Teleflex gas/gear...

Hejsa.

Vores gamle Albin ville åbenbart ikke på land i år - måske hun havde fornemmet at det ville blive en mild vinter i år. I hvert fald ville hun ikke i gear, da hun skulle over til optager-pladsen cool

Det er sket nogle gange før, men hver gang er det da lykkedes til sidst, bare ikke denne gang.

Der sidder et Teleflex k42 (vistnok) gas/gearhåndtag, som jeg tror/håber er synderen, men jeg ved intet om, hvad jeg skal kigge efter.

Håber, nogen herinde kan hjælpe og forklare lidt om, hvordan det virker, også i den anden ende af kablerne.

Jeg har vedhæftet et billede fra montageinstruktionen, men jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan 2 kabler kan styre både gas, gear og kobling confused

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej albino.
der er ingen kobling. Det foregår ved at gearkablet aktiveres først. Når gearskiftet er udført, begynder gasgivningen. Normalt kan man koble gearskiftet fra således at man ved koldstart kan gi' lidt gas uden motoren er i gear. Hvis du vil justere, så HUSK, gearfunktionen skal være tilendebragt inden der gives gas, det er derfor vigtigt at gearkablet nøjagtigt bevæger sig det stykke, der skal til og ikke mere, det er justerbart ved at ændre den radius kablet er fastgjort i på armen i k42 kaldet clutch, så skal man bare lige justere midterpositionen. når det er OK justeres speederarmen så fuld gas på håndtag også er fuld gas på dieselpumpe/karburator. Det er vigtigt at der ikke er mere bevægelse i håndtaget når der er givet fuld gas, således at en peson som evt, falder og støder til håndtaget ikke kan brække noget af på pumpe/karb.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det ville nok bekymre mig mindre om hun ville på land, end at du skal padle hende rundt i næste sæson (Jeg tror faktisk at jeg kan sponsorere en pagaj, det eneste du skal give for den er oplysning om, hvor jeg kan komme til at filme, når du kommer sejlende).
Men uden at jeg har forstand på tingene, ville jeg starte med at få et afdækningsdæksel af, se om wirene bevæger sig som forudsat, give noget smørrelse, og så samme tur i den anden ende. Hvis ikke det hjalp, ville jeg hive kablerne af, og se om gear-arm og gashåndtag kan bevæge sig. (Jeg ville sgu nok også få Lynæs's mobilnr. - han har garanteret prøvet det før) Men af egen erfaring så er det fantastisk hvad lidt smørrelse hjælper.
I Odden havn i sommers kom i øvrigt sent aften et skiv - 30 fod sejlbåd - hvor datteren på de 11 var smidt ned i gummibåden, og så skubbede hun skuden med familien ind i havnen - angiveligt fordi deres motor ikke funkede - eller også var det bare en smart måde at få en overnatningsplads ved servicekajen.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

God dag i stuen.
En god ide er at se om der sker noget på de armene på gear og motor, når man bevæger gas og gear håndtag.
Hvis kablerne bevæger sig er gearhåndtaget sikkert iorden.
Hvis der er foldepropel kan den være groet fast i rust og ruer, (i sammenklappet tilstand). Så vil det mærkes som om at den ikke går i gear.
Held og lykke med projektet.
Gassen fungerer upåklageligt. Propelleren er fast, selvom den var tæt på at blive en foldepropel i sommers p.g.a. en vildfaren agterfortøjning rolleyes

Men jeg vil eksperimentere lidt med den wire, der betegnes 'Clutch' og flytte den længere ud på armen. Lidt spøjst at kalde den 'Kobling' hvis der ikke er kobling i gearkassen, men sådan er der jo så meget confused

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Ok, prøv først at pille kablet af ved gear armen. start motoren og bevæg derefter armen frem og tilbage, hvis der giver et klunk virker gearet, og båden trækker i fortøjningerne. Ellers er skiftemekanisnen i håndtaget ude af justering eller i uorden.
Held og lykke
Annonce
hej igen.
helst ingen eksperimenter. tag kablet af ved gearet, prøv om det det går let at dreje armen på gearet, drej så armen så den er helt fremme og helt i gear, mål fra et eller andet sted hen til armen, det samme med bak. sæt kablet på igen sæt i gear og mål om du har de samme mål, hvis ikke, skal der justeres, så den er helt i gear og har et lille spil, så der ikke er træk hele tiden.
de der fjernkontroller bruges til alt muligt, så det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for mange gode svar indtil videre.

Skal lige nævnes, at fejlfinding skal ske, mens hun ligger på land, dvs. uden tændt motor.

Vi søsætter hende ikke igen, før vi kan få motoren i gear.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Du skal bare sætte kølevand på motoren fra en vandslange, enten på motorbenet, vandindtaget eller direkte på vandpumpen, så kan du køre med maskinen. (og fejlfinde alt det du har brug for).
Så kan du sikkert spare en masse bøvl med at skulle have båden op igen, hvis det ikke virker.
Held og lykke med projektet
Justering kan nemt foretages uden motorstart, men lidt rokkeri med starteren kan være nødv. Der er jo også den mulighed at fejlen er i gearet, har du tjekket oliestand og farve.?
hilsen erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Albino.
Pas på med det råd om at afprøve dit gear når båden er på land
fordi vis du kører med propellen i fri luft så brænder du din stevnrørsbøsning
og din gummipakning af da den bliver smurt og køllet af søvand.
men du bør skifte dine kabler til gear og gas da de sikkert går stramt og
er ved at knække og de er ikke ret dyre
jeg mistede selv et gaskabel i sommers og min og din båd er vist ca lige gamle
så det er nok tid til udskftning
madsendø har stumperne og prisen er ca 200 kr stk
så der er igen grund til at tage en risiko for så lidt.
PS det er meget let at skifte.

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis