Teleflex gas/gear...

Hejsa.

Vores gamle Albin ville åbenbart ikke på land i år - måske hun havde fornemmet at det ville blive en mild vinter i år. I hvert fald ville hun ikke i gear, da hun skulle over til optager-pladsen cool

Det er sket nogle gange før, men hver gang er det da lykkedes til sidst, bare ikke denne gang.

Der sidder et Teleflex k42 (vistnok) gas/gearhåndtag, som jeg tror/håber er synderen, men jeg ved intet om, hvad jeg skal kigge efter.

Håber, nogen herinde kan hjælpe og forklare lidt om, hvordan det virker, også i den anden ende af kablerne.

Jeg har vedhæftet et billede fra montageinstruktionen, men jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan 2 kabler kan styre både gas, gear og kobling confused

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hejsa. Vores gamle Albin ville åbenbart ikke på... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så er problemet løst cool

Der var tale om et klassisk eksempel på lille årsag - stor virkning. På selve gearet sidder ganske rigtigt den vippearm, der har været nævnt i tidligere indlæg. Den drejer en aksel, som aktiverer to skiver, som styrer hhv. retning og koble ind/ud. Forbindelsen mellem aksel og skive er en rørstift (3x20mm), som var knækket, derfor koblede hun aldrig til. Lidt tankevækkende, at en metaldims på 4-5 gram kan lægge en 1½ tons båd fuldstændig død...

Men vi takker for de mange indlæg og ønsker god påske og god sæson til alle biggrin

hej albino det er altid rart at finde fejlen, og nu ved både du og andre, hvad der kan være galt, rart hvis det sker til havs, og kan så måske fixe det med et eller andet, vi er jo gør det selv folk

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Samme følelse jeg sad med ("lille årsag - stor virkning") da jeg på første tur med kragejollen sprang en sikringsbolt på skrueaksen i yderhavnen mens vi ventede på at broen gik op. Og det er jo i sådanne situationer man lærer de små gemmesteder på sin båd - selvom det ville være en fordel at man kendte dem i forvejen, og havde enten et bøjet søm eller en reservebolt i båden. Og der jo sørens til forskel på stressniveauet, om man "har hele eftermiddagen" i havnen, eller er på vej til at drive ind i en stenmole - mod en grund eller lign. fordi man er til havs når det sker.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Lynæs: Jamen når vi nu endelig ved noget om noget, så skal I andre dæleme også høre det - bare en skam, der er så få AD21-motorer tilbage, så 'nytteværdien' er nok til at overskue rolleyes

Gerhard: Ja men problemet er, at det aldrig er den stump, man selv har skiftet, som ryger næste gang man ligger og venter på broen i Karrebæksminde i medstrøm (med en indfødt fisker på 140 kg og hår mellem tænderne i sin nyindkøbte båd lige foran)

Nu vi snakker gamle dieselmotorer... Nogen der har et godt bud på, hvorfor vores efter f.eks. 3 timers stabil drift ved 1200-1400 rpm pludselig sætter ud, går ned i omdrejninger eller bare dør? Temperaturen er stabil, pludselig skal der bare holdes pause - efter 5 - 10 minutter kan vi sejle videre - men det kan være lidt nervepirrende, hvis der er meget trafik eller vanskeligt farvand...

Annonce
Man kunne fristes til at tro det handler om fremløbet af brændstof. Der skal kunne komme luft ind i tanken for at erstatte det volumentab, forbruget har medført, hvis det sker for langsomt, bli'r der vacuum i tanken, hvilket er noget skidt. Måske filtre, som er næsten tilstoppede. Måske brændstofslangen på sugesiden bliver lidt for lun/blød og klapper sammen, = mindre eller ingen diesel. Du må gå metodisk frem. Start med tankudluftning. Jeg går ud fra du ikke vil vente til efter søsætning før du leder efter fejlen, ellers må du lægge mærke til om slangen suges flad.
Det kunne også tænkes at varmen bevirkede en utæthed, så pumpen suger luft.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs: Ja jeg har overvejet de fleste ting, du nævner - dog ikke tjekket dem i situationen, der var der andet at se til (gys).

Jeg mener bare, at den slags problemer ville vise sig tidligere under sejladsen og ikke som i sommers - efter tre timer fra Nordstevns (naturligvis et vanskeligt sted i Bøgestrømmen) eller ved Hundige Strand (efter 6 timers dadelfri sejlads fra Klintholm).

Men vi blæser luftskruen igennem og tjekker brændstofslangen og filteret inden vi søsætter hende i år, ingen tvivl om det.

I en tilsvarende situation røg brændstofslangen af, og et pust baglæns klarede situationen. Da vi kom i havn blev tanken tømt - tror simpelthen problemet var "skidt" i bunden af tanken. (Derefter blev den båd solgt, så om det var rigtigt finden næste ejer ud af). Der er måske en sammenhæng mellem "os" som bare bruger en 20-40 l diesel om året, og bare "hiver" en tragt frem, som bliver tørt lidt nødtørftigt af for skidt og møj, og den slags problemer.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis