lys er i pærene.

Kan du ikke finde en tilsvarende dynamo og lade den trække den anden lygte/pære ??

Et par andre ideer til at skaffe dig et godt arbejdslys når du engang langgttt ud i fremtiden skal ud i mørket og rydde sne:

Du kan måske købe en lysspole til den motor der er monteret på sneslyngen (Er garenteret hundedyrt hvis osv.) ??

Hvorfor ikke bare købe en kraftig pandelampe og bruge den i stedet ??

Håber teksten hjælper dig lidt, ellers spørger du bare igen.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja okay.. Det var også det jeg hvade regnet med..

Det med en anden dynamo har også været på tale, men da det er trangt med pladsen, og de helst skal kunne slås fra når det er lyst, går det desværre ikke helt...

Det med lysspolen har jeg også overvejet, meen det er vidst en smule dyrt.. heh

Nå, men tak for hjælpen, så er det bare på jagt efter nogle 1,5 W pærer..

Hvor mange volt skal de være på? 6 eller 3? Det kommer vel også an på om de skal være serie eller paralel?

Forresten:
Det du siger med at den maks kan trække 3W, hvordan pokker kan det så være at jeg har kunnet få en 12V 15W til at lyse nogenlunde tilfredsstillende?
Hej igen igen Kim.

Hvis du sætter pærene i parrelel skal de være 6 volt 1,5 wat pr styk.

Hvis du vil sætte dem i serie skal de være 3 volt 3 wat og så får du problemer med at isolere lygterne fra hverandre da lygterne har stel i bespændingen.

Held og lykke til.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja, det kan selvfølgelig godt gå hen at blive et problem.. Men jeg må se hvad jeg kommer fremt til.. Du skal i hvert fald have 1000 tak for hjælpen :-)
Hovsa Kim.

Du har vist redigerede i dit indlæg efter jeg har læst det.

Øh, det lyder godt nok underligt at du kan få en 12 Volt 15 Wats til at lyse "nogenlunde". Er det ikke lidt mindre end et vågeblus du har med den pære ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Som Nitter nævner gør du måske problemet mere svært end det er.

Monter en nem holder på dyret, køb en lygte der kan sprede lyset eller samle lyset kr. 150 med genopladelige batterier, der lige er til at sætte ned i holderen, og du har alt det lys du skal bruge for ingen ulejlighed og penge, og med varme produktive batterier. Er det ikke nok med et sæt batterier så ha' et par til i lommen. Skal du både have spredelys og langt lys, så sæt 2 lyger på.

Men jeg ved godt det ikke er lige så sjovt, som at finde en løsning der er stationær, men meget mere kompliceret og besværlig wink LDS'ere har jo lov til at eksperimentere også med sælsomme opfindelser der tilfredsstiller det sjove i at udvikle.

Mvh. JørgenE
Har nogle kolleger der cykler meget og de arbejder meget med 6v halogen lamper med en masse watt og strømforsyning fra en akkumolator. De har en der spreder og en der lyser lang væk. På forskellige cykelsider vil du nok kunne finde noget. Men der er ikke noget der er billigt....

Men hvor meget lys har du brug for?

Hvad med at smutte net til Thansen, købe en lille 4 eller 5 AH akkumolator på 12 v og så en enkelt tågelampe og lidt ledning samt en kontakt.
Så kan du sikkert finde et sted at montere både akkumolator og lampe.
Det er bare at huske at der skal lades ind imellem. Men mon ikke det er relativt billigt, funktionelt og ment at opbygge.

Bare en tanke

MVH Njord
Jørgen og Njord, jeg kan godt se hvad I mener.
Det virker lidt som om jeg går over åen efter vand. Men jeg kan godt lide en lille udfordring. Så er det jo også lige det, at det helst ikke må koste noget. Så synes jeg naturligvis også det er iorden at vælge en løsning der ikke altid er det første man kommer på.

Men for at vende tilbage til problemet, så tror jeg at jeg finder nogle 3V 3W pærer eller noget der ligner. Hvis det så ikke virker, kan det jo godt være jeg går tilbage over åen og henter vand.. Hvis I forstår sådan en lille en ;-)
Ohm's lov er svær at slå!!

De to 3V pærer må kun være på hver 1,5W ellers skal du modificere Ohms lov, og det er som sagt svært.

Du skal nok ikke regne med at to sådanne pærer vil kunne oplyse ret meget, da de vil blive overskygget af det omgivende lys, især da der jo ligger sne der hvor du vil anvende dem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis